Είναι γεγονός πως αρκετοί μαθητές με ή χωρίς μαθησιακές δυσκολίες παραβλέπουν να τονίζουν τις λέξεις στο γραπτό τους λόγο. Η παρορμητικότητα και η απροσεξία κατά την γραφή και το άγχος είναι μερικοί από τους λόγους που μπορεί να συμβαίνει κάτι τέτοιο.
Η αλήθεια είναι πως πολλά παιδιά δυσκολεύονται να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του τόνου από τη στιγμή που η ορθογραφία της λέξης που έχουν γράψει είναι σωστή και εφόσον γνωρίζουν πώς να τη διαβάσουν ακόμα κι αν δεν υπάρχει τόνος.
Πώς λοιπόν θα μπορούσαμε να ενισχύσουμε και να βοηθήσουμε ν” αυτοματοποιηθεί η διαδικασία του τονισμού στους μαθητές μας;
Η αλήθεια είναι πως πολλά παιδιά δυσκολεύονται να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του τόνου από τη στιγμή που η ορθογραφία της λέξης που έχουν γράψει είναι σωστή και εφόσον γνωρίζουν πώς να τη διαβάσουν ακόμα κι αν δεν υπάρχει τόνος.
Πώς λοιπόν θα μπορούσαμε να ενισχύσουμε και να βοηθήσουμε ν” αυτοματοποιηθεί η διαδικασία του τονισμού στους μαθητές μας;
Ακολουθούν 5+1 τρόποι ενίσχυσης του τονισμού:
1. Γράψτε σ” ένα χαρτί ψευδολέξεις (σύνολο φωνημάτων που σχηματίζουν ανύπαρκτες λέξεις) χωρίς τόνους και προσκαλέστε το παιδί να τις διαβάσει. Πώς θα τις διαβάσει όμως αν δεν υπάρχουν τόνοι; Μια δραστηριότητα διασκεδαστική καθώς μπορείτε να σκεφτείτε μαζί με το παιδί ανύπαρκτες και αστείες λέξεις π.χ. ματσε, θουφρι και άλλα, αλλά και διδακτική αφού αποδεικνύει την αξία του τονισμού.
2. Συνδέστε τη συλλαβή που τονίζεται με κάποιο ακουστικό ή οπτικό ερέθισμα, π.χ. καρτέλα ενός ζωγραφισμένου τόνου ή παλαμάκια. Επαναλάβετε όσο συχνά χρειάζεται μέχρι να γίνεται αυτόματη διαδικασία.
3. Δείξτε στο μαθητή την χρησιμότητα της σιωπηρής ανάγνωσης κατά τη γραφή έτσι ώστε καθώς γράφει λέξεις να τις εκφωνεί από μέσα του και να γίνεται προφανές πώς θα διαβάσει και πού θα τονίσει την κάθε λέξη. Αν χρειάζεται, ξεκινήστε αυτή τη δραστηριότητα με δυνατή εκφώνηση και αύξηση της έντασης της φωνής στη συλλαβή που παίρνει τόνο.
2. Συνδέστε τη συλλαβή που τονίζεται με κάποιο ακουστικό ή οπτικό ερέθισμα, π.χ. καρτέλα ενός ζωγραφισμένου τόνου ή παλαμάκια. Επαναλάβετε όσο συχνά χρειάζεται μέχρι να γίνεται αυτόματη διαδικασία.
3. Δείξτε στο μαθητή την χρησιμότητα της σιωπηρής ανάγνωσης κατά τη γραφή έτσι ώστε καθώς γράφει λέξεις να τις εκφωνεί από μέσα του και να γίνεται προφανές πώς θα διαβάσει και πού θα τονίσει την κάθε λέξη. Αν χρειάζεται, ξεκινήστε αυτή τη δραστηριότητα με δυνατή εκφώνηση και αύξηση της έντασης της φωνής στη συλλαβή που παίρνει τόνο.
4. Γράψτε λέξεις, προτάσεις και παραγράφους, ανάλογα με την ηλικία του παιδιού, οι οποίες δεν έχουν τόνους και καλέστε το να τις τονίσει διαβάζοντας φωναχτά ή σιωπηρά.
5. Αντίστοιχα με την παραπάνω δραστηριότητα, υπαγορέψτε του λέξεις, προτάσεις και παραγράφους και
6. Δώστε του για αντιγραφή λέξεις προτάσεις και παραγράφους προτρέποντάς τον να βάζει τόνους κυκλώνοντας τη συλλαβή ή το γράμμα που τονίζεται κάθε φορά.
Περισσότερα θέματα για τα σχολεία εδώ.
Φαιδώρα Ρίζου
Master in Special Education
University of London
Master in Special Education
University of London
eidikipaidagwgos.gr
infokids.gr