Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 20η ενότητα Β' Δημοτικού (Ποιος είναι; Τι κάνει;).

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0
1. Μπορείς να συμπληρώσεις τα στοιχεία της δική σου ταυτότητας;


Επώνυμο

Όνομα

Όνομα πατέρα

Επώνυμο μητέρας

Όνομα μητέρας

Ημερομηνία γέννησης 


Τόπος γέννησης


Ύψος


Δημότης


Χρονολογία έκδοσης τατυτότητας


Αρχή έκδοσης











2. Μπορείς να συμπληρώσεις  τα επαγγέλματα;


αυτός που διδάσκει                  
………………………..
σβήνει πυρκαγιές                     
………………………..
υπηρετεί στην αστυνομία        
………………………..
πουλά φρούτα και λαχανικά    
………………………..
πουλά λουλούδια                      
………………………..
γράφει λογοτεχνικά έργα         
………………………..
πουλά τεχνητό πάγο                 
………………………..
επιδιορθώνει παπούτσια          
………………………..














3. Συμπλήρωσε τις προτάσεις με το ρήμα:

έτρεχα
έτρεχες
έτρεχε
τρέχαμε
τρέχατε
έτρεχαν


Χθες όλη μέρα   ………………………  και δεν έφτανα .
Το άλογο ……………………… πιο γρήγορα από τους ανθρώπους .
Χθες ………………………  για να προφτάσεις το τρένο .
……………………… με το νου μας στα περασμένα.
Δάκρυα  ……………………  από τα μάτια μου .

……………………  να βοηθήσετε όπου υπάρχει ανάγκη .



4. Ακροστιχίδα με επαγγέλματα από το παρελθόν.


1.
Π  _ _ _ _ _ _ _ _ _
2.
Α  _ _ _ _ _ _ _ _
3.
Ρ  _ _ _ _ _
4.
Α  _ _ _ _ _ _ _ _
5.
Δ  _ _ _ _ _ _ _ _
6.
Ο _ _ _ _ _
7.
Σ  _ _ _ _ _ _
8.
Ι  _ _ _ _ _ _ _
9.
Α  _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
10.
Κ  _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
11.
Α  _ _ _ _ _ _ _ _





 
1.
Πουλούσε παγωτά.
2.
Έκανε μεταφορές.
3.
Έραβε ρούχα.
4.
Πετάλωνε τα άλογα.
5.
Εκεί έφτιαχναν καμπάνες.
6.
Ο γεωργός με το αλέτρι …
7.
Έφτιαχνε σαμάρια.
8.
Το χρησιμοποιεί ο τσαγκάρης(αντ.).
9.
Κατασκεύαζε αγγεία.
10.
Έπλαθε καλάθια.
11.
Ακόνιζε τα μολύβια.




ΠΑΓΩΤΑΤΖΗΣ, ΑΓΩΓΙΑΤΗΣ, ΡΑΦΤΗΣ, ΑΛΜΠΑΝΤΗΣ, ΔΗΜΗΤΣΑΝΑ, ΟΡΓΩΝΕ, ΣΑΜΑΡΑΣ, ΚΑΛΟΠΟΔΙ, ΑΓΓΕΙΟΠΛΑΣΤΗΣ, ΚΑΛΑΘΟΠΟΙΟΣ, ΑΚΟΝΙΣΤΗΣ







4. Συμπλήρωσε τον πίνακα.

Ρήμα
παίζω
βοηθώ
χτυπώ
Εγώ


χτυπούσα
Εσύ
έπαιζες


Αυτός,-ή,-ό

βοηθούσε

Εμείς
παίζαμε


Εσείς

βοηθούσατε

Αυτοί,-ές,-ά


χτυπούσαν







5. Φτιάξε ρήματα από τις λέξεις όπως στο παράδειγμα.

καρφί - καρφώνω
κλειδί -
μισθός -
τρύπα -
σάλιο -
ταξίδι - ταξιδεύω
κλαδί - 
ζήλεια -
ερμηνεία -
θεραπεία -



ΧΡΟΝΟΙ ΤΟΥ ΡΗΜΑΤΟΣ
          Τα ρήματα για να φανερώσουν πότε γίνεται κάτι ( τώρα, πριν, μετά) και για πόσο χρόνο γίνεται αυτό που φανερώνουν (συνέχεια, για μια στιγμή), έχουν ορισμένους τύπους (μορφές). Οι τύποι αυτοί του ρήματος λέγονται χρόνοι.
χρόνος ενεστώτας: Ένα ρήμα λέμε ότι είναι σε χρόνο ενεστώτα, όταν αυτό που φανερώνει, γίνεται τώρα συνέχεια (παρόν).
     π.χ. Ο Δήμος γράφει ένα άρθρο για την εφημερίδα της τάξης.
   Οι μαθητές καθαρίζουν  την αυλή του σχολείου τους.
χρόνος παρατατικός: Ένα ρήμα λέμε ότι είναι σε χρόνο παρατατικό, όταν αυτό που φανερώνει, γινόταν πριν συνέχεια (παρελθόν).
           π.χ. Η Χρυσαυγή χτες σκάλιζε τον κήπο του παππού της.
                   Τα παιδιά το πρωί, όσο έλειπε η δασκάλα τους, μιλούσαν.



ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ
Εγώ δένω
Εγώ έδενα
Εσύ δένεις
Εσύ έδενες
Αυτός, ή, ό δένει
Αυτός, ή, ό έδενε
Εμείς δένουμε
Εμείς δέναμε
Εσείς δένετε
Εσείς δένατε
Αυτοί, ές, ά δένουν
Αυτοί, ές, ά έδεναν


6. Κλίνω κι εγώ τα ρήματα πίνω και λύνω στον ενεστώτα και τον παρατατικό.

ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ
Εγώ    πίνω
Εγώ    έπινα
Εσύ
Εσύ
Αυτός, ή, ό
Αυτός, ή, ό
Εμείς
Εμείς
Εσείς
Εσείς
Αυτοί, ές, ά
Αυτοί, ές, ά



ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ
Εγώ   λύνω
Εγώ   έλυνα
Εσύ
Εσύ
Αυτός, ή, ό
Αυτός, ή, ό
Εμείς
Εμείς
Εσείς
Εσείς
Αυτοί, ές, ά
Αυτοί, ές, ά

7. Συμπληρώνω τα κενά των προτάσεων με το ρήμα της παρένθεσης σε χρόνο
 παρατατικό,  όπως στο παράδειγμα.

 Ο σκύλος προχτές έτρεχε (τρέχω) πίσω από το αφεντικό του.
 Η Μαρία και η Ντίνα πριν πάνε στο κολυμβητήριο .............................. (ντύνω) τις κούκλες τους.
 Τα παιδιά την περασμένη Κυριακή................................ (βλέπω) τηλεόραση.
 Η καθαρίστρια ................................... (σκουπίζω) την αυλή του σχολείου.
Εμείς χτες βράδυ........................................ (τραγουδώ) δημοτικά τραγούδια.
 Εσύ χτες ................................ (κλαδεύω) τις τριανταφυλλιές σου.
 Η τίγρη χτες όλο το απόγευμα .................................... (προσπαθώ) να πιάσει μια ζέβρα.
 Ο δάσκαλος την προηγούνη ώρα........................... (μιλώ) κι εμείς ακούγαμε.
Η μαμά .............................. (κουνώ) την κούνια για κοιμηθεί το μωρό.
 Ο τσέλιγκας .......................... (παίζω) ένα τραγούδι με τη φλογέρα του.
 Πέρσι κάθε απόγευμα τα παιδιά ............................................ (κατεβαίνω)  στην παιδική χαρά για να παίξουν.


  



Τα ρήματα που τελειώνουν σε –ωνω γράφονται με ωμέγα ω.       π.χ.    τεντώνω, ξηλώνω, απλώνω, βιδώνω, στεγνώνω
   Ο ηλεκτρολόγος βιδώνει τη λάμπα.                                                   Η γιαγιά απλώνει τα ρούχα για να στεγνώσουν.
 Τα ρήματα που τελειώνουν σε –ευω γράφονται με ευ.                     π.χ.   κουρεύω, μαγειρεύω, κλαδεύω, κοροϊδεύω                          Ο μάγειρας μαγειρεύει νόστιμα φαγητά.                                            Ο Μηνάς και η Ευδοκία κάθε βδομάδα κουρεύουν το γκαζόν.
  ΕΞΑΙΡΟΥΝΤΑΙ και γράφονται με β τα: κλέβω, σέβομαι



8. Με τις λέξεις του παρακάτω πίνακα φτιάξε ρήματα σε –ωνω και –ευω, όπως στο παράδειγμα.                                                                                  

πληγή
πληγώνω
μάγος
μαγεύω
τέντα

φυτό

καμάρι

ζήλια

στεφάνι

χορός

πάγος

κλαδί

κλειδί

παιδί

φορτίο

ταξίδι

φούσκα

πίστη


Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)