Τέλεια σχεδιασμένοι χώροι αναψυχής, που γνωρίζουν τα «κουμπιά» σας
Ένα πάρκο αναψυχής δε μοιάζει με κανένα άλλο μέρος στον κόσμο. Υπάρχουν παντού χρώματα, φώτα, γλυκίσματα, φαγητά και δελεαστικά παιχνίδια, που άλλοτε σε στέλνουν ψηλά στον ουρανό σαν να πετάς, κι άλλοτε σε κατεβάζουν απότομα ανεβάζοντας όμως την αδρεναλίνη σου στα ύψη.
Κάτω από τα φώτα που λαμπυρίζουν, τα ουρλιαχτά, τις μουσικές, τις φωνές και το χάος… τα λούνα παρκ είναι μερικές πολύ καλά σχεδιασμένες ψυχολογικές μηχανές, που πατάνε τα «κουμπιά» που ενδεχομένως να μη γνωρίζατε ότι έχετε, γράφει ο Leon Neyfakh στη Boston Globe.
Στις μέρες μας, η σύγχρονη ψυχολογία έχει ξεκλειδώσει ακόμη περισσότερο το ανθρώπινο μυαλό, με αποτέλεσμα οι χώροι αναψυχής να έχουν μετατραπεί σχεδόν σε εγχειρίδια του τρόπου με τον οποίο μπορεί να «ερεθιστεί» ο ανθρώπινος εγκέφαλος.
«Είναι ένα ολόκληρο σύστημα, σχεδιασμένο με τέτοιο τρόπο για να κάνει τον άνθρωπο να βιώνει διαφορετικά είδη ευχαρίστησης» ανέφερε ο νευροεπιστήμονας David Linden από το πανεπιστήμιο Johns Hopkins, και συγγραφέας του βιβλίου «»The Compass of Pleasure, το οποίο πραγματεύεται τον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος επεξεργάζεται τα πράγματα που τον κάνουν να αισθάνεται όμορφα.
Ένας εντελώς καινούριος κόσμος
Σύμφωνα με την ιστορικό Josephine Kane, τα πάρκα αναψυχής μας εκτρέπουν από την καθημερινότητα, δίνοντάς μας πρόσβαση σε εμπειρίες που φαντάζουν ότι βρίσκονται πέρα από τα όρια της πραγματικότητας. Πριν από έναν αιώνα, αυτές θα μπορούσαν να είναι ένα ταξίδι προσομοίωσης σε ένα εξωτικό προορισμό. Στις μέρες μας, οι εμπειρίες αυτές μας δίνουν την αίσθηση ότι κατέχουμε κάποιες υπερδυνάμεις.
Φόβος αλλά και ευχαρίστηση
Γιατί τόσο πολλοί άνθρωποι ενθουσιάζονται με την αίσθηση του ότι… μπορούν να πεθάνουν στο επόμενο δευτερόλεπτο;
Μία θεωρία αναφέρει το πόσο καλά αισθανόμαστε, όταν όλα τελειώσουν και πατήσουμε ξανά το πόδι μας σε… στέρεο έδαφος, χωρίς να έχουμε πάθει το παραμικρό.
Δύο ολλανδοί ερευνητές από το πανεπιστήμιο Delft University of Technology ισχυρίζονται, ότι αυτό έχει να κάνει με ένα αίσθημα «θανάσιμου φόβου, εντός ενός προστατευτικού πλαισίου», που μας διαβεβαιώνει ότι κατά τ’ άλλα είμαστε ασφαλείς.
Νοσταλγία
Έρευνες έχουν δείξει, ότι όταν οι άνθρωποι αισθάνονται νοσταλγία, δηλώνουν περισσότερο αισιόδοξοι για το μέλλον, και πιο σίγουροι ότι η ζωή έχει νόημα.
Αγάπη και ρομαντισμός
Ένα λούνα παρκ μπορεί να μη φαντάζει ως το πιο ρομαντικό μέρος στον κόσμο, ωστόσο σύμφωνα με έρευνες οι πιθανότητες να βιώσετε διάφορα ερεθίσματα και αισθήματα εκεί είναι πολλές. Η ανθρωπολόγος και συγγραφέας του βιβλίου «Why We Love» Helen Fisher, υποστηρίζει ότι οι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να νιώσουν έλξη για κάποιον άλλο, όταν βιώνουν αισθήματα ενθουσιασμού και καινοτομίας.
Η χαρά του… «παρά τρίχα»
Πολλά από τα κλασικά παιχνίδια που υπάρχουν σε ένα πάρκο αναψυχής, έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να επωφελούνται από αυτό που ο νευροεπιστήμονας David Linden αποκαλεί ως το «φαινόμενο του παρ’ ολίγον». Το βελάκι που «παρά τρίχα» θα έφτανε στο στόχο, το δαχτυλίδι που «λίγο ακόμη» και θα έμπαινε στο στύλο, η μπάλα που «σχεδόν» έριξε το μπουκάλι κ.ά.
Για να περιμένουν στην ουρά, αυτό σημαίνει ότι θα είναι καλό!
Μια έρευνα του 2010 που δημοσιεύτηκε στο Marketing Research ανέφερε ότι οι επισκέπτες των λούνα παρκ που ενδιαφέρονταν για το πόσοι άλλοι βρίσκονται πίσω από αυτούς στην ουρά, δήλωναν πιο ενθουσιασμένοι για την επερχόμενη εμπειρία τους.
Κάτω από τα φώτα που λαμπυρίζουν, τα ουρλιαχτά, τις μουσικές, τις φωνές και το χάος… τα λούνα παρκ είναι μερικές πολύ καλά σχεδιασμένες ψυχολογικές μηχανές, που πατάνε τα «κουμπιά» που ενδεχομένως να μη γνωρίζατε ότι έχετε, γράφει ο Leon Neyfakh στη Boston Globe.
Στις μέρες μας, η σύγχρονη ψυχολογία έχει ξεκλειδώσει ακόμη περισσότερο το ανθρώπινο μυαλό, με αποτέλεσμα οι χώροι αναψυχής να έχουν μετατραπεί σχεδόν σε εγχειρίδια του τρόπου με τον οποίο μπορεί να «ερεθιστεί» ο ανθρώπινος εγκέφαλος.
«Είναι ένα ολόκληρο σύστημα, σχεδιασμένο με τέτοιο τρόπο για να κάνει τον άνθρωπο να βιώνει διαφορετικά είδη ευχαρίστησης» ανέφερε ο νευροεπιστήμονας David Linden από το πανεπιστήμιο Johns Hopkins, και συγγραφέας του βιβλίου «»The Compass of Pleasure, το οποίο πραγματεύεται τον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος επεξεργάζεται τα πράγματα που τον κάνουν να αισθάνεται όμορφα.
Ένας εντελώς καινούριος κόσμος
Σύμφωνα με την ιστορικό Josephine Kane, τα πάρκα αναψυχής μας εκτρέπουν από την καθημερινότητα, δίνοντάς μας πρόσβαση σε εμπειρίες που φαντάζουν ότι βρίσκονται πέρα από τα όρια της πραγματικότητας. Πριν από έναν αιώνα, αυτές θα μπορούσαν να είναι ένα ταξίδι προσομοίωσης σε ένα εξωτικό προορισμό. Στις μέρες μας, οι εμπειρίες αυτές μας δίνουν την αίσθηση ότι κατέχουμε κάποιες υπερδυνάμεις.
Φόβος αλλά και ευχαρίστηση
Γιατί τόσο πολλοί άνθρωποι ενθουσιάζονται με την αίσθηση του ότι… μπορούν να πεθάνουν στο επόμενο δευτερόλεπτο;
Μία θεωρία αναφέρει το πόσο καλά αισθανόμαστε, όταν όλα τελειώσουν και πατήσουμε ξανά το πόδι μας σε… στέρεο έδαφος, χωρίς να έχουμε πάθει το παραμικρό.
Δύο ολλανδοί ερευνητές από το πανεπιστήμιο Delft University of Technology ισχυρίζονται, ότι αυτό έχει να κάνει με ένα αίσθημα «θανάσιμου φόβου, εντός ενός προστατευτικού πλαισίου», που μας διαβεβαιώνει ότι κατά τ’ άλλα είμαστε ασφαλείς.
Νοσταλγία
Έρευνες έχουν δείξει, ότι όταν οι άνθρωποι αισθάνονται νοσταλγία, δηλώνουν περισσότερο αισιόδοξοι για το μέλλον, και πιο σίγουροι ότι η ζωή έχει νόημα.
Αγάπη και ρομαντισμός
Ένα λούνα παρκ μπορεί να μη φαντάζει ως το πιο ρομαντικό μέρος στον κόσμο, ωστόσο σύμφωνα με έρευνες οι πιθανότητες να βιώσετε διάφορα ερεθίσματα και αισθήματα εκεί είναι πολλές. Η ανθρωπολόγος και συγγραφέας του βιβλίου «Why We Love» Helen Fisher, υποστηρίζει ότι οι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να νιώσουν έλξη για κάποιον άλλο, όταν βιώνουν αισθήματα ενθουσιασμού και καινοτομίας.
Η χαρά του… «παρά τρίχα»
Πολλά από τα κλασικά παιχνίδια που υπάρχουν σε ένα πάρκο αναψυχής, έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να επωφελούνται από αυτό που ο νευροεπιστήμονας David Linden αποκαλεί ως το «φαινόμενο του παρ’ ολίγον». Το βελάκι που «παρά τρίχα» θα έφτανε στο στόχο, το δαχτυλίδι που «λίγο ακόμη» και θα έμπαινε στο στύλο, η μπάλα που «σχεδόν» έριξε το μπουκάλι κ.ά.
Για να περιμένουν στην ουρά, αυτό σημαίνει ότι θα είναι καλό!
Μια έρευνα του 2010 που δημοσιεύτηκε στο Marketing Research ανέφερε ότι οι επισκέπτες των λούνα παρκ που ενδιαφέρονταν για το πόσοι άλλοι βρίσκονται πίσω από αυτούς στην ουρά, δήλωναν πιο ενθουσιασμένοι για την επερχόμενη εμπειρία τους.
Περισσότερα θέματα για την ψυχολογία εδώ.
Περισσότερα ενδιαφέροντα θέματα εδώ.