Γλώσσα ΣΤ' Δημοτικού - Ενότητα 1: Ταξίδια, τόποι, μεταφορικά μέσα - Τα ψάθινα καπέλα

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0
Εκπαιδευτικό Υλικό Γλώσσα ΣΤ' Δημοτικού Ενότητα 1: Ταξίδια, τόποι, μεταφορικά μέσα - Τα ψάθινα καπέλα









Σχολικό βιβλίο


Παρουσίαση μαθήματος


Γραμματικά φαινόμενα μαθήματος 


Προσδιορισμοί χρόνου 


Όταν θέλουμε να πούμε για κάτι που έγινε στο παρελθόν, χρησιμοποιούμε παρελθοντικούς χρόνους(Παρατατικός, Αόριστος, Υπερσυντέλικος) και όταν θέλουμε να πούμε για κάτι που γίνεται τώρα Παροντικούς(Ενεστώτας, Παρακείμενος).


Ο χρόνος που αναφέρεται σε γεγονότα που δεν έχουν συμβεί ακόμα αλλά πρόκειται να συμβούν αργότερα είναι ο Μέλλοντας.

Ο Μέλλοντας δεν είναι ένας χρόνος αλλά τρεις, ανάλογα με αυτό που δείχνουν χωρίζονται σε:
α) Εξακολουθητικός Μέλλοντας: δείχνει μια πράξη που θα γίνει στο μέλλον συνέχεια ή θα επαναλαμβάνεται
Π. χ. Κάθε Κυριακή θα πηγαίνω στο γήπεδο
β) Συνοπτικός Μέλλοντας: δείχνει μια πράξη που θα γίνει στο μέλλον αλλά θα ολοκληρωθεί, χωρίς να επαναλαμβάνεται συνέχεια
Π. χ. Την Κυριακή θα πάω στο γήπεδο
γ) Συντελεσμένος Μέλλοντας: δείχνει μια πράξη που θα γίνει στο μέλλον και θα έχει τελειώσει πριν γίνει μια άλλη.

Π. χ. Όταν θα έρθεις, θα έχω τελειώσει το διάβασμα.(πρώτα θα τελειώσω το διάβασμα και μετά θα έρθεις)

Εκτός από τους χρόνους των ρημάτων, τα χρονικά επιρρήματα, τις επιρρηματικές φράσεις, τις χρονικές προτάσεις και χρονικές μετοχές, ο χρόνος μπορεί να εκφραστεί και με κάποια ουσιαστικά σε γενική και αιτιατική πτώση.

Π. χ. Του χρόνου θα κερδίσει ο ΑΡΗΣ τον ΠΑΟΚ.

Το καλοκαίρι θα διαβάζω λογοτεχνικά βιβλία.

Χρόνοι του ρήματος(σελ. 132 - 137)


Γραμματική


Παραγωγή γραπτού λόγου

Ασκήσεις

Άσκηση 4. σελ. 10
Γράψτε ένα σύντομο γράμμα για το ποδήλατο των ονείρων σας
Βρυσάκι 15/09/2006
Αγαπητέ μου παππού Σου γράφω τώρα για να σου ζητήσω μια πολύ μεγάλη χάρη. Θυμάσαι που μου υποσχέθηκες ότι θα με πάρεις ένα ποδήλατο, όταν θα τελειώσω την Πέμπτη Δημοτικού και αν φοιτήσω με βαθμό Άριστα; Λοιπόν βρήκα το ποδήλατο που μου ταιριάζει και θα ήθελα να μου το αγοράσεις. Παππού όταν γυρνούσα από το σχολείο στο σπίτι είδα την βιτρίνα της Ποδηλατούπολης που ήταν γεμάτη με ωραία και καλά ποδήλατα. Το είδα και ξετρελάθηκα. Είναι ένα θαυμάσιο ποδήλατο και το χρώμα του είναι άσπρο με βυσσινί. Έχει μαλακή σέλα, πολύ καλά φρένα, ζυγίζει 14 κιλά και έχει 18 ταχύτητες. Δεν είναι υπέροχο; Παππού κοστίζει 150€ και έχει δώρο ένα προστατευτικό κράνος. Είπα στον καταστηματάρχη να μου τι κρατήσει για μερικές μέρες. Έγραψα όλα τα στοιχεία και μετά έφυγα. Ξέρω πως βρίσκεσαι λίγο μακριά και περιμένω πώς και πώς να έρθεις να μου το αγοράσεις. Θα σε περιμένω.
Με πολλή αγάπη η εγγονή σου
..................................
Αλεξάνδρεια 16/09/2008
Αγαπημένε μου παππού Τι κάνεις, καλά είσαι ; γιατί εγώ είμαι πολύ καλά. Η σχολική χρονιά άρχισε ευχάριστα. Όμως κάτι με στεναχώρησε. Θυμάσαι που μου είχες πει πως θα μου αγοράσεις ένα δώρο όταν τελειώσω την Ε΄ τάξη ή το ξέχασες ; Εγώ όμως το θυμήθηκα και βρήκα το δώρο που θέλω. Χθες πήγα με τους γονείς μου στα Γιαννιτσά. Εκεί πέρασα μπροστά από την Ποδηλατούπολη και είδα το ποδήλατο των ονείρων μου. Είναι κόκκινο, έχει μαύρη μαλακιά σέλα και ασημί σχάρα. Έχει 12 ταχύτητες και πολύ καλά φρένα. Κοστίζει 180 €. Έλα παππού μην μου το αρνηθείς. Στο κάτω κάτω τι σχέση έχουν τα λεφτά μπροστά σε μία τόσο καλή εγγονή που σε φροντίζει και σε αγαπάει ; Θα σε περιμένω.
Με πολλή αγάπη η εγγονή σου ..................................

Άσκηση 5. σελ. 10
Το προηγούμενο Σάββατο έφτασε στο σπίτι μας ένα γράμμα από τον παππού μου που μένει μόνιμα λίγο έξω από τη Θεσσαλονίκη. Μας καλούσε να περάσουμε οικογενειακώς λίγες μέρες δίπλα στη θάλασσα. Πώς θα μπορούσαμε να απορρίψουμε μια τέτοια πρόταση, ένα διάλειμμα ξεγνοιασιάς σε καθαρό περιβάλλον; Αποφασίσαμε να ταξιδέψουμε με το τρένο για να χαρούμε τη διαδρομή και συνεννοηθήκαμε μαζί του για τις τελευταίες λεπτομέρειες. Tην επόμενη μέρα, φτάσαμε από νωρίς στο σταθμό και περιμέναμε την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας. Όταν ανεβήκαμε στο τρένο, διαπιστώσαμε ότι οι θέσεις μας ήταν κατειλημμένες, αλά ευτυχώς το πρόβλημα λύθηκε εύκολα. Σε λίγο τα μεγάφωνα έκαναν έκκληση να απομακρυνθούν όλοι από την άκρη της αποβάθρας, γιατί το τρένο ήταν έτοιμο να ξεκινήσει.


Διαδραστικά μαθήματα για όλα τα κεφάλαια της 1ης ενότητας εδώ.

Επιπλέον εκπαιδευτικό υλικό για τη Γλώσσα της ΣΤ' Δημοτικού εδώ.

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)