Του Χρήστου Κάτσικα
Περίπου δύο μήνες πριν από την έναρξη των πανελλαδικών εξετάσεων οι πάνω από 100.000 φετινοί υποψήφιοι όλων των κατηγοριών (Γενικό Λύκειο, Κατηγορία 10%, ΕΠΑΛ Α’ και ΕΠΑΛ Β’) αναμένουν από το υπουργείο Παιδείας τις αποφάσεις για τρία θέματα:
• Ημερομηνία έναρξης των εξετάσεων και πρόγραμμα.
• Αριθμό εισακτέων.
• Ρύθμιση για μετεγγραφές.
Φέτος οι υποψήφιοι θα εξεταστούν σε 6 βασικά μαθήματα, για να διεκδικήσουν μία θέση στις σχολές, που είναι κατανεμημένες -βάσει αντικειμένου- σε πέντε επιστημονικά πεδία. Οι υποψήφιοι μπορούν να δηλώσουν σχολές από δύο πεδία. Οσον αφορά την ημερομηνία έναρξης των εξετάσεων και το πρόγραμμά τους οι πληροφορίες εστιάζουν στο γεγονός ότι οι εξετάσεις θα αρχίσουν την τελευταία εβδομάδα του Μαΐου και θα ολοκληρώσουν τον κύκλο τους (με τα ειδικά μαθήματα) στο τέλος Ιουνίου.
Ο αριθμός των εισακτέων θα ανακοινωθεί το επόμενο χρονικό διάστημα (μέχρι το τέλος Μαρτίου), καθώς το υπουργείο Παιδείας βρίσκεται σε διαβούλευση με τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Η γραμμή του υπουργείου Παιδείας είναι ο αριθμός των εισακτέων να καθοριστεί έπειτα από κοινή συμφωνία των Ιδρυμάτων, της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας (ΑΔΙΠ) στην ανώτατη εκπαίδευση και του υπουργείου. Ωστόσο, για τον καθορισμό του φετινού αριθμού των εισακτέων είναι πιθανό να παρακαμφθεί η ΑΔΙΠ, καθώς πρέπει να ανακοινωθεί τις επόμενες μέρες και ήδη έχουν ζητηθεί απευθείας από το υπουργείο Παιδείας οι προτάσεις των Ιδρυμάτων.
Ολες οι πληροφορίες συγκλίνουν ότι ο φετινός αριθμός εισακτέων δεν θα διαφοροποιείται αισθητά από τον περσινό και θα κινηθεί περίπου στις 70.000 για τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ (χωρίς τις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές). Στον αριθμό αυτό τα Πανεπιστήμια μαζί με τις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες θα έχουν τη μερίδα του λέοντος (περίπου 45.000-47.000). Στις εσωτερικές κατανομές των εισακτέων, η γενική γραμμή πρότασης είναι να κρατηθούν ψηλά τα ποσοστά εισαγομένων στα περιφερειακά ΑΕΙ και να μειωθούν στα κεντρικά.
Εισοδηματικά κριτήρια
Για το καυτό θέμα των μετεγγραφών τα πράγματα, προς το παρόν, είναι ασαφή. Τα ΣΑΠΕ-ΣΑΤΕ συζήτησαν και για το θέμα των μετεγγραφών και τάχθηκαν υπέρ της πλήρους κατάργησής τους, ωστόσο θεώρησαν ότι προς το παρόν χρειάζεται ένα σύστημα μετεγγραφών με κοινωνικο-οικονομικά κριτήρια. Ο ίδιος ο υπουργός Παιδείας με δηλώσεις του έχει «κλείσει την κάνουλα» των μετεγγραφών για φέτος, προετοιμάζοντας τους υποψηφίους να συμπληρώσουν τα μηχανογραφικά τους, γνωρίζοντας ότι θα φοιτήσουν στις σχολές που θα δηλώσουν, όσο μακριά κι αν είναι, ενώ καμιά εξαγγελία δεν έχει γίνει για βελτίωση των συνθηκών φοιτητικής μέριμνας (δωρεάν σίτιση, στέγαση, μετακινήσεις).
Ουσιαστικά, ο υπουργός Παιδείας μιλά για θέσπιση αυστηρών κοινωνικο-οικονομικών κριτηρίων προκειμένου να σταματήσει η υπέρμετρη επιβάρυνση των κεντρικών ΑΕΙ, ενώ προϊδεάζει για το ότι φέτος οι μετεγγραφές δεν θα είναι εύκολες. Και αυτό, γιατί -όπως λέει- τα περιφερειακά Πανεπιστήμια και ΤΕΙ έχασαν -λόγω των μετεγγραφών- έναν μεγάλο αριθμό φοιτητών, με αποτέλεσμα να «πνιγούν» τα κεντρικά.
Είναι φανερό ότι το υπουργείο Παιδείας έχει αποφασίσει να επιστρέψει στα κριτήρια που ίσχυαν πριν από τη νομοθεσία Αρβανιτόπουλου–Λοβέρδου, επαναφέροντας μόνο τα κοινωνικά κριτήρια, αλλά όχι με οριζόντιο τρόπο. Αυτό σημαίνει ότι για τους τρίτεκνους ή τους πολύτεκνους θα μπαίνουν εισοδηματικά κριτήρια και δεν θα αποτελεί η τριτεκνία ή η πολυτεκνία από μόνη της κριτήριο μετεγγραφής.
Σύστημα πρόσβασης το 2016
Αν για τους φετινούς υποψηφίους τα πράγματα ξεκαθαρίζουν το επόμενο χρονικό διάστημα, το ίδιο δεν φαίνεται να συμβαίνει με τους μαθητές της φετινής Β’ Λυκείου, οι οποίοι βρίσκονται σε αναμμένα κάρβουνα, καθώς δεν γνωρίζουν ποιο θα είναι το σύστημα πρόσβασης το 2016, όταν οι ίδιοι θα είναι υποψήφιοι.
Οπως είναι γνωστό, έχει εκπνεύσει εδώ και πολλούς μήνες η προθεσμία μέσα στην οποία θα έπρεπε να είχε ανακοινωθεί σε ποιο εκ των πεδίων θα συμπεριληφθεί κάθε σχολή (όταν το σύστημα αλλάζει, οι τελικές ανακοινώσεις πρέπει να γίνουν έως την 1η Μαρτίου του προηγούμενου έτους). Αυτό σημαίνει ότι οι μαθητές δεν γνωρίζουν ακόμη σε ποια επιστημονική κατεύθυνση θα ενταχθεί καθένα από τα 450 τμήματα ΑΕΙ/ΤΕΙ ούτε και το μάθημα βαρύτητας.
Παράλληλα, σύγχυση επικρατεί όσον αφορά τον αριθμό των μαθημάτων στα οποία θα εξεταστούν του χρόνου (2016) στις πανελλαδικές εξετάσεις οι μαθητές της φετινής Β’ Λυκείου που θα είναι υποψήφιοι για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Με βάση το ισχύον εξεταστικό σύστημα (Νέο Λύκειο), από το 2016 οι υποψήφιοι θα εξετάζονται σε 4 μαθήματα, με τις σχολές να χωρίζονται σε επίσης πέντε πεδία, τα οποία όμως δεν θα είναι ίδια με τα ισχύοντα. Οι υποψήφιοι μπορούν να δηλώσουν σχολές μόνο από ένα πεδίο, δηλαδή κατά περίπτωση έως και 40 σχολές.
Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχει δηλώσει την πρόθεσή της να προχωρήσει σε αλλαγές του νέου συστήματος, με στόχο να εισαχθεί ως εξεταζόμενο μάθημα η Πληροφορική και να αυξηθεί ο αριθμός των σχολών που μπορεί να δηλώσει κάθε υποψήφιος. Δηλαδή, ο προβληματισμός του υπουργείου Παιδείας εστιάζεται στη δυνατότητα επικοινωνίας των επιστημονικών πεδίων, για να αυξηθούν οι επιλογές των υποψηφίων. Στο πλαίσιο αυτό το υπουργείο Παιδείας εξετάζει την προσθήκη ενός πέμπτου μαθήματος-μπαλαντέρ που θα αυξάνει τον αριθμό των επιλογών των υποψηφίων.
Το 5ο μάθημα αναμένεται να είναι προαιρετικό και όχι υποχρεωτικό και θα ξεκλειδώνει τις σχολές άλλων επιστημονικών πεδίων. Μικροαλλαγές θα γίνουν και στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Λόγω και της εισόδου ακόμη ενός μαθήματος αναμένεται οι ώρες κάποιων μαθημάτων να τροποποιηθούν προς τα κάτω. Ωστόσο, το άθροισμα των συνολικών ωρών του ωρολογίου προγράμματος δεν θα διαφοροποιηθεί.
Περισσότερα εκπαιδευτικά νέα εδώ.