Πρόσφατα οι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν 600 τάφους που χρονολογούνται από την εποχή του χαλκού (1700 -1400 π.Χ ) στο χωριό Staryi Tartas στην περιοχή Novosibirsk της Σιβηρίας.
Πολλοί από αυτούς τους τάφους είχαν σκελετούς ζευγαριών που ήταν τρυφερά αγκαλιασμένα. Τα ζευγάρια αυτά είχαν δηλαδή τοποθετηθεί με φροντίδα αντικριστά, πολλά ήταν πιασμένα χέρι χέρι και δίπλα τους υπήρχαν διάφορα προσωπικά αντικείμενα, μπρούτζινα διακοσμητικά, αγγεία, όπλα, σκουλαρίκια ή άλλα κοσμήματα.
Η έρευνα έδειξε ότι οι σκελετοί δεν ανήκουν σε λαούς της Σιβηρίας, αλλά στους πολιτισμούς Andronovo. Πρόκειται για πολιτισμούς που άνθισαν εκείνη την εποχή και ονομάστηκαν έτσι από το χωριό Andronovo, όπου ανακαλύφθηκαν αρχαιολογικά ευρήματα το 1914.
Ο Labetsikiy ερμηνεύει την τρυφερή στάση των νεκρών μέσα στους τάφους ως ένδειξη της σημασίας που έδιναν αυτοί οι πολιτισμοί στην αξία της οικογένειας και της συντροφικότητας. Δεν μπορεί όμως να εξηγήσει πώς και γιατί αυτά τα ζευγάρια πέθαναν την ίδια στιγμή.
Υπάρχει όμως και άλλη θεωρία ίσως πιο πειστική, αλλά σίγουρα πιο μακάβρια αφού χαλάει τη ρομαντική ερμηνεία του Labetsikiy. Σύμφωνα με τον καθηγητή Lev Klein του πανεπιστημίου του Petersburg οι τάφοι αυτοί σχετίζονται με την πίστη εκείνων των λαών στην μετενσάρκωση και τις τελετές Deeksha, όπως μαθαίνουμε από τα παλαιότερα κείμενα του Ινδουισμού που έχουν διασωθεί.
Σήμερα οι τελετές Deeksha έχουν διάφορες μορφές και έχουν ταυτιστεί με τη χειροτονία ιερέων ή τη μύηση στον Ινδουισμό και τον βουδισμό.
Σύμφωνα με αυτές τις πηγές, όταν ένας άντρας ήταν ακόμα εν ζωή, αφιέρωνε το σώμα του στους θεούς και για να πετύχει το Deeksha που στα σανσκριτικά σημαίνει αναγέννηση ή καθαγίαση, έκανε ένα θρησκευτικό τελετουργικό σαν αναπαράσταση της σεξουαλικής πράξης που συμβολίζει τη δημιουργία νέας ζωής.
Ο Klein συμπεραίνει οτι οι συγγενείς του νεκρού ήθελαν να γίνεται αυτή η αναπαράσταση και μετά θάνατον και γι αυτό θυσίαζαν την σύντροφό του ή κάποια άλλη γυναίκα, έτσι ώστε στον τάφο να υπάρχει η αναπαράσταση της σεξουαλικής συνεύρεσης.
Οι επιστήμονες ψάχνουν στοιχεία για να επιβεβαιώσουν τη θεωρία του καθηγητή Klein.
Πολλοί από αυτούς τους τάφους είχαν σκελετούς ζευγαριών που ήταν τρυφερά αγκαλιασμένα. Τα ζευγάρια αυτά είχαν δηλαδή τοποθετηθεί με φροντίδα αντικριστά, πολλά ήταν πιασμένα χέρι χέρι και δίπλα τους υπήρχαν διάφορα προσωπικά αντικείμενα, μπρούτζινα διακοσμητικά, αγγεία, όπλα, σκουλαρίκια ή άλλα κοσμήματα.
Η έρευνα έδειξε ότι οι σκελετοί δεν ανήκουν σε λαούς της Σιβηρίας, αλλά στους πολιτισμούς Andronovo. Πρόκειται για πολιτισμούς που άνθισαν εκείνη την εποχή και ονομάστηκαν έτσι από το χωριό Andronovo, όπου ανακαλύφθηκαν αρχαιολογικά ευρήματα το 1914.
Αιώνια αγάπη ή θυσία της συζύγου;
Ο αρχαιολόγος Vasiliy Labetsikiy εικάζει ότι η τρυφερή στάση που βρέθηκαν οι σκελετοί συμβολίζει την αιώνια αγάπη και δείχνει την ανάγκη του ανθρώπου να μην αποχωριστεί το σύντροφό του ούτε μετά θάνατον.
Ο αρχαιολόγος Vasiliy Labetsikiy εικάζει ότι η τρυφερή στάση που βρέθηκαν οι σκελετοί συμβολίζει την αιώνια αγάπη και δείχνει την ανάγκη του ανθρώπου να μην αποχωριστεί το σύντροφό του ούτε μετά θάνατον.
Ο Labetsikiy ερμηνεύει την τρυφερή στάση των νεκρών μέσα στους τάφους ως ένδειξη της σημασίας που έδιναν αυτοί οι πολιτισμοί στην αξία της οικογένειας και της συντροφικότητας. Δεν μπορεί όμως να εξηγήσει πώς και γιατί αυτά τα ζευγάρια πέθαναν την ίδια στιγμή.
Υπάρχει όμως και άλλη θεωρία ίσως πιο πειστική, αλλά σίγουρα πιο μακάβρια αφού χαλάει τη ρομαντική ερμηνεία του Labetsikiy. Σύμφωνα με τον καθηγητή Lev Klein του πανεπιστημίου του Petersburg οι τάφοι αυτοί σχετίζονται με την πίστη εκείνων των λαών στην μετενσάρκωση και τις τελετές Deeksha, όπως μαθαίνουμε από τα παλαιότερα κείμενα του Ινδουισμού που έχουν διασωθεί.
Σήμερα οι τελετές Deeksha έχουν διάφορες μορφές και έχουν ταυτιστεί με τη χειροτονία ιερέων ή τη μύηση στον Ινδουισμό και τον βουδισμό.
Σύμφωνα με αυτές τις πηγές, όταν ένας άντρας ήταν ακόμα εν ζωή, αφιέρωνε το σώμα του στους θεούς και για να πετύχει το Deeksha που στα σανσκριτικά σημαίνει αναγέννηση ή καθαγίαση, έκανε ένα θρησκευτικό τελετουργικό σαν αναπαράσταση της σεξουαλικής πράξης που συμβολίζει τη δημιουργία νέας ζωής.
Ο Klein συμπεραίνει οτι οι συγγενείς του νεκρού ήθελαν να γίνεται αυτή η αναπαράσταση και μετά θάνατον και γι αυτό θυσίαζαν την σύντροφό του ή κάποια άλλη γυναίκα, έτσι ώστε στον τάφο να υπάρχει η αναπαράσταση της σεξουαλικής συνεύρεσης.
Οι επιστήμονες ψάχνουν στοιχεία για να επιβεβαιώσουν τη θεωρία του καθηγητή Klein.