Σταθμός Λαρίσης | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Πληροφορίες | |||||||||||
Τοποθεσία | Σταθμός Αθήνας - Λαρίσης | ||||||||||
Είδος | Μητροπολιτικός Σιδηρόδρομος | ||||||||||
Γραμμές | Ανθούπολη - Ελληνικό | ||||||||||
Λειτουργία | |||||||||||
Έναρξη λειτουργίας | 2000 | ||||||||||
Διαχειριστής | ΣΤΑ.ΣΥ. ΑΕ | ||||||||||
Επίπεδα | 2 | ||||||||||
| |||||||||||
Ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Αθήνας είναι ένα συγκρότημα δύο σιδηροδρομικών σταθμών στην Αθήνα. Ο πρώτος σταθμός είναι σταθμός του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας, επί της σιδηροδρομικής γραμμής Πειραιά - Πλατέος και ο δεύτερος είναι σταθμός του μετρό της Αθήνας, επί της γραμμής 2. Εγκαινιάστηκε στην αρχική του μορφή (ο σταθμός Πελοποννήσου) στις 30 Ιουνίου 1884, σε σχέδια του Ερνέστου Τσίλερ. Αποτελεί μικρογραφία του σιδηροδρομικού σταθμού Σικφτσί της Κωνσταντινούπολης και οφείλει την ονομασία του στην πόλη που εξυπηρετεί. Προσφέρει στους επιβάτες δυνατότητα μετεπιβίβασης μεταξύ του Μετρό της Αθήνας και του σιδηροδρομικού δικτύου του ΟΣΕ.
Ο Σταθμός Λαρίσης του μετρό της Αθήνας βρίσκεται επί της γραμμής 2. Εγκαινιάστηκε στις 28 Ιανουαρίου 2000. Είναι υπόγειος και διαθέτει δύο πλευρικές αποβάθρες.
Στα αρχικά σχέδια κατασκευής της γραμμής 2 του μετρό και κατά τη μεγαλύτερη διάρκεια της κατασκευής του, ο σταθμός αναφερόταν με την ονομασία Λάρισα, η οποία υπονοούσε τη γειτνίαση του σταθμού με τον σταθμό Αθήνας του ΟΣΕ (τον σταθμό «Λαρίσης»). Κατά τη διάρκεια της κατασκευής της γραμμής Σεπολίων - Δάφνης αποφασίστηκε η μετονομασία του σταθμού στο σημερινό του όνομα.
Ιστορικά, ο όρος Σιδηροδρομικός Σταθμός Αθήνας αναφέρεται σε τρεις γειτονικούς σταθμούς:
- Τον λεγόμενο σταθμό Πελοποννήσου, που ήταν σταθμός των Σιδηροδρόμων Πειραιώς - Αθηνών - Πελοποννήσου και ονομάστηκε έτσι (ανεπίσημα) επειδή αυτός εξυπηρετούσε τη σιδηροδρομική συγκοινωνία μεταξύ Αθήνας και Πελοποννήσου.
- Τον λεγόμενο σταθμό Λαρίσης, που ήταν σταθμός των Σιδηροδρόμων Ελληνικού Κράτους και ονομάστηκε έτσι (ανεπίσημα) επειδή αυτός εξυπηρετούσε τη σιδηροδρομική συγκοινωνία μεταξύ Αθήνας και Λάρισας, που αποτελούσε τη σημαντικότερη πόλη κοντά στο βόρειο άκρο της γραμμής, τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας της (το βόρειο άκρο της γραμμής ήταν στην πραγματικότητα το Παπαπούλι).
- Τον Σταθμό Λαρίσης του μετρό της Αθήνας.
Ανατομία σταθμού
Αποβάθρα 3 | ← προς Πειραιά | |
Αποβάθρα 2 | → προς Άνω Λιόσια/Χαλκίδα | |
Αποβάθρα 1 | → προςΘεσσαλονίκη | |
Ε Έδαφος | - | Έξοδοι |
Ε Εισιτήρια | Εξυπηρέτηση πελατών | Εισιτήρια |
Α2 Αποβάθρες | ||
Αποβάθρα 6 | ← προς Ανθούπολη | |
Αποβάθρα 7 | → προς Ελληνικό | |
Προηγούμενος σταθμός | Σιδηροδρομικές γραμμές | Επόμενος σταθμός | ||
---|---|---|---|---|
Ρουφ | ΤραινΟΣΕ | Σ.Κ.Α. |
Σταθμός Αθήνας
Ο σταθμός Αθήνας του ΟΣΕ (ο «σταθμός Λαρίσης») βρίσκεται επί της σιδηροδρομικής γραμμής Πειραιά - Πλατέος, στη χιλιομετρική θέση 10,920 από Πειραιά Λιμένα (η νέα χιλιομέτρηση από Πειραιά δεν είναι ακόμα γνωστή). Εγκαινιάστηκε στις 8 Μαρτίου 1904 και σήμερα βρίσκεται υπό ανακατασκευή. Διαθέτει μία πλευρική και μία κεντρική αποβάθρα και γραμμές εναπόθεσης αμαξοστοιχιών. Τόσο οι γραμμές όσο και οι αποβάθρες θα αυξηθούν σημαντικά με την ολοκλήρωση της τρέχουσας ανακατασκευής.
Ο σταθμός Αθήνας των πρώην ΣΠΑΠ (ο «σταθμός Πελοποννήσου») βρισκόταν επί της σιδηροδρομικής γραμμής Πειραιά - Πάτρας, στη χιλιομετρική θέση 8,550 από Πειραιά. Εγκαινιάστηκε στις 30 Ιουνίου 1884 και έκλεισε στις 7 Αυγούστου 2005, μαζί με το τμήμα Πειραιά - Αγίων Αναργύρων της γραμμής. Οι δραστηριότητές του μεταφέρθηκαν από τότε στον παρακείμενο σταθμό Λαρίσης, ο οποίος φέρει πλέον μόνος το όνομα «Σιδηροδρομικός Σταθμός Αθήνας».
Ο σταθμός Πελοποννήσου είναι κτίσμα του Ερνστ Τσίλερ και αποτελεί διατηρητέο κτίριο ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής αξίας. Αποτελεί μικρογραφία με μικρές διαφοροποιήσεις του Σιδηροδρομικού Σταθμού Σιρκετσί της Κωνσταντινούπολης.
Από τον σταθμό Πελοποννήσου, μία γραμμή οδηγούσε προς τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Αττικής των Σιδηροδρόμων Αττικής, περνώντας ανισόπεδα πάνω από τη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας - Λάρισας. Η συνδετήρια αυτή γραμμή δε χρησιμοποιούταν από συρμούς που εκτελούσαν δρομολόγια, αλλά μόνο από κενούς ή υπηρεσιακούς και κυρίως για ανταλλαγές τροχαίου υλικού μεταξύ των δύο δικτύων (Σ.Α. και Σ.Π.Α.Π.), τα οποία διέθεταν το ίδιο εύρος γραμμής (1 μέτρο). Η γραμμή αυτή καταργήθηκε το1931.
Προηγούμενος σταθμός | Σιδηροδρομικές γραμμές | Επόμενος σταθμός | ||
---|---|---|---|---|
Ρουφ | Πειραιάς - Πλατύ | Λιόσια | ||
Ρουφ | Πειραιάς - Πάτρα | Λιόσια |