Η σωστή απόφαση δεν μπορεί να είναι απόλυτη και σε αυτό παίζουν ρόλο πολλοί παράγοντες. Οι ειδικοί σε θέματα παιδιών τονίζουν ότι οι σχολικές διακοπές έχουν μεγάλη σημασία για ένα παιδί, του δίνουν την ευκαιρία να απομακρυνθεί από τις υποχρεώσεις του διαβάσματος και να επανέλθει πιο δυναμικά ξανά στο σχολείο. Η χαλάρωση, το πρωινό ξύπνημα αργά, το παιχνίδι, η διασκέδαση με άλλα παιδιά, είναι αναγκαία και επιβάλλονται.
Ας δούμε, όμως, ορισμένα πράγματα που θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας και να κινηθούμε ανάλογα κατά τις σχολικές διακοπές των παιδιών μας:
- Κάθε παιδί διαφέρει από τα άλλα. Έχει τη δική του προσωπικότητα, επιδόσεις, ανάγκες, συμπεριφορά. Εάν ο καλύτερός του φίλος, για παράδειγμα, κάνει κάθε μέρα επαναλήψεις στα μαθηματικά, επειδή είναι αδύναμος, δεν σημαίνει ότι χρειάζεται και το δικό σας παιδί κάτι ανάλογο.
- Σκεφτείτε την ανάγκη του για ξεκούραση. Οι διακοπές των παιδιών δεν διαφέρουν σε τίποτα από την «άδεια» από τη δουλειά, των ενηλίκων. Κι εμείς διακόπτουμε κάποιες ημέρες τον χρόνο την εργασία μας και το ίδιο χρειάζονται και τα παιδιά μας. Ο στόχος είναι να μην τρέχουν το πρωί νωρίς μέσα στο κρύο να προλάβουν την πρώτη ώρα. Πρέπει να παίξουν και να δουν τηλεόραση, να ψυχαγωγηθούν σε θέατρα, παιδότοπους, εκδηλώσεις κ.λ.π. Συνεπώς θα πρέπει οι γονείς να μη θεωρούν αυτές τις ημέρες των διακοπών για τα παιδιά, χάσιμο χρόνου. Όλοι χρειαζόμαστε τις ξένοιαστες ημέρες στη ζωή μας για να γεμίσουμε τις μπαταρίες μας, το ίδιο και τα παιδιά μας.
- Η απόφαση που θα πάρουμε σχετικά με το πρόγραμμα των σχολικών διακοπών των παιδιών, είναι σε συνάρτηση με τις επιδόσεις τους στο σχολείο. Ένας καλός και επιμελής μαθητής, που έχει πάρει αρκετά καλούς βαθμούς μέχρι πρόσφατα, έχει δικαίωμα να μην ανοίξει σχολικό βιβλίο στις διακοπές του. Εάν, όμως, ο μικρός σας μαθητής δεν είναι ιδιαίτερα επιμελής, μπορείτε να ορίσετε κάποιες ημέρες -όχι κατ'ανάγκη καθημερινά- που θα κάνει κάποιες επαναλήψεις για να καλύψει τα κενά του. Η απόφαση αυτή έχει και εκπαιδευτικό χαρακτήρα, δεδομένου ότι το παιδί μπορεί έτσι να καταλάβει ότι όλα όσα κάνουμε έχουν συνέπειες –είτε θετικές είτε αρνητικές.
- Συζητήστε με τους δασκάλους και τους καθηγητές των παιδιών σας τις σκέψεις σας και τους προβληματισμούς σας σχετικά με το διάβασμα στις διακοπές. Αυτοί γνωρίζουν, ίσως καλύτερα, αν το παιδί σας έχει τελικά κενά ή όχι στα εκπαιδευτικά του θέματα και αν -λόγω χαρακτήρα και ιδιοσυγκρασίας- θα αντέξει μια τέτοια πίεση.
- Προτρέψτε τα παιδιά να διαβάζουν εξωσχολικά βιβλία. Πλεονεκτούν έναντι των σχολικών γιατί έχουν ενδιαφέρον, διασκεδάζουν, ψυχαγωγούν και μπορείτε να καταφέρετε να τα θεωρήσουν το ίδιο ευχάριστα με τα παιχνίδια τους. Προσέξτε όμως: Μην τα πιέζετε να τελειώσουν γρήγορα ή να διαβάζουν κάθε μέρα και λίγο από το καινούργιο τους βιβλίο. Θα το θεωρήσουν κι αυτό καταναγκαστικό. Αφήστε ελεύθερη αυτή τη σχέση και την ανάγκη για διάβασμα και δεν θα το μετανιώσετε.
- Τέλος, μιλήστε με τα παιδιά για τις σκέψεις σας σχετικά με το διάβασμα και τις επαναλήψεις στις διακοπές τους. Είναι πολύ πιθανόν να συμφωνήσουν μαζί σας, συζητήστε το αναλυτικά, λάβετε υπόψη τις αντοχές και τις διαφωνίες τους και ρωτήστε πώς προτείνουν εκείνα καλύτερα να διαμορφωθεί ένα τέτοιο πρόγραμμα και ποιες ώρες τα βολεύει.
Θυμηθείτε ότι κάθε παιδί θεωρεί τις σχολικές διακοπές μια μεγάλη ελευθερία από τη συνήθη καθημερινότητά του και κάθε φορά τις περιμένει με μεγάλη ανυπομονησία. Με βάση αυτήν τη διαπίστωση, μπορείτε να διαχειριστείτε καλύτερα τις αντιδράσεις του και να πετύχετε καλύτερα αποτελέσματα όποιο και αν είναι το πρόγραμμα που θα αποφασίσετε από κοινού.