«Έκλεισε» η λίστα των εκπαιδευτικών της Τεχνικής Εκπαίδευσης που τίθενται σε διαθεσιμότητα. Συγκεκριμένα, θα τεθούν σε διαθεσιμότητα 2.114 εκπαιδευτικοί, ειδικοτήτων που καταργούνται. Το επόμενο βήμα από τον χώρο της εκπαίδευσης θα γίνει σε εκείνον της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, όπου μετά την ομόφωνη έγκριση για την αναδιοργάνωση των δομών και των υπηρεσιών του υπουργείου Παιδείας από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, καλούνται τα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας να αξιολογήσουν από τον Σεπτέμβριο τις διοικητικές δομές τους.
Πρόκειται για 10.200 διοικητικούς υπαλλήλους που υπηρετούν κυρίως στα αποκαλούμενα «μεγάλα» πανεπιστημιακά και τεχνολογικά ιδρύματα της χώρας, όπως το Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, καθώς και τα ΤΕΙ Αθηνών, Πειραιά και Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τα στοιχεία, αναλογούν 10.000 διοικητικοί υπάλληλοι για 12.000 καθηγητές πανεπιστημίου και ΤΕΙ. Τα ιδρύματα αυτά θα πρέπει να προχωρήσουν σε αξιολόγηση του προσωπικού τους μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου, προκειμένου να εντοπιστούν τυχόν πλεονάζοντες υπάλληλοι, με σκοπό να τεθούν σε καθεστώς διαθεσιμότητας και στη συνέχεια να αξιοποιηθούν σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου, ανάλογα με τις ελλείψεις που παρατηρούνται.
Σε ό,τι αφορά τους εκπαιδευτικούς των ΤΕΙ που τίθενται σε διαθεσιμότητα, το 60% από αυτούς θα εργαστεί στον τομέα της υγείας άμεσα, όπως προέκυψε από συνάντηση του υπουργού Παιδείας κ. Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου με τον υπουργό Υγείας κ. Αδωνη Γεωργιάδη, ενώ το υπόλοιπο 40%, επαγγελματίες στην ειδικότητά τους, θα μπορέσει να εργαστεί στα δημόσια ΙΕΚ, τα οποία ενισχύονται και αναβαθμίζονται όπως άλλωστε επισημαίνουν πηγές του υπουργείου Παιδείας. Μάλιστα ο κ. Γεωργιάδης χαρακτήρισε «ευλογία» για το υπουργείο την απορρόφηση των εκπαιδευτικών αυτών γιατί έχουν ειδικότητες όπως γιατροί, νοσηλευτές, οδοντοτεχνίτες, ακτινολόγοι κ.ο.κ., που χρειάζονται στο υπουργείο Υγείας.
Την ίδια ώρα μετακινούνται από τη Δευτεροβάθμια στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση 4.933 εκπαιδευτικοί, από ειδικότητες όπως της Γαλλικής Φιλολογίας, της Πληροφορικής, των Θεατρικών Σπουδών, της Φυσικής Αγωγής κ.ά. Όπως επισημαίνεται από το υπουργείο Παιδείας, το σημαντικό είναι ότι αλλάζουν μόνο βαθμίδα εκπαίδευσης και όχι πεδίο, δηλαδή διδάσκοντας το αντικείμενό τους σε μικρότερους μαθητές. Για τους 151.000 εκπαιδευτικούς που δεν μπήκαν στο καθεστώς διαθεσιμότητας, ο κ. Αρβανιτόπουλος κατέστησε σαφές ότι «κανείς εκπαιδευτικός δεν είναι περιττός».
Σύμφωνα με δηλώσεις του υπουργού Παιδείας, η τρόικα ζητούσε οριζόντια περικοπή, και αφορούσε αριθμούς εξωπραγματικούς για το υπουργείο, διότι πολύ απλά θα διέλυαν το εκπαιδευτικό σύστημα. «Με το σχέδιο αξιολόγησης δομών και διαδικασιών και των κεντρικών υπηρεσιών, καταλήξαμε και αποδείξαμε στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και στην τρόικα, ότι οι άνθρωποι που μπορεί να συζητηθεί να τεθούν σε διαθεσιμότητα δεν γίνεται να υπερβαίνουν τους 2.000», τόνισε ο κ. Αρβανιτόπουλος, ο οποίος προχωρά στην αναδιάρθρωση του συνόλου της Τεχνικής Εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένων και των ΙΕΚ, προκειμένου να εμπεριέχουν επαγγέλματα που οδηγούν σε μια θέση στην αγορά εργασίας. Οπως λένε πηγές του υπουργείου, το σύνολο των μεταρρυθμίσεων που έχουν εξαγγελθεί από τις προγραμματικές δηλώσεις του υπουργού Παιδείας τον Ιούλιο του 2012, τόσο αυτές που έχουν υλοποιηθεί όσο και εκείνες που δρομολογούνται έως τον Σεπτέμβριο του 2013, υπακούουν και υπηρετούν μια ενιαία στρατηγική επιλογή: την αναβάθμιση της Δημόσιας Εκπαίδευσης και της Διά Βίου Μάθησης, από το νηπιαγωγείο έως το πανεπιστήμιο, από την τυπική έως την άτυπη μάθηση.
Όπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου Παιδείας, «ανεξάρτητα από τις δεσμεύσεις του μεσοπρόθεσμου προγράμματος για την αναδιοργάνωση του δημοσίου τομέα, προτάσσει ως αναγκαία για την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών του και την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού του. Και κυρίως με βάση αυτού που πρέπει να έχουν οι εκπαιδευόμενοι και όχι με το τι συμφέρει αυτούς που παρέχουν εκπαίδευση».
Σύμφωνα με πληροφορίες, από τους πλεονάζοντες εκπαιδευτικούς, κατά την 30ή Ιουνίου 2013, το υπουργείο Παιδείας προχώρησε στα παρακάτω βήματα:
- Πρώτον, στις 4.933 κενές οργανικές θέσεις της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στις ειδικότητες καθηγητών Γυμναστικής, Πληροφορικής, Γαλλικής Φιλολογίας, Θεατρικών Σπουδών, Μουσικής και Καλλιτεχνικών, σε υποχρεωτική μετάταξη ισάριθμων υπεράριθμων εκπαιδευτικών των ίδιων ειδικοτήτων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που πλεονάζουν.
- Δεύτερον, σε διαθεσιμότητα εκπαιδευτικών που προκύπτουν από κατάργηση κλάδων και ειδικοτήτων, σε ειδικότητες αποφοίτων των Επαγγελματικών Λυκείων και των Επαγγελματικών Σχολών, που οδηγούν στην ανεργία ή «επικαλύπτονται» στην αγορά εργασίας από αποφοίτους ΤΕΙ και δημοσίων ΙΕΚ.
- Τρίτον, σε υποχρεωτική μετάταξη στις 2.500 κενές οργανικές θέσεις διοικητικών υπαλλήλων κατηγορίας Π.Ε. και Τ.Ε. της Κεντρικής και των Περιφερειακών Υπηρεσιών του ΥΠΑΙΘ, καθώς και των δημοσίων ΙΕΚ όσων εκπαιδευτικών συνεχίζουν να πλεονάζουν, με ισόποση μείωση αποσπάσεων, εφόσον είναι κατηγορίας Π.Ε. και Τ.Ε.
- Δεύτερον, σε διαθεσιμότητα εκπαιδευτικών που προκύπτουν από κατάργηση κλάδων και ειδικοτήτων, σε ειδικότητες αποφοίτων των Επαγγελματικών Λυκείων και των Επαγγελματικών Σχολών, που οδηγούν στην ανεργία ή «επικαλύπτονται» στην αγορά εργασίας από αποφοίτους ΤΕΙ και δημοσίων ΙΕΚ.
- Τρίτον, σε υποχρεωτική μετάταξη στις 2.500 κενές οργανικές θέσεις διοικητικών υπαλλήλων κατηγορίας Π.Ε. και Τ.Ε. της Κεντρικής και των Περιφερειακών Υπηρεσιών του ΥΠΑΙΘ, καθώς και των δημοσίων ΙΕΚ όσων εκπαιδευτικών συνεχίζουν να πλεονάζουν, με ισόποση μείωση αποσπάσεων, εφόσον είναι κατηγορίας Π.Ε. και Τ.Ε.
Οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι στην Ελλάδα η εκπαίδευση, από τη δευτεροβάθμια, την τεχνική, τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, έχει φτιαχτεί με στρεβλό τρόπο, χωρίς ανταπόκριση στην αγορά εργασίας. Ολες οι δομές, ανεξαρτήτου βαθμίδας, εξυπηρετούσαν πελατειακές σχέσεις, ενώ στην ουσία οι ειδικότητες φτιάχνονταν τις περισσότερες φορές όχι για να εξυπηρετήσουν αυτούς που δέχονται την εκπαίδευση, αλλά αυτούς που την παρέχουν.