Ετυμολογικά
1. Να κατατάξετε τις παρακάτω λέξεις σε απλές και σύνθετες: πόλις, ναύκληρος, ἔμπορος, βίος, σκυτοτόμος, ἐξεργάζομαι, πολίτης.
2. Να αντιστοιχίσετε τις πρωτότυπες λέξεις της στήλης Α με τις παράγωγες τους στη στήλη Β:
Α΄ Β΄
α. ἐπιτηδεύω α. σπουδάζω
β. σῶμα β. τεχνίτης
γ. σπουδή γ. ἐπιτήδευμα
δ. τέχνη δ. εὐτραφής
ε. τρέφω ε. σωματικός
Γραμματική
1. Να τονίσετε τις παρακάτω λέξεις εφαρμόζοντας τους κανόνες τονι-σμού: μηκος, κατηγορος, ανωμαλος, Νειλος, βωλος, ταυρος, φλοισβος, δουλος, δουλων, νευρον, οινος, γενναιος, γενναιων, νησοι.
2. Να τονίσετε τις επόμενες αποφθεγματικές φράσεις, προσέχοντας όπου χρειάζεται τα σύμβολα μακρότητας ( - ) ή βραχύτητας ( ˇ ):
α. σπευδε βραδεως.
β. γνωθῐ σαυτον
γ. θνησκε υπερ πατρῐδος
δ. πλουτος ουδεν, αρετη πρωτον και μεγιστον.
ε. εισι μητρι παιδες αγκυραι βιου
στ. μηδενα προ του τελους μακάριζε
3. Να τοποθετήσετε τόνους και πνεύματα στο παρακάτω απόσπασμα,
προσέχοντας όπου χρειάζεται τα σύμβολα μακρότητας ( - ) ή βραχύ-
τητας ( ˇ ):
Του γεωργου εργον εστι φυτευειν και σπειρειν. Ο δε Θεος αυξανει τον σῑτον
και τους των δενδρων καρπους· ανευ γαρ ομβρου και ηλῑου ουκ εστι καρπον
φερειν εκ των φυτων. Διο νόμος των γεωργων εστι τοις των αγρων καρποις
τους θεους θεραπευειν.
4. Να δικαιολογήσετε τον τονισμό των παρακάτω λέξεων:
ἀνήλικος, ἐπώνυμος, πλῆθος, ἔχω, θεῖος, μητρῷον, κοῖλος, ναῦλα, ἑταῖρος
(=σύντροφος), ἀθῷος, κοῦρος, ὡραῖος, ὡραίων, κληροῦχος, κληρούχους,
πρῶτος, πρώτων, εὖρος, χεῖλος, οἶκος, τοῖχος, τοίχου, ἀνδρεῖος, θρῆνος,
φεῦγε, σῶσον.