Επιστολή 202 καθηγητών Πληροφορικής στους Βουλευτές του Ελληνικού Κοινοβουλίου

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0
Αξιότιµες κυρίες και αξιότιµοι κύριοι βουλευτές,
Όπως θα σας έχει γίνει ήδη γνωστό, το νοµοσχέδιο για τις αλλαγές στην Παιδεία έχει τεθεί στο ∆ιαδίκτυο προς διαβούλευση και αφού περάσει από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, θα κατατεθεί στην Ολοµέλεια της Βουλής προς ψήφιση.
Θα θέλαµε να σταθούµε στην χαρακτηριστική υποβάθµιση του µαθήµατος της Πληροφορικής στο αναλυτικό πρόγραµµα του Λυκείου που προτείνεται από το συγκεκριµένο σχέδιο νόµου. Συγκεκριµένα, το µόνο µάθηµα που προβλέπεται αφορά ένα 2ωρο µάθηµα επιλογής στην Α΄ Λυκείου, το οποίο ονοµάζεται «Εφαρµογές Πληροφορικής». Απουσιάζουν πλήρως τα µαθήµατα κατεύθυνσης στην Β΄ και Γ΄ Λυκείου και φυσικά και αυτονόητα, δεν υπάρχει κανένα µάθηµα που να είναι πανελλαδικώς εξεταζόµενο για την εισαγωγή στην τριτοβάθµια εκπαίδευση. (Στο υπάρχον σύστηµα, προβλέπονται 2ωρα µαθήµατα Πληροφορικής στην Β΄ και την Γ΄ Λυκείου για την Τεχνολογική Κατεύθυνση)
Το γεγονός αυτό θα έχει ως αποτέλεσµα την σηµαντική υποβάθµιση της Πληροφορικής στην ∆ευτεροβάθµια Εκπαίδευση, µια επιστήµη που θεωρείται η αιχµή της οικονοµικής και ερευνητικής δραστηριότητας παγκοσµίως και µπορεί φυσικά να βοηθήσει τα µέγιστα στην προσπάθεια της χώρας µας για έξοδο από την κρίση. Η χώρα µας έχει µεγάλη παράδοση σε επιστήµονες, σε φωτεινά µυαλά και η Πληροφορική είναι ένας χώρος που µπορεί να αναδείξει τέτοιους ανθρώπους.
Θεωρούσαµε αυτονόητο ότι η Πληροφορική θα είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες της εκπαίδευσης στον 21οαιώνα και ότι δεν θα χρειάζονταν επιχειρήµατα για να το αποδείξουµε. Ωστόσο, µάλλον κάναµε λάθος. Συνεπώς, πέρα από τα αυτονόητα πλεονεκτήµατα που προσδίδει στα παιδιά µας η ενασχόληση µε την Πληροφορική, θα αναγκαστούµε να παραθέσουµε κάποια επιπρόσθετα επιχειρήµατα πάνω στο θέµα:
    1. Στην προηγούµενη εκπαιδευτική µεταρρύθµιση το 1997, επιλέχθηκε να ονοµαστεί µια κατεύθυνση «Τεχνολογική» και να της αποδοθούν δυο µαθήµατα Πληροφορικής (το ένα καταργήθηκε σταδιακά). 16 χρόνια µετά, µια νέα
    2. εκπαιδευτική µεταρρύθµιση έρχεται να διορθώσει το “λάθος” της προηγούµενης και να καταργήσει τα µαθήµατα Πληροφορικής. Έπαψε να υπάρχει η αναγκαιότητα;
  1. Έχουν γίνει τουλάχιστον 12 ερωτήσεις στην Βουλή το 2010 και το 2011 (διατίθενται συνηµµένες) από δεκάδες βουλευτές όλων των κοµµάτων (ανάµεσα τους και πολλοί βουλευτές της Ν∆ και του ΠΑΣΟΚ που έχουν διατελέσει ή συνεχίζουν να είναι Υπουργοί (Άδωνης Γεωργιάδης, Ευρυπίδης Στυλιανίδης, Θεόδωρος Καράογλου, Μάξιµος Χαρακόπουλος), για την υποβάθµιση ή κατάργηση του µαθήµατος της Πληροφορικής στα Λύκεια, όταν επικρατούσε µια ανησυχία για τα σχέδια που έβλεπαν το φως της δηµοσιότητας. Όλα διαψεύδονταν τότε από την τότε υπουργό και τους αντίστοιχους υφυπουργούς, αλλά η σηµερινή ηγεσία του υπουργείου θέτει ως επιχείρηµα ότι το νοµοσχέδιο αποτελεί αποτέλεσµα διαβούλευσης τουλάχιστον 5 χρόνων!!! Αξίζει να σηµειωθεί ότι στα περισσότερα από τα σχέδια που είχαν δηµοσιευτεί εκείνη την εποχή και µετά από τις αντίστοιχες ερωτήσεις στην Βουλή, τα µαθήµατα Πληροφορικής είχαν ενταχθεί κανονικά σαν µαθήµατα κατεύθυνσης στην Β΄ και Γ΄ Λυκείου.
  2. Σύµφωνα µε την έρευνα της GPO για το Υπουργείο Παιδείας το 2011 (διατίθεται συνηµµένη), η Πληροφορική θεωρείται το 4ο σε σειρά προτίµησης µάθηµα για τα παιδιά µας από την κοινή γνώµη, ως προς την αναγκαιότητα τους, µετά τα Μαθηµατικά, την Γλώσσα και την Ιστορία. (∆ιαφάνεια 20) Θα θέλαµε να τονίσουµε επίσης την διαφορά της ικανότητας χρήσης υπολογιστή (που θα διδάσκεται στα ∆ηµοτικά και Γυµνάσια) µε την Πληροφορική σαν επιστήµη. Η χρήση υπολογιστή είναι µια ικανότητα που µπορεί ο καθένας να αποκτήσει, όπως η εκµάθηση µιας ξένης γλώσσας. Η Πληροφορική, αντίθετα, θεωρείται εδώ και δεκαετίες µια ξεχωριστή επιστήµη, µε την δική της σηµαντική θέση ανάµεσα στις θετικές επιστήµες, που ασχολείται µε διάφορους τοµείς της σύγχρονης τεχνολογικής επανάστασης. Από την Θεωρία Πληροφοριών, την Τεχνητή Νοηµοσύνη, τις Βάσεις ∆εδοµένων, µέχρι και τα πιο ευρέως γνωστά αντικείµενα του Προγραµµατισµού και των ∆ικτύων Υπολογιστών. Ιδιαίτερα, το µάθηµα του Προγραµµατισµού βοηθά εξαιρετικά στην αναλυτική και συνθετική ικανότητα ενός ατόµου, ώστε να µπορεί να σκέφτεται σωστά και να επιλύει προβλήµατα. Το αντικείµενο της Πληροφορικής επηρεάζει πάρα πολλούς τοµείς της καθηµερινής οικονοµικής και κοινωνικής ζωής και δεν θα πρέπει να συγχέεται µε την απλή ικανότητα χρήσης υπολογιστή.
    1. Σύµφωνα µε έρευνα της Eurydice για την Κοµισιόν το 2004 (διατίθεται
    2. συνηµµένη), σχεδόν όλες οι Ευρωπαϊκές χώρες έχουν εντάξει στα προγράµµατα σπουδών τους µαθήµατα Πληροφορικής και Προγραµµατισµού. Και όλα αυτά πριν 9 χρόνια!! (Σελίδα 26)
  3. Το σχέδιο προβλέπει ότι τα εξεταζόµενα µαθήµατα στην Θετική Κατεύθυνση θα είναι η Γλώσσα, τα Μαθηµατικά, η Φυσική και η Χηµεία. ∆εν προβλέπει, ωστόσο, ότι υπάρχει πολύ µεγάλος αριθµός σχολών Πληροφορικής (πάνω από
50) και άλλες τόσες πολυτεχνικές και θετικές σχολές (Μαθηµατικό, Πολιτικοί
Μηχανικοί, Μηχανολόγοι Μηχανικοί, Αυτοµατισµού, Ηλεκτρονικοί κτλ.) που εξετάζονται και θεωρούν ως βασικά τα µαθήµατα αλγοριθµικής και προγραµµατισµού, ενώ δεν ασχολούνται σχεδόν καθόλου µε το αντικείµενο της Χηµείας. Συνεπώς, θεωρούµε παράλογο να εισάγεται φοιτητής σε όλες αυτές τις σχολές χωρίς να έχει διδαχθεί και εξεταστεί εκ των προτέρων τουλάχιστον στα βασικά της αλγοριθµικής, δηλαδή της διαδικασίας επίλυσης προβληµάτων. Άρα, θα πρέπει να δίνεται επιλογή στον µαθητή ανάµεσα σε µάθηµα Χηµείας ή Πληροφορικής, ανάλογα µε την σχολή που θέλει να επιλέξει.

  1. Το νοµοσχέδιο προβλέπει την δηµιουργία 5 πεδίων σχολών, τις ΑνθρωπιστικέςΝοµικές σχολές, τις Θετικές-Τεχνολογικές σχολές, τις σχολές Υγείας, τις Οικονοµικές, ∆ιοικητικές και Πολιτικές σχολές και τις Παιδαγωγικές σχολές. Σύµφωνα µε το µηχανογραφικό δελτίο του 2013, το πεδίο των ΘετικώνΤεχνολογικών σχολών περιλαµβάνει 195 διαφορετικές σχολές, την ώρα που τα υπόλοιπα 4 πεδία περιλαµβάνουν όλα µαζί 234 σχολές. Ουσιαστικά, το πεδίο αυτό είναι η ένωση 2 πεδίων του υπάρχοντος µηχανογραφικού δελτίου (2ουκαι 4ου). Το λογικότερο θα ήταν να διασπαστεί το πεδίο αυτό σε Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήµες, όπου στο δεύτερο πεδίο θα υπάρχει ως εξεταζόµενο µάθηµα η Πληροφορική και στο πρώτο η Χηµεία. (∆ιατίθεται συνηµµένο αρχείο µε την κατανοµή των σχολών)
  2. Τα σχόλια που έχουν δηµοσιευτεί ήδη στην διαβούλευση αναφέρονται κυρίως στο θέµα της κατάργησης της Πληροφορικής στα Λύκεια. Η κοινωνία διαβλέπει το παράλογο του εγχειρήµατος αυτού και καταβάλλει προσπάθεια να το διορθώσει πριν είναι αργά.
  3. Η Πληροφορική και κυρίως η ανάπτυξη λογισµικού είναι ένας κλάδος που µπορεί να φέρει ιδιαίτερη ανάπτυξη και απασχόληση σε έναν τόπο µε σχεδόν µηδενικούς πόρους. Τα παραδείγµατα από την παγκόσµια οικονοµία είναι πολλά (Ινδία,
χώρες Λατινικής Αµερικής κτλ.). Συνεπώς, µια χώρα που επιδιώκει απεγνωσµένα να φτάσει στην πολυπόθητη ανάπτυξη σύµφωνα µε τον ίδιο τον Πρωθυπουργό και να καταπολεµήσει την ανεργία, δεν µπορεί να αφαιρεί από το αναλυτικό πρόγραµµα του Λυκείου της έναν βασικό τοµέα που µπορεί να προσφέρει αναπτυξιακή δραστηριότητα στις επόµενες γενιές. Η πρωτοβουλία «Ευρώπη 2020» προβλέπει την δηµιουργία 3,7 εκατοµµυρίων θέσεων εργασίας πάνω στην έρευνα και την ανάπτυξη.
Συνοψίζοντας, θεωρούµε επιβεβληµένη την ύπαρξη µαθήµατος Πληροφορικής:
  • Γενικής Παιδείας για την Α΄ Λυκείου.
  • Γενικής Παιδείας για την Β΄ Λυκείου.
  • Κατεύθυνσης για την Γ΄ Λυκείου, µε επιλογή του µαθητή ανάµεσα σε Χηµεία και Πληροφορική, για τις σχολές που αναφέρονται πιο πάνω.
Η ∆ευτεροβάθµια Παιδεία που θέλουµε δεν θα πρέπει να περιλαµβάνει την πιο
σύγχρονη επιστήµη στον κόσµο; Θέλουµε ψηφιακά αναλφάβητους νέους; Θέλουµε νέους που να µπορέσουν να δώσουν στην χώρα ένα ανταγωνιστικό
πλεονέκτηµα µε τις ικανότητες τους, στην προσπάθεια να βγούµε από την κρίση;
Παρακαλούµε να προχωρήσετε σε κινήσεις ώστε να επιτευχθούν οι κατάλληλες αλλαγές στο σχέδιο νόµου, η επιστήµη της Πληροφορικής να λάβει την θέση που της αξίζει στο νέο Λύκειο και να µην οδηγηθεί η ελληνική παιδεία δεκαετίες πίσω. Έχετε ιστορική ευθύνη απέναντι στην νέα γενιά.
Μετά τιµής, Οι καθηγητές Πληροφορικής
  1. Παπαδόπουλος Πέτρος 12. Αντωνιάδης Πολύκαρπος 23. Βασιλοπούλου Σπυριδούλα
  2. Αδαµόπουλος Νίκος 13. Αντώνογλου ∆ηµήτριος 24. Βενιέρης Γεώργιος
  3. Αδάµος ∆ηµήτριος 14. Αντωνόπουλος Κωνσταντίνος 25. Βογιατζής Σωτήριος
  4. Αλµπανίδου Ακριβή 15. Αντωνόπουλος Χαράλαµπος 26. Βούλτσου Παρασκευή
  5. Αµπαριώτης Απόστολος 16. Αποστολάτος Πέτρος 27. Γαβριηλίδης Γιάννης
  6. Αναγνωστάκης Γιάννης 17. Αποστόλου Μαγδαληνή 28. Γάκης Κωνσταντίνος
  7. Αναγνωστόπουλος ∆ιονύσιος 18. Αργυρού Σάββας 29. Γιακοβής ∆ηµήτρης
  8. Αναργυρίδου ∆έσποινα 19. Ατρείδης Γρηγόρης 30. Γιαννίτσιος Παντελής
  9. Ανδρίκος Κώστας 20. Βαγιάνης ∆ηµήτριος 31. Γιούφκας Χαράλαµπος
  10. Ανδριόπουλος Πολύκαρπος 21. Βασιλάκης Βασίλης 32. Γιώτας Βαγγέλης
  11. Αντωνιάδης Ιωακείµ 22. Βασιλικός Πέτρος 33. Γιώτης Παναγιώτης
34. Γκανής Σεραφείµ90. Κουρκούνης Γεράσιµος147.Πύρζα Θεοφανή
35. Γκουντούµα Ευαγγελία91. Κουτρούλης Πέτρος148.Ρούβαλης Σωτήρης
36. Γλέζου Κατερίνα92. Κυριακοπούλου Ευγενία149.Ρούφου Ελένη
37. Γουγάς Βασίλειος93. Λεβέντης Σωκράτης150.Σαββιδάκη Αρχοντούλα
38. Γούτας Θεόδωρος94. Λεγάντη Ερµιόνη151.Σαµαρά Θεοδώρα
39. Γροντάς Παναγιώτης95. Λέων Προκόπης152.Σαµαρίνα Αναστασία
40. ∆αλαµάγγας Νικόλαος96. Λιλιµπάκη Γεωργία153.Σαµαρίνα Αντωνία
41. ∆ελιανίδη Μαρίνα97. Μαβίδης Απόστολος154.Σαρέλλας Πέτρος
42. ∆ηµητριάδης Γεώργιος98. Μαρτζούκου Στέλλα155.Σαρηµπαλίδης Ιωάννης
43. ∆ηµητρίου Γεώργιος99. Μεγαρχιώτη Χριστίνα156.Σιαφάκας Γεώργιος
44. ∆ηµόπουλος Αθανάσιος100. Μερεντίτης Νικόλαος157.Σιάχος Ιωάννης
45. ∆ιάκος Κων/νος101. Μήτση Αργυρώ158.Σκαπέτης Γεώργιος
46. ∆ιάκος Νικόλαος102. Μητσιώνης Βασίλειος159.Σκιαδέλλη Μαρία
47. ∆ουκάκης Σπύρος103. Μιχαήλ Σταυρούλα160.Σκίκος Νικόλαος
48. ∆ουκέρης Ελευθέριος104. Μιχαηλίδου ∆έσποινα161.Σκυριανόγλου ∆ηµήτρης
49. ∆ουφέκα Ευτυχία105. Μίχας Γεώργιος162.Σοφίας Θωµάς
50. ∆ράκου Χάϊδω106. Μόρµορης Εµµανούήλ163.Σπάχος Βασίλειος
51. ∆ρίβας Αθανάσιος107. Μοτσενίγος Χρήστος164.Σπυροπούλου Κατερίνα
52. ∆ρίµτζιας Βασίλειος108. Μπακολουκά Σοφία165.Σταθόπουλος Φάνης
53. ∆ρίτσας ∆ηµήτριος109. Μπαλατσούκα Ελένη166.Σταµατοπούλου Ελευθερία
54. Ελευθερίου Κωνσταντίνος110. Μπανταβή Ελένη167.Σταµούλη Ελπίδα
55. Ευαγγελινός Αιµιλιανός111. Μπάτος Κωνσταντίνος168.Σταυριανός Αθανάσιος
56. Ζαδέλλης Εµµανουήλ112. Μπελέρη Αθηνά169.Σταυρίδης ∆ηµήτριος
57. Ζαραλίκου Ευδοξία113. Μπέλτσος Νικόλαος170.Στέργου Ευστάθιος
58. Ζαφειριάδου Ευστρατία114. Μπιτσάκη Ευτυχία171.Στρατίκης Κωνσταντίνος
59. Ζερβουδάκης Λάµπρος115. Μπλάτζιου Ειρήνη172.Στρίβα Ελευθερία
60. Ζέτη Σταυρούλα116. Μπούζιος ∆ηµήτρης173.Συρρής Γιάννης
61. Ζήκος Νικόλαος117. Μπουκέας Γιώργος174.Σώφρονας Χρήστος
62. Ζήσης Αθανάσιος118. Μπουργάνη Αλεξία175.Τάγκας Λάµπρος
63. Ζτούπας ∆ιογένης119. Μπράιλας Αλέξης176.Τέλη Βασιλική
64. Ζωγράφου Αντωνία120. Νικολόπουλος Κώστας177.Τερζοπούλου Ελένη
65. Θειακούλης Παναγιώτης121. Νότιος Νεκτάριος178.Τοµάζος Ευστάθιος
66. Θεοδωρίδου Ελένη122. Ντάγκας Κωνσταντίνος179.Τόσκας Ιωάννης
67. Θεοφιλάτου Ασηµίνα123. Ντζιος Κώστας180.Τουρτούνης Σωτήρης
68. Καραγεώργος Παναγιώτης124. Ντόγκας Νικόλαος181.Τριανταφύλλου Βησσαρίων
69. Καραγιώργου Ελευθερία125. Οικονόµου Ελευθερία182.Τσακανίκας Βασίλης
70. Καραθάνος Αχιλλέας126. Παλλίλης Μάνος183.Τσελιοπούλου Βέρα
71. Καραµπάσης Κωνσταντίνος127. Παµπουχίδου Αναστασία184.Τσιαβαλιά Φωτεινή
72. Καραµπίνης Τάσος128. Παπαδηµητροπούλου Χριστίνα185.Τσιπλίδης Κωνσταντίνος
73. Καρατώλος Γεώργιος129. Παπαδόπουλος Σάββας186.Τσιράκης Παντελής
74. Καρκάνης Ηλίας130. Παπαδοπούλου Αναστασία187.Τσίτσικα Νικολίτσα
75. Καρυοφύλης Ηλίας131. Παπαζεύκου Ουρανία188.Τσιωτάκης Παναγιώτης
76. Καρυπίδης Νίκος132. Παπακωνσταντίνου Νίκος189.Τσουκάρας Κωνσταντίνος
77. Κασβίκης ∆ηµήτρης133. Παπαµιχαήλ ∆ηµήτρης190.Τσουλφάς Ανέστης
78. Κατσαδούρος ∆ηµήτριος134. Παπαπαναγιώτου Γιώργος191.Τυρεκίδης Κωνσταντίνος
79. Κόκκαλης Βασίλης135. Πατεράκη Μαρία192.Φάκας Γιάννης
80. Κονέτας ∆ηµήτρης136. Παυλίδου Μαρία193.Φαρµακόρης Ανδρέας
81. Κοντός ∆ηµήτρης137. Πέντσας Παναγιώτης194.Φιλίππου Θεοδόσιος
82. Κόρακας Γεώργιος138. Πέρδος Αθανάσιος195.Χανιωτάκης Γιάννης
83. Κορωνίδη ∆έσποινα139. Πετράκη Ευαγγελία196.Χαντζάρας Χρήστος
84. Κοσµίδου Κυριακή140. Πετροπούλου Ιωάννα197.Χαρτοµατσίδης Ελευθέριος
85. Κοτανίδης ∆ηµήτρης141. Πέτρου Ευαγγελία198.Χατζηανδρέας Φίλιππος
86. Κουκουλάκης ∆ηµήτριος142. Πέτσος Αθανάσιος199.Χατζηγρίβας Άρης
87. Κουλουµπής ∆ηµοσθένης143. Πολυχρονοπούλου Αικατερίνη200.Χατζηνικολάκης Γιώργος
88. Κουνάδης Σταύρος144. Πουρσαλίδης Κωνσταντίνος201.Χρυσοµαλίδης Γρηγόριος
89. Κουνιάρης Άγγελος145. Πράπας Λεωνίδας202.Χωριανοπούλου Έλενα
 146. Προσπαθοπούλου Νεφέλη

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)