Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 2η ενότητα Δ' Δημοτικού (Ρώτα το νερό… τι τρέχει).

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0
2o  Κριτήριο Αξιολόγησης
Τάξη: Δ΄
Μάθημα: Γλώσσα
Ενότητα: 2η Ρώτα το νερό... τι τρέχει
Ονοματεπώνυμο:
Ημερομηνία:            


                                   
Α. Ακούω  και γράφω

.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................



Β. ΚΕΙΜΕΝΟ

            Η ιστορία του ανθρώπου ήταν πάντα άμεσα συνδεδεμένη με το νερό. Ο πρωτόγονος άνθρωπος φρόντιζε να κατοικεί και να ζει κοντά στις πηγές, στους ποταμούς και τις λίμνες. Όλοι οι μεγάλοι αρχαίοι πολιτισμοί άνθισαν γενικώς κατά μήκος των μεγάλων ποταμών, όπως ο αιγυπτιακός κατασκευάζοντας φράγματα και κάθε είδους υδρευτικά συστήματα εξασφαλίζει το απαραίτητο νερό και πολλές φορές το φέρνει κοντά του από αρκετά μακρινές αποστάσεις.
            Αντιμετωπίζουμε όμως ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα. Τα αποθέματα του γλυκού νερού που υπάρχουν στη γη και που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους ανθρώπους είναι λιγοστά, μόλις το 0,01% των νερών, αλμυρών και γλυκών του πλανήτη. Αυτά τα λιγοστά αποθέματα γλυκού νερού που υπάρχουν εμείς οι άνθρωποι, αντί να τα χρησιμοποιούμε με μέτρο για να μην εξαντληθούν, τις περισσότερες φορές τα σπαταλάμε χωρίς κανένα μέτρο, κυρίως για πότισμα των καλλιεργειών  (άρδευση), με αποτέλεσμα να μειώνεται ακόμη περισσότερο η ποσότητά τους. Επιπλέον, πολλές φορές ρυπαίνουμε τις πηγές του γλυκού νερού, κυρίως με βιομηχανικά και χημικά απόβλητα, με αποτέλεσμα να μην μπορούν πλέον να χρησιμοποιηθούν τα αποθέματα του νερού. Έτσι το νερό πια δεν επαρκεί για να καλύπτει τις ανάγκες όλων των κατοίκων του πλανήτη.
            Οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι οι περιοχές του πλανήτη μας στις οποίες τα γλυκά νερά εξαντλούνται συνεχώς οδηγούνται σε ερημοποίηση. Ερημοποίηση σημαίνει ότι τεράστιες εκτάσεις έχουν ήδη γίνει ή θα γίνουν στο μέλλον έρημοι. Και, όπως γνωρίζουμε, στην έρημο δεν μπορεί να ζήσει τίποτα, ούτε άνθρωπος ούτε ζώα ούτε φυτά. Παράλληλα δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι υπολογίζεται θα πεθάνουν από λειψυδρία και από μολυσμένα νερά. Η Αφρική και η Ασία έχουν πολύ σοβαρό πρόβλημα ενώ σύντομα θα έχει και η νότια Ευρώπη, αν δεν κάνουμε κάτι.



Γ. ΕΡΓΑΣΙΕΣ
 
1.        Απαντώ στις παρακάτω ερωτήσεις:

α) Ποια είναι η σημασία του νερού για τον άνθρωπο; Από πού φαίνεται;

.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................  
       

β) Γιατί στις μέρες μας υπάρχει σοβαρή έλλειψη γλυκού νερού;


.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................



2.        Να σημειώσεις (Π) όπου έχουμε παρομοίωση.

(    )  Ήταν περήφανος λες και ήταν αϊτός.
(    )  Τραγουδούσε γλυκά σαν αηδόνι.
(    )  Έβαλε τις φωνές σαν είδε τι έγινε.
(    )  Όπως ήρθες έτσι να φύγεις.
(    )  Έτρεχε γρήγορα όπως ο λαγός.



3.        Να βρεις τα υποκείμενα, αντικείμενα ή τα κατηγορούμενα των ρημάτων του κειμένου που είναι γραμμένα με έντονα μαύρα γράμματα:

Υποκείμενα
Αντικείμενα
Κατηγορούμενα





















  

       
4.        Να χωρίσεις τα παρακάτω ουσιαστικά σε ισοσύλλαβα και ανισοσύλλαβα και στη συνέχεια να τα γράψετε στην Ονομαστική και Γενική του πληθυντικού αριθμού: 

(καστανάς, αέρας, μήνας, γείτονας, καρχαρίας, παπάς)

Ισοσύλλαβα
Ανισοσύλλαβα
Ονομαστική
Γενική































5.        Να γράψεις τι σημαίνουν οι συντομογραφίες και τα αρκτικόλεξα:
·         π.Χ.        _______________________________________
·         π.χ.         _______________________________________
·         π.μ.        _______________________________________
·         κ.ά.        _______________________________________
·         δηλ.       _______________________________________
·         Ε.Ε.         _______________________________________
·         Η/Υ         _______________________________________
·         ΜΜΕ     _______________________________________
·         ΕΜΥ       _______________________________________
·         ΑΕΙ         _______________________________________




 
ΔΙΑΦΥΛΑΞΗ ΤΩΝ ΠΟΡΩΝ

Η αλόγιστη χρήση των φυσικών πόρων έχει επιφέρει μια κα­τάσταση μπλοκαρίσματος στην παροχή υπηρεσιών στην πό­λη. Ωστόσο μια λογική και αλληλέγγυα κουλτούρα σε σχέση μ' αυτούς τους πόρους μπορεί να καταπραΰνει την κρίση και να βελτιώσει σημαντικά την ποιότητα ζωής όλης της κοινό­τητας. Είναι σημαντική η ατομική συμπεριφορά κάθε πολίτη για να φροντίζει τους πόρους και για να ωθεί τους άλλους να κάνουν το ίδιο.

1. ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ
Να έχεις κλειστές τις ηλεκτρικές συσκευές όταν δεν τις χρησιμοποιείς. Να χρησιμοποιείς λαμπτήρες χαμηλής κατανάλωσης.
2. ΕΛΕΓΧΟΣ
Να καταγγέλλεις την παραβίαση των κανονισμών σχετικά με τους ενοχλη­τικούς θορύβους σε δημοσίους χώρους.
3. ΝΕΡΟ
Να κλείνεις σω­στά τις βρύσες. Να πλένεις ό,τι χρειάζεται σε μια δόση.
4. ΕΞΑΕΡΙΣΜΟΣ
Να ανοίγεις τα παρά­θυρα και να αποφεύ­γεις τον κλιματισμό. Αν τον χρησιμοποιείς, ρύθμιζε τη θερμο­κρασία για χαμηλή κατανάλωση.
5. ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Όταν βλέπεις σπα­τάλη πόρων, βοήθησε στην αλλαγή συμπεριφοράς.
6. ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Χρησιμοποίησε στο σπίτι και στην εργασία σου ανα­νεώσιμα και όχι ρυπαντικά υλικά.

ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ

Η περιβαλλοντική ρύπανση που προκαλείται από τα αυτοκίνητα αποτελεί μια από τις πιο σοβαρές απειλές για τον κάτοικο των πόλεων, ποδηλάτες και πεζούς.

1. ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
Περιόρισε τη χρήση του αυτοκινήτου για βόλτα ή όταν είναι εντελώς απαραίτητο.
2. ΜΕΡΙΜΝΑ
Να αποφεύγεις την υπερβολική ταχύτητα και τη μηχανή αναμμένη χωρίς ανάγκη.
3. ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
Μετακινήσου μαζί με άλλους, για να υπάρχει λιγότερη κυκλοφορία στους δρόμους.
4. ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ & ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΛΥΣΕΙΣ
Χρησιμοποίησε το ποδήλατο και περ­πατά για να μετακινη­θείς. Δεν ρυπαίνει και είναι το πιο υγιεινό. Χρησιμοποίησε τραμ, τρένο, μετρό και λεωφορείο, για να μειωθεί ο αριθμός των αυτοκινήτων.



 6. Μετέφερε 4 από τις παραπάνω οδηγίες στον πληθυντικό αριθμό:

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………..
  


7. Βρες και κύκλωσε το αντικείμενο (Α) ή το κατηγορούμενο (Κ)  σε κάθε πρόταση:

Να κλείνεις σω­στά τις βρύσες.

Η μηχανή του αυτοκινήτου μα μην είναι αναμμένη χωρίς ανάγκη.

Χρησιμοποίησε στο σπίτι και στην εργασία σου ανα­νεώσιμα και όχι ρυπαντικά υλικά.

Η ατομική συμπεριφορά κάθε πολίτη θεωρείται σημαντική.

Να χρησιμοποιείς λαμπτήρες χαμηλής κατανάλωσης.



 8. Βρες στο κείμενο λέξεις που γράφονται με δύο ίδια γράμματα και χώρισέ τις σε συλλαβές:

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………



 9. Κλίνε τα ουσιαστικά:

                ΕΝΙΚΟΣ           ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ        ΕΝΙΚΟΣ          ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ
ονομαστική
ο αγώνας


ο παππούς

γενική





αιτιατική





κλητική





  


10. Κλίνω το ρήμα βοηθώ στον Ενεστώτα & Παρατατικό και  στους δυο τύπους:

                                     ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ                          ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΌΣ

εγώ
βοηθώ

βοηθάω
βοηθούσα
βοήθαγα
εσύ





αυτός,-ή,-ό





εμείς





εσείς





αυτοί,-ές,-ά








 11. Η μεσοστιχίδα του περιβάλλοντος:

1.                     __ __ __ Π __ __ __ __ __
2.                             __ Ε __ __
3.    __ __ __ __ __ __ __ Ρ __ __
4.         __ __ __ __ __ __ Ι __ __ __
5.                                 Β __ __ __ __ __
6.                         __ __ Α __ __ __ __
7.                                 Λ __ __ __ __ __ __ __ __
8.                             __ Λ __ __ __ __ __ __ __ __ __
9.                             __ Ο __ __ __ __ __ __
10.                   __ __ __ Ν __ __ __ __ __ __

  1. Οι ………………… χαμηλής κατανάλωσης, δε ξοδεύουν πολύ ηλεκτρικό ρεύμα.
  2. Χρησιμοποίησε για τις αστικές μετακινήσεις σου, τα …………… μαζικής μεταφοράς.
  3. Λιγότερα αυτοκίνητα, λιγότερη ………………… στους δρόμους.
  4. Να έχεις κλειστές τις ………………… συσκευές όταν δεν τις χρησιμοποιείς.
  5. Να κλείνεις σω­στά τις ……………, για να μη στάζουν.
  6. Μην αφήνεις τη μηχανή του αυτοκινήτου ……………………., αν δεν είναι ανάγκη.
  7. Χρησιμοποίησε τραμ, τρένο, μετρό και …………………. .
  8. Ρύθμιζε τη θερμο­κρασία του …………………… για χαμηλή κατανάλωση.
  9. Χρησιμοποίησε το ………………… και περ­πατά για να μετακινη­θείς.
  10.  Χρησιμοποίησε στο σπίτι και στην εργασία σου ………………… και όχι ρυπαντικά υλικά.
  

12. Ξαναγράψε την αγγελία αντικαθιστώντας τις υπογραμμισμένες λέξεις με συντομογραφίες για να δημοσιευθεί στην εφημερίδα:

Πωλείται τριάρι 85 τετραγωνικών μέτρων, στον 2ο όροφο πολυκατοικίας, οδός Δωδεκανήσου 48, 500 μέτρα από την πλατεία Καλλιθέας. Πληροφορίες στην κυρία Ειρήνη, τηλέφωνο 2310 654321, ώρες από 9 πριν το μεσημέρι ως 2 μετά το μεσημέρι.

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………


 

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)