Να σκέφτεσαι και να οδηγείς οικολογικά σημαίνει:
1. Να αλλάζεις ταχύτητα στις 2.000 με 2.500 στροφές, που είναι η πιο οικονομική «περιοχή» λειτουργίας του κινητήρα. Για αυτοκίνητα με κινητήρα diesel η αλλαγή πρέπει να γίνεται στις 1.500 με 2.000 στροφές. Απόφευγε να οδηγείς με πάνω από 3.000 στροφές στον κινητήρα ή με περισσότερα από 100 χλμ/ώρα σε αυτοκινητόδρομους. Ο μεγάλος αριθμός στροφών και η υψηλή ταχύτητα αυξάνουν υπερβολικά την κατανάλωση καυσίμου.
2. Να οδηγείς με σταθερή ταχύτητα, χρησιμοποιώντας τη μεγαλύτερη δυνατή σχέση μετάδοσης. Να αποφεύγεις τα άσκοπα φρεναρίσματα ή αλλαγές ταχυτήτων. Η απότομη επιτάχυνση καταναλώνει μεγάλη ποσότητα καυσίμου με την οποία θα μπορούσαμε να οδηγήσουμε για αρκετά λεπτά με λογική ταχύτητα.
3. Να προβλέπεις τις συνθήκες κυκλοφορίας. Όταν οδηγείς, παρατήρησε όσο πιο μακριά μπορείς ώστε να είσαι σε θέση να προβλέπεις τις συνθήκες κυκλοφορίας γύρω σου και να ενεργείς κατάλληλα. Όταν ελέγχεις από μακριά την ροή της κυκλοφορίας αποφεύγεις τα απότομα φρεναρίσματα και τις επιταχύνσεις.
4. Να σταματάς επιβραδύνοντας ομαλά. Όταν αφήνουμε το αυτοκίνητο να κυλήσει με κάποια σχέση χωρίς να πατάμε το γκάζι τότε η κατανάλωση είναι μηδέν. Αυτό δεν συμβαίνει στην περίπτωση που αφήσουμε το αυτοκίνητο με νεκρά και τον κινητήρα στο ρελαντί. Αν πρόκειται να σταματήσεις σε ένα σηματοδότη ή σε μια διασταύρωση άσε όσο πιο νωρίς μπορείς το γκάζι με επιλεγμένη μια υψηλή σχέση μετάδοσης.
5. Να σβήνεις τον κινητήρα σε σύντομες στάσεις (άνω του 1 λεπτού).
6. Να ελέγχεις την πίεση των ελαστικών τουλάχιστον μια φορά το μήνα.
Η σωστή πίεση ελαστικών βελτιώνει την οικονομία καυσίμου και την οδική ασφάλεια. Πίεση μικρότερη κατά 25% σημαίνει περίπου 5% περισσότερο καύσιμο.
7. Να αποφεύγεις τη μεταφορά περιττών φορτίων και χρήση σχαρών οροφής.
Κάθε πρόσθετο εξάρτημα και βάρος που τοποθετείς στο όχημα σου (ξεχασμένα αντικείμενα στο πορτ-μπαγκαζ, αεροτομές, σχάρες, μπαγκαζιέρες οροφής, πρόσθετες μεγάλες κεραίες κλπ.) προκαλεί αύξηση της ισχύος που απαιτείται από τον κινητήρα, αύξηση της αεροδυναμικής αντίστασης και συνεπώς αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου.
8. Να κάνεις σωστή και τακτική συντήρηση του οχήματος σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή.
9. Να κάνεις συνετή χρήση του κλιματισμού και να αποφεύγεις το άνοιγμα των παραθύρων σε υψηλές ταχύτητες.
10. Στις στροφές να επιβραδύνεις ομαλά, εάν είναι δυνατόν χωρίς τη χρήση φρένου. Η επιτάχυνση και το βίαιο φρενάρισμα πριν από κάθε στροφή, εκτός από την αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου είναι και επικίνδυνη. Άσε νωρίς το γκάζι πριν τη στροφή ώστε να μην χρειαστεί φρενάρεις βίαια
11. Να χρησιμοποιείς το βοηθητικό εξοπλισμό του οχήματος (στροφόμετρο, trip computer, cruise control). Ο εξοπλισμός αυτός σε βοηθά να εξοικονομείς καύσιμο. Ειδικά ο υπολογιστής ταξιδιού σε βοηθά να αυτοαξιολογηθείς εφαρμόζοντας τους κανόνες της οικονομικής οδήγησης σε πραγματικές συνθήκες. Παρατήρησε τη στιγμιαία κατανάλωση του οχήματος σου όταν εφαρμόζεις τους κανόνες του Eco- Driving και ανακάλυψε τα οφέλη του.
12. Αξιοποίησε την κινητική ενέργεια του αυτοκινήτου. Στις κατηφόρες άφησε το αυτοκίνητο να κυλήσει με την κατάλληλη σχέση μετάδοσης στο κιβώτιο ταχυτήτων χωρίς τη χρήση του πεντάλ γκαζιού. Με το τρόπο αυτό η κατανάλωση καυσίμου είναι μηδενική.
1. Να αλλάζεις ταχύτητα στις 2.000 με 2.500 στροφές, που είναι η πιο οικονομική «περιοχή» λειτουργίας του κινητήρα. Για αυτοκίνητα με κινητήρα diesel η αλλαγή πρέπει να γίνεται στις 1.500 με 2.000 στροφές. Απόφευγε να οδηγείς με πάνω από 3.000 στροφές στον κινητήρα ή με περισσότερα από 100 χλμ/ώρα σε αυτοκινητόδρομους. Ο μεγάλος αριθμός στροφών και η υψηλή ταχύτητα αυξάνουν υπερβολικά την κατανάλωση καυσίμου.
2. Να οδηγείς με σταθερή ταχύτητα, χρησιμοποιώντας τη μεγαλύτερη δυνατή σχέση μετάδοσης. Να αποφεύγεις τα άσκοπα φρεναρίσματα ή αλλαγές ταχυτήτων. Η απότομη επιτάχυνση καταναλώνει μεγάλη ποσότητα καυσίμου με την οποία θα μπορούσαμε να οδηγήσουμε για αρκετά λεπτά με λογική ταχύτητα.
3. Να προβλέπεις τις συνθήκες κυκλοφορίας. Όταν οδηγείς, παρατήρησε όσο πιο μακριά μπορείς ώστε να είσαι σε θέση να προβλέπεις τις συνθήκες κυκλοφορίας γύρω σου και να ενεργείς κατάλληλα. Όταν ελέγχεις από μακριά την ροή της κυκλοφορίας αποφεύγεις τα απότομα φρεναρίσματα και τις επιταχύνσεις.
4. Να σταματάς επιβραδύνοντας ομαλά. Όταν αφήνουμε το αυτοκίνητο να κυλήσει με κάποια σχέση χωρίς να πατάμε το γκάζι τότε η κατανάλωση είναι μηδέν. Αυτό δεν συμβαίνει στην περίπτωση που αφήσουμε το αυτοκίνητο με νεκρά και τον κινητήρα στο ρελαντί. Αν πρόκειται να σταματήσεις σε ένα σηματοδότη ή σε μια διασταύρωση άσε όσο πιο νωρίς μπορείς το γκάζι με επιλεγμένη μια υψηλή σχέση μετάδοσης.
5. Να σβήνεις τον κινητήρα σε σύντομες στάσεις (άνω του 1 λεπτού).
6. Να ελέγχεις την πίεση των ελαστικών τουλάχιστον μια φορά το μήνα.
Η σωστή πίεση ελαστικών βελτιώνει την οικονομία καυσίμου και την οδική ασφάλεια. Πίεση μικρότερη κατά 25% σημαίνει περίπου 5% περισσότερο καύσιμο.
7. Να αποφεύγεις τη μεταφορά περιττών φορτίων και χρήση σχαρών οροφής.
Κάθε πρόσθετο εξάρτημα και βάρος που τοποθετείς στο όχημα σου (ξεχασμένα αντικείμενα στο πορτ-μπαγκαζ, αεροτομές, σχάρες, μπαγκαζιέρες οροφής, πρόσθετες μεγάλες κεραίες κλπ.) προκαλεί αύξηση της ισχύος που απαιτείται από τον κινητήρα, αύξηση της αεροδυναμικής αντίστασης και συνεπώς αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου.
8. Να κάνεις σωστή και τακτική συντήρηση του οχήματος σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή.
9. Να κάνεις συνετή χρήση του κλιματισμού και να αποφεύγεις το άνοιγμα των παραθύρων σε υψηλές ταχύτητες.
10. Στις στροφές να επιβραδύνεις ομαλά, εάν είναι δυνατόν χωρίς τη χρήση φρένου. Η επιτάχυνση και το βίαιο φρενάρισμα πριν από κάθε στροφή, εκτός από την αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου είναι και επικίνδυνη. Άσε νωρίς το γκάζι πριν τη στροφή ώστε να μην χρειαστεί φρενάρεις βίαια
11. Να χρησιμοποιείς το βοηθητικό εξοπλισμό του οχήματος (στροφόμετρο, trip computer, cruise control). Ο εξοπλισμός αυτός σε βοηθά να εξοικονομείς καύσιμο. Ειδικά ο υπολογιστής ταξιδιού σε βοηθά να αυτοαξιολογηθείς εφαρμόζοντας τους κανόνες της οικονομικής οδήγησης σε πραγματικές συνθήκες. Παρατήρησε τη στιγμιαία κατανάλωση του οχήματος σου όταν εφαρμόζεις τους κανόνες του Eco- Driving και ανακάλυψε τα οφέλη του.
12. Αξιοποίησε την κινητική ενέργεια του αυτοκινήτου. Στις κατηφόρες άφησε το αυτοκίνητο να κυλήσει με την κατάλληλη σχέση μετάδοσης στο κιβώτιο ταχυτήτων χωρίς τη χρήση του πεντάλ γκαζιού. Με το τρόπο αυτό η κατανάλωση καυσίμου είναι μηδενική.