<e-didaskalia></e-didaskalia>

3/5/12

Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 7η ενότητα Δ' Δημοτικού (Η ελιά).

Κριτήριο Αξιολόγησης
Τάξη: Δ΄
Μάθημα: Γλώσσα
Ενότητα:7η   Η  ΕΛΙΑ
Ονοματεπώνυμο:
Ημερομηνία:



Α. Ακούω  και γράφω

.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................


 
Β.ΕΡΓΑΣΙΕΣ




1.        Να συμπληρώσεις τα κενά του παρακάτω κειμένου με μες ή μές΄:

            Ζούσε σε μια καλύβα ................. στο δάσος. Τη μέρα χαιρόταν με τα πουλιά που κελαηδούσαν .............. στις φωλιές τους και με τα σκιουράκια που ξεπρόβαλλαν ............... από τις κουφάλες των δέντρων, ενώ τη νύχτα χάζευε ........... από το παράθυρό του τα αστέρια. Συχνά άκουγε .......... στη νύχτα τα βατράχια της λίμνης, που, όποτε πήγαινε εκεί, τα έβλεπε να πετάγονται ............. από το νερό.



2.        Να ξαναγράψετε τις παρακάτω φράσεις βάζοντας απόστροφο (΄) όπου πρέπει και να γράψετε στις παρενθέσεις ποιο φαινόμενο έχουμε κάθε φορά ( έκθλιψη, αφαίρεση ή αποκοπή)

Μου το έφερε:      .......................................   (....................................)
Δώσε του νερό:    .......................................   (....................................)
Τα άφησα εκεί:     .......................................   (.....................................)
Θα ήθελα:            .......................................   (.....................................)
Από το χωριό:       .......................................   (.....................................)
Σου το είπα:          .......................................   (.....................................)
Είναι για άλλον:    .......................................   (.....................................)
Κρύψε το:             .......................................   (.....................................)
Πού είμαστε:        .......................................   (.....................................)
Το άκουσα:           .......................................   (.....................................)
Στείλε τα:              .......................................   (.....................................)



3.        Να συμπληρώσετε τα κενά των παρακάτω προτάσεων με τις κατάλληλες αυτοπαθείς αντωνυμίες:

Ο παππούς ξαναβρήκε ................................ μόλις γύρισε στο χωριό.
Αγάπα τον πλησίον σου όπως ..................................... .
Ο γιατρός της είπε να φροντίζει περισσότερο ..................................... .
Αυτοί δεν ενδιαφέρονται καθόλου για .................................. .
Όλοι να αναλαμβάνουμε τη φροντίδα ................................... ,
Παιδιά, να προσέχετε ................................... .
Εμάς δε μας νοιάζει τίποτα παρά μόνο .................................. . 



4.        Να σχηματίσετε φράσεις με τα ζευγάρια των θηλυκών ουσιαστικών που σας δίνονται 

·         η όχθη – η λίμνη                       .....................................................................
·         η κάμαρα – η νύφη                   .....................................................................
·         η λύση – η άσκηση                   .....................................................................
·         η απόφαση – η κυβέρνηση      .....................................................................
·         η χρήση – η βιβλιοθήκη           .....................................................................
·         η θέση – η πόλη                       .....................................................................



5.        Να σχηματίσετε όσα υποκοριστικά των παρακάτω λέξεων μπορείτε:

σκύλος



γαϊδούρι



τσάντα



γλώσσα



μύτη



σημαία



ντομάτα



όμορφος



παιδί



πονηρός






6.        Να συμπληρώσεις τον παρακάτω πίνακα:

ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ
ΟΡΙΣΤΙΚΗ
ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ ΑΟΡΙΣΤΟΥ
Ενεστώτας
Αόριστος
Β΄ ενικό
Β΄ πληθυντικό





























7. Ξαναγράψτε τις παρακάτω προτάσεις βάζοντας απόστροφο, όπου χρειάζεται:

Ο παππούς μου, που κατάγεται από την Κρήτη, μου έδωσε ένα βάζο κρητικές ελιές, που μου αρέσουν πολύ.

............................................................................................................................

............................................................................................................................

Πόσο θα ήθελα να ήμουν στο χωριό, την Καθαρά Δευτέρα για το πέταγμα του χαρταετού.

............................................................................................................................

............................................................................................................................

«Πάρε το τετράδιό σου από το τραπέζι του σαλονιού, γιατί θέλω να το καθαρίσω», μου είπε η μαμά μου.

............................................................................................................................

............................................................................................................................

Ο ξάδερφός μου, όπως και εγώ, τρελαίνεται να κρύβεται μέσα στο μικρό σπιτάκι της αυλής του σπιτιού της γιαγιάς.

............................................................................................................................

............................................................................................................................



8. Συμπληρώστε τον πίνακα κλίνοντας τα ουσιαστικά:


Ενικός αριθμός
Πληθυντικός αριθμός
Ονομ.

η μηλιά
η μαμά
οι μηλιές
οι μαμάδες
Γεν.





Αιτ.





Κλητ.








9. Η Νιόβη πάνω στη βιασύνη της, μπέρδεψε τα κύρια με τα κοινά ουσιαστικά. Βρείτε τα, υπογραμμίστε τα και ξαναγράψτε τα σωστά από κάτω:

Στην ελληνική μυθολογία η ελιά απαντάται ως δέντρο εξαιρετικά χρήσιμο τόσο για τον καρπό του όσο και για το ξύλο του. Είναι γνωστός δε ο μύθος ότι η θεά αθηνά δώρισε στους πολίτες των αθηνών ένα δέντρο ελιάς για να κερδίσει τον ποσειδώνα και να εκλεγεί προστάτιδα της πόλης.
Η καλλιέργεια της ελιάς στην αρχαία ελλάδα ξεκίνησε από την κρήτη, αλλά επεκτάθηκε και στις υπόλοιπες περιοχές. Στοιχεία που αποδεικνύουν ότι η ελιά καλλιεργούνταν στην αρχαία ελλάδα, υπάρχουν στην κνωσό, στη θήρα, στις μυκήνες.
Η καλλιέργεια της ελιάς εξαπλώθηκε και στις υπόλοιπες χώρες της μεσογείου (γαλλία, ισπανία, πορτογαλία κτλ.), ενώ στις μέρες μας καλλιεργείται σε πολλές χώρες της κεντρικής αμερικής.

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………



10. Αντικαταστήστε, όπου χρειάζεται, το σύνδεσμο «και» με κόμμα για να φτιάξετε ασύνδετα σχήματα:

Στα γενέθλια του Μάνου πήγαν πολλά παιδιά. Η Μαρία που είναι ξανθιά και  ψηλή και αδύνατη και γαλανομάτα. Ο Κώστας που είναι μαυρομάλλης και παχουλός και ψηλός και μαυρομάτης. Η Ελίνα που φορούσε ένα φόρεμα με κόκκινα και άσπρα και γαλάζια και πράσινα στολίδια. 
Τα παιδιά φάγανε πολλές λιχουδιές, που είχε ετοιμάσει η μαμά του Μάνου, όπως πιτσάκια και τυροπιτάκια και σπανακοπιτάκια και πατατάκια και γαριδάκια. Ήπιανε πορτοκαλάδες και λεμονάδες και διάφορους χυμούς.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………



11. Συμπληρώστε τον πίνακα κλίνοντας τα ουσιαστικά:


Ενικός αριθμός
Πληθυντικός αριθμός
Ονομ.

η αμοιβή
η σκέψη
οι αμοιβές
οι σκέψεις
Γεν.





Αιτ.





Κλητ.








12. Γράφω τα υποκοριστικά των παρακάτω λέξεων:

παιδί             ………………………                 μάνα         ……………………….
πετσέτα        ……………………….                μωρό        ……………………….
μηλιά            ………………………                 αγγούρι      ……………………….
πονηρός       ……………………..                  ντομάτα     ………………………..
ύπνος           ………………………                 λάδι        …………………………



13. Συμπληρώνω το Αόριστο της παθητικής φωνής του ρήματος χτενίζομαι:

Παθητική φωνή
Αόριστος
Οριστική
Υποτακτική
Προστακτική





















14. Γράφω σύνθετες λέξεις:

λάδι + ξίδι = λαδόξιδο                      
λάδι + μπογιά = ……………………………………
μαχαίρι + πηρούνι = ………………………….. ………
άγρια + ελιά = ………………………………………..
γκρίζος + πράσινος = ………………………………..
ελιές + καλλιεργητής = …………………………………….



15. Συμπληρώνω με ο ή ω και τονίζω όπου χρειάζεται :

Στρυμ__νας, αι__νας, χειμ__νας, Μακεδ__νας, αγ__νας, πορτοκαλε__νας,

καν__νας, σρατ__νας, αμυγδαλε__νας, ελαι__νας





Γ. ΚΕΙΜΕΝΟ



            Στους γάμους του Δία και της Ήρας, πήγαν όλοι, οι θεοί, άνθρωποι, ζώα, να ευχηθούν στο νέο ζευγάρι και να γλεντήσουν στη χαρά του. Κι όλοι βέβαια είχαν κι από ένα δώρο για τους νιόπαντρους.
            Το δώρο της Γαίας –της  γης – ήταν μια χρυσομηλιά, που έκανε υπέροχα χρυσά μήλα. Η Ήρα ενθουσιάστηκε τόσο πολύ που πρόσταξε να φυτέψουν τη χρυσομηλιά στον κήπο των θεών, που είναι στα μέρη του Άτλαντα.
            Αλλά τα χρυσόμηλα δεν άρεσαν μόνο στην Ήρα. Οι κόρες του Άτλαντα ξετρελάθηκαν και κάθε τόσο πήγαιναν κρυφά κι έκλεβαν από τα θεϊκά μήλα...
            Θύμωσε η Ήρα κι έβαλε για φρουρό της χρυσομηλιάς ένα δράκο. Ήταν ένας δράκος αθάνατος, με εκατό κεφάλια, που έβγαζε όλων των ειδών τις φωτιές και τους χαμούς. Κι έτσι οι κόρες του Άτλαντα, οι Εσπερίδες, όχι μόνο δεν τολμούσαν πια να κλέβουν τα χρυσά μήλα, αλλά υποχρεώθηκαν και να τα φροντίζουν και να τα φυλάνε μαζί με τον εκατοντακέφαλο θεριό!
            Ως τώρα, μόνο ένας, ο Ηρακλής, κατάφερε να βρει αυτόν τον κήπο και να πάρει τα μήλα των Εσπερίδων, τους παραμυθένιους καρπούς. Από τότε, κανείς άλλος δεν τους έχει δει...




16.        Απαντώ με λίγα λόγια:

·      Τι δώρο έκανε η Γαία στους νιόπαντρους και ποια ήταν η αντίδραση της Ήρας;
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................



·      Γιατί η Ήρα έβαλε για φρουρό της χρυσομηλιάς το δράκο και πως περιγράφεται αυτός στο κείμενο;
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
 .........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................



17.        Τίτλοι παραγράφων

1η: .............................................................................................................................

2η:
.............................................................................................................................

3η:
.............................................................................................................................
 

4η:
.............................................................................................................................

5η:
.............................................................................................................................


   



      


      



      

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Η Φωτό Μου

ΕΤΟΣ ΓΕΝΝΗΣΗΣ:
1988.

ΔΙΑΜΟΝΗ:
Νίκαια Αττικής.

ΣΠΟΥΔΕΣ:

Πτυχιούχος Φιλοσοφίας – Παιδαγωγικής – Ψυχολογίας, με κατεύθυνση Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Πτυχιούχος European Computer Driving Licence για τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές.
Πτυχιούχος Competency in English as second language from the University of Michigan για την Αγγλική Γλώσσα.

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ:

2006 - σήμερα: Ιδιαίτερα μαθήματα σε μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου.
2011 - σήμερα: Εφαρμογή ψηφιακής πλατφόρμας ηλεκτρονικού σχολείου στο http://e-didaskalia.blogspot.com.
Καλοκαίρι 2012: Δημιουργική απασχόληση ηλεκτρονικής διδασκαλίας των παιδιών των δημοτικών σχολείων του Δήμου Νίκαιας – Αγ. Ι. Ρέντη μέσω του http://e-didaskalia.blogspot.com στο πρόγραμμα του Δήμου «Καλοκαίρι στην πόλη μου».
2013: Πιστοποίηση εγκεκριμένης αναγγελίας έναρξης ασκήσεως επαγγέλματος διδασκαλίας Φιλολόγου ΠΕ02 για φροντιστήρια και κατ' οίκον διδασκαλία με αριθμό πρωτοκόλλου 26363.
2013 - σήμερα: Παράδοση διαδικτυακών μαθημάτων μέσω skype.
2013 - σήμερα: Φιλόλογος στον φροντιστηριακό όμιλο "Πουκαμισάς".
2013 - σήμερα: Σύμβουλος καθηγητής στα παιδιά του Γυμνασίου του φροντιστηρίου "Πουκαμισάς" στη Νίκαια.
Καλοκαίρι 2013: Συμμετοχή στη συγγραφή εκπαιδευτικού βοηθήματος Νεοελληνικής Γλώσσας Γ' Γυμνασίου για τα φροντιστήρια "Πουκαμισάς".
Καλοκαίρι 2013: Συμμετοχή σε εκπαιδευτικά σεμινάρια διδασκαλίας της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Λατινικών για την Γ' Λυκείου.
Σεπτέμβριος 2013: Συνεργασία με την European Networking Consultants για την εγκατάσταση του ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού του http://e-didaskalia.blogspot.gr σε εξειδικευμένα εκπαιδευτικά tablets.
Χειμώνας 2013: Συμμετοχή σε εκπαιδευτικά σεμινάρια διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών, της Ιστορίας και της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας για την Γ' Λυκείου.
2014: Συγγραφή εκπαιδευτικών βοηθημάτων Νεοελληνικής Γλώσσας Β' και Γ' Γυμνασίου για τις εκδόσεις "Πουκαμισάς".
Φεβρουάριος 2014: Συνεργασία με την Πρεσβεία της Ελλάδος στη Μαδρίτη για την προβολή της Οδύσσειας οπτικοποιημένης στο Δημόσιο Σχολείο της ευρύτερης περιοχής της Μαδρίτης C.E.I.P. Canada Real. Σχετική ανακοίνωση της Πρεσβείας: http://www.mfa.gr/spain/presveia/news/epistole-tou-demotikou-skholeiou-tes-madrites-ceip-canada-real-pros-ton-presbu-phragkisko-berro.html . Σχετική ανακοίνωση του σχολείου: www.educa2.madrid.org-web/centro.cp.canadareal.colladovillalba

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:
Δημιουργός και διαχειριστής των εξειδικευμένων εκπαιδευτικών ιστολογίων:
http://e-didaskalia.blogspot.com, http://onomatologio.blogspot.com, http://e-sxoleio.weebly.comhttp://e-greekschool.blogspot.com, http://ilektronikosxoleio.blogspot.com, http://e-ekpaideusi.blogspot.com, http://e-meleti.blogspot.com.
Συγγραφή μυθιστορημάτων. Δύο μυθιστορήματα είναι ολοκληρωμένα και άλλα δύο είναι στο στάδιο συγγραφής τους.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ:
E-mail: zymvras@hotmail.gr
Facebook: facebook.com/ididaskalia
Twitter: twitter.com/e_didaskalia
Google Plus: plus.google.com/104262345206097598802
Site: e-didaskalia.blogspot.gr