Νέες μεταρρυθμίσεις έρχονται για ακόμα μία φορά στην παιδεία με τους καθηγητές, τους μαθητές, τους φοιτητές και τους γονείς να βρίσκονται ήδη σε κινητοποιήσεις και να αντιδρούν μεταξύ άλλων στο Νέο Λύκειο, την Τράπεζα θεμάτων, το σύστημα αξιολόγησης, τις περικοπές, τους «αιώνιους», τις ελλείψεις, τις συγχωνεύσεις, προβάλλοντας παράλληλα μία σειρά αιτημάτων.
Η αλήθεια είναι ότι πλέον έχω χάσει το μέτρημα για το πόσες φορές έχω ακούσει τη φράση «έρχονται αλλαγές στην παιδεία» τα τελευταία χρόνια. Αλλαγές που στην πορεία φαίνονται ότι δεν είναι λειτουργικές, αποτυγχάνουν κι έρχονται άλλες αλλαγές για να καλύψουν τις προηγούμενες - που και αυτές μετά από λίγο καιρό θεωρούνται αποτυχημένες. Τόσες μεταρρυθμίσεις και τόσα νομοσχέδια και μια ουσιαστική μεγάλη αλλαγή στο εκπαιδευτικό σύστημα που θα ικανοποιεί τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς δεν είδαμε.
Ίσως γιατί ένας από τους λόγους είναι ότι σε αυτούς τους διαλόγους έχουμε άποψη όλοι αλλά επισήμως απουσιάζουν από τις διαβουλεύσεις οι πρωταγωνιστές, που δεν είναι άλλοι από τους μαθητές. Κι αν εμείς οι μεγάλοι χανόμαστε στις συζητήσεις για τα «μεγάλα» ζητήματα του εκπαιδευτικού συστήματος, ποια είναι εκείνα τα «μικρά» αιτήματα των μικρών μαθητών που προσπερνάμε γιατί παραλείψαμε να ζητήσουμε τη γνώμη τους;
Πέρασα λοιπόν από το σχολείο της γειτονιάς μου για να ρωτήσω τους μαθητές ποια είναι τα προβλήματά τους στο σχολείο και τι θα έκαναν αν ήταν για μια μέρα υπουργοί παιδείας ώστε να τα αλλάξουν. Δεν ξέρω αν ανάμεσά τους βρίσκεται ο επόμενος υπουργός παιδείας, σίγουρα όμως οι ίδιοι θα ήθελαν να τους ακούσει ο νυν. Κι αν για εμάς τα αιτήματά τους μας φαίνονται μικρά και παιδικά, σίγουρα για τους ίδιους είναι τα μεγάλα ζητήματα και αυτή η αλλαγή που θέλουν να δουν στο σχολείο.
Μαρία, Α’ Λυκείου
Θα καταργούσα τις Πανελλήνιες. Πιστεύω πως δεν θα έπρεπε να υπάρχουν. Θα πρότεινα να μπαίνει ο καθένας όπου θέλει και στην πορεία θα γινόταν ένα ξεκαθάρισμα μέσα στη σχολή. Θα άλλαζα γενικά τη διαδικασία αξιολόγησης με τους βαθμούς. Πιστεύω πως θα έπρεπε να υπάρχει ένα χαρτί με σχόλια, ώστε να τονίζονται τα αρνητικά και τα θετικά ενός μαθητή. Δεν πιστεύω πως χαρακτηρίζει το μαθητή ένα δέκα ή ένα είκοσι που θα του βάλουν. Είναι σαν να του βάζουν μια ταμπέλα.
Θα έκανα αλλαγές και στα μαθήματα. Όπως τα θρησκευτικά. Είναι παιδιά που μπορεί να είναι μεν βαφτισμένα όμως ακόμη ψάχνονται. Εγώ ας πούμε δεν ξέρω ακόμη αν θέλω να πιστεύω στο Θεό. Ξέρω συμμαθητές μου που είναι άθεοι και θα ήθελαν να εξαιρεθούν αλλά δεν το έκαναν γιατί θα γραφόταν στο απολυτήριο τους. Εκτός αυτού από το ίδιο το σχολείο δεν προωθείται η απαλλαγή. Θα ήθελα να ενταχθούν χρήσιμα μαθήματα όπως η ψυχολογία και περισσότερες ώρες επαγγελματικού προσανατολισμού που διδάσκεται μόνο μια φορά στην Γ΄ Γυμνασίου και είναι μια κενή ώρα, στην οποία δεν κάνουμε τίποτα.
Άλλο ένα πρόβλημα είναι ότι υπάρχουν καθηγητές που δεν ξέρουν τίποτα από ψυχολογία μαθητών και όταν συμβαίνει κάτι είτε νευριάζουν και απειλούν με αποβολές είτε μας στέλνουν κατευθείαν στο Διευθυντή. Αν ήμουν Υπουργός Παιδείας θα έβαζα καθηγητές μέσα σε μια τάξη την ώρα που παραδίδει κάποιος συνάδελφος τους το μάθημα για να παρατηρήσουν. Να δουν σαν εξωτερικοί παρατηρητές ποια προβλήματα μπορεί να αντιμετωπίζει ο μαθητής, ώστε να τον βοηθήσουν.
Αντώνης, Γ’ Λυκείου
Θα καταργούσα τις Πανελλαδικές, και θα έβαζα τον καθένα να δίνει τα μαθήματα της σχολής στην οποία θέλει να περάσει.
Θα ήθελα οι καθηγητές μετά από κάποια ηλικία να βγαίνουν σε σύνταξη και να έρχονται καινούριοι. Τα πάντα προχωράνε, ο κόσμος, η τεχνολογία, δεν είναι δυνατόν ο καθηγητής να είναι 65 χρονών και ο μαθητής 17. Δεν μπορεί να συνεννοηθεί, δεν μιλούν την ίδια γλώσσα.
Επίσης, θα φρόντιζα να ξαναγραφτούν όλα τα βιβλία που διδάσκονται. Από ανθρώπους που διδάσκουν και όχι από ανθρώπους που δεν έχουν διδάξει ποτέ και δεν έχουν συναναστραφεί με παιδιά.
Εύη, Β’ Λυκείου
Θα ξεκινούσα τις αλλαγές από τους καθηγητές. Υπάρχουν άνθρωποι που είναι μεγάλοι και δεν έχουν μεταδοτικότητα. Θα έφερνα καινούρια άτομα στα σχολεία, νέους ανθρώπους με καινούριες ιδέες και θα τους ανανέωνα.
Το δεύτερο θα ήταν να έκανα μία αναθεώρηση στα μαθήματα τα οποία διδασκόμαστε. Για παράδειγμα ενώ ακολουθώ τη θετική κατεύθυνση, κάνω Φιλοσοφία ενώ δεν μου χρησιμεύει. Θα έβαζα και πιο πρακτικά μαθήματα που θα μας χρειαστούν στη ζωή μας. Γιατί να μην διδάσκομαι για παράδειγμα το πώς θα κάνουμε τη φορολογική μας δήλωση;
Το τρίτο θα ήταν να άλλαζα κάποια υλικά πράγματα. Για παράδειγμα θρανία, φωτοτυπικά μηχανήματα, καινούριες εγκαταστάσεις, που είναι πολύ σημαντικό.
Αναστάσης, Β’ Λυκείου
Θα έκανα αλλαγές στο πρόγραμμα σπουδών. Θα καταργούσα εντελώς κάποια μαθήματα όπως τα λατινικά, επειδή δεν θα μου χρησιμεύσουν και ποτέ και θα έβαζα περισσότερες ώρες σε μαθήματα που μας είναι πιο χρήσιμα στην καθημερινότητά μας όπως πληροφορική ή Αγγλικά.
Σίγουρα θα φρόντιζα και για τη συνεχή εκπαίδευση και των καθηγητών έτσι ώστε να κάνω τη μάθηση πιο ευχάριστη και πιο ελκυστική για τους μαθητές. Θα φρόντιζα να διδάσκουν καθηγητές με περισσότερη μεταδοτικότητα που θα έχουν χρόνο να αφοσιώνονται στους μαθητές τους κι όχι στο να βγει η ύλη. Και θα πρότεινα εναλλακτικούς τρόπους διδασκαλίας ώστε να μην βαριούνται τα παιδιά.
Και φυσικά θα καταργούσα την τράπεζα θεμάτων. Συνεχώς οι εξετάσεις και το άγχος αυξάνονται στο σχολείο, υπάρχει ο φόβος της αποτυχίας, μαθαίνουμε κάποια πράγματα παπαγαλία που την επόμενη τα ξεχνάμε. Δεν είναι αυτός ο σκοπός του σχολείου.
Ζωή, Β’ Λυκείου
Θα άλλαζα το σύστημα διδασκαλίας κι αξιολόγησης. Θα έπρεπε να υπάρχει μεγαλύτερη επιείκεια στις βαθμολογίες και οι καθηγητές να ενδιαφέρονται περισσότερο για το τι θα μάθουν τα παιδιά κι όχι για να βγάλουν την ύλη. Θα ήθελα να δοθεί έμφαση στη διαφορετικότητα των παιδιών και να μην αντιμετωπίζονται όλοι το ίδιο. Ουσιαστικά θα έδινα περισσότερο χρόνο στους καθηγητές να ασχοληθούν με την ψυχολογία των παιδιών και όχι τόσο με τα μαθήματα. Και θα έβαζα εναλλακτικούς τρόπους μάθησης, όπως βιντεοπροβολές.
Επίσης, θα έκανα αλλαγές στα βιβλία. Ορισμένα είναι τρομερά κακογραμμένα, σε σημείο να μην τα καταλαβαίνεις. Και αν δεν καταλαβαίνεις το βιβλίο, δεν καταλαβαίνεις και τον καθηγητή, άντε να βγάλεις άκρη μετά. Έτσι γίνεται απαραίτητο το φροντιστήριο, ενώ αν ήταν καλύτερα γραμμένα δεν θα χρειαζόταν να ξοδεύουμε τόσα λεφτά εκεί.
Τέλος, θα φρόντιζα να ενταχθεί και το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής. Υπάρχουν περιπτώσεις 17χρονων κοριτσιών που απέκτησαν παιδί επειδή δεν ήξεραν πώς να παίρνουν προφυλάξεις. Άλλοι δεν ξέρουν τι είναι τα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα, δεν προσέχουν και υπάρχει μια κατάσταση που σιγά σιγά ξεφεύγει στις ηλικίες μας.
Ηλίας, Α΄Λυκείου
Θα καταργούσα την τράπεζα θεμάτων γιατί δεν χρησιμεύει σε κάτι και το μόνο που καταφέρνει είναι τα παιδιά να μένουν στην τάξη και να πιέζονται.
Θα άλλαζα τους πίνακες γιατί με τη χρήση της κιμωλίας προκαλούνται προβλήματα υγείας όπως δύσπνοια σε κάποιους συμμαθητές μας. Θα έβαζα πίνακες με μαρκαδόρους που είναι και πιο σύγχρονοι.
Τέλος, θα έκανα τα διαλείμματα μεγαλύτερης διάρκειας και θα έβαζα περισσότερες ώρες για γυμναστική, ώστε να ξεκουράζονται οι μαθητές από τα μαθήματα και να εκτονώνονται.
Δέσποινα, Α’ Λυκείου
Θα έκανα αλλαγές στα μαθήματα. Θα έδινα έμφαση στα μαθήματα που έχουν στόχο την αγωγή του πολίτη, όπως η κοινωνική και πολιτική αγωγή, ώστε να μαθαίνουν οι μαθητές ποια ακριβώς είναι τα δικαιώματα τους. Θα ήθελα να ξαναγραφτούν ορισμένα βιβλία και να εστιάσουν στα σημεία που είναι χρήσιμα. Να αλλάξουν όλη την οργάνωση. Ακόμη και το πόσες ώρες θα διδάσκεται το κάθε μάθημα. Να αυξήσουν τις ώρες της γυμναστικής ή να εντάξουν κάποιο άλλο μάθημα που θα επιτρέπει στα παιδιά να εκτονώνονται.
Θα φρόντιζα το Υπουργείο να μην επεμβαίνει τόσο πολύ σε κάποια θέματα. Έχουν βάλει την τράπεζα θεμάτων, με ένα τεράστιο όγκο ύλης για να αποσυντονίσουν τα παιδιά από την πραγματική ουσία του να πηγαίνουν σχολείο. Βομβαρδιζόμαστε με τεστ, διαγωνίσματα και δεν υπάρχει χρόνος για να σταθούν οι καθηγητές σε ζητήματα που δεν τα έχουμε καταλάβει. Θα καταργούσα σίγουρα την παπαγαλία γιατί ουσιαστικά μαθαίνουμε πράγματα και μετά τα ξεχνάμε.
Τέλος, θα βελτίωνα τις εγκαταστάσεις. Να υπάρχει θέρμανση, καθαριότητα και θα προσπαθούσα να καλύψω όλες τις ελλείψεις που μπορεί να υπάρχουν.