Δείτε εδώ τα θέματα και εδώ τις απαντήσεις.
Πρωτότυπες ασκήσεις εντός των δυνατοτήτων των παιδιών , θέμα έκθεσης αναμενόμενο και κείμενο σχετικά απαιτητικό ως προς την σύνταξη της περίληψης.
Απαντήσεις στα ερωτήματα από την Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων
Α1. Η δομή του κειμένου καθοδηγεί αποτελεσματικά στη σύνθεση περίληψης.
Β1. Οι ερωτήσεις κατανόησης βοηθούν τους μαθητές/τριες να επισημάνουν τα καίρια σημεία του κειμένου και να το αναγνώσουν κριτικά, απαντώντας στο Σ ή Λ της πρότασης. Ας σημειωθεί ότι πρώτη φορά δίδεται αυτή η μορφή ερώτησης στους πανελλαδικά εξεταζόμενους μαθητές (Α=Σ, Β=Λ, Γ=Λ, Δ=Λ, Ε=Σ).
Β2. α. Η παράγραφος αναπτύσσεται με διαίρεση και παραδείγματα: υποδιαίρεση των μνημείων και επεξηγηματικά παραδείγματα.
Β2. β. καταρχάς/αρχικά ταυτόχρονα/συγχρόνως ωστόσο/άλλωστε
Β3.α. Ενδεικτικά συνώνυμα: διαδραματίζεται, αναπτύσσεται υπολείμματα, απομεινάρια σκοπός, στόχος προσπέλαση, πρόσβαση πλήρης, συνολική
Β3. β. Ενδεικτικά αντώνυμα: συμπτυσσόταν, υποβαθμιζόταν απραξία, αδράνεια αδιερεύνητων, ανεξερεύνητων αγνοούμε, διαπορούμε απόκρυψη, παράβλεψη
Επισημαίνεται ότι η επιλογή των συγκεκριμένων λέξεων του κειμένου, λόγω της μεταφορικής σημασίας τους, δημιουργεί προβλήματα στην εύρεση κυριολεκτικών συνωνύμων και αντωνύμων.
Β4. α. Η διπλή παύλα εμπεριέχει πρόσθετες, επεξηγηματικές και σημαντικές πληροφορίες.
Β4.β. Το τρίτο πρόσωπο, στο οποίο διατυπώνεται ο λόγος, στοχεύει στην αντικειμενικότητα και τη δήλωση γενικώς αποδεκτών απόψεων.
• Γενικά, οι ασκήσεις ανταποκρίνονται στις δυνατότητες των υποψηφίων.
Γ1. Οι υποψήφιοι καλούνται να διατυπώσουν τις σκέψεις τους σε μορφή εκφωνημένου λόγου, δηλ. απαιτείται η δήλωση συγκεκριμένου επικοινωνιακού πλαισίου. Η ανάπτυξη του θέματος υποστηρίζεται επαρκώς από τις απόψεις του κειμένου. Τα ερωτήματα είναι σαφή, καλύπτουν το εύρος της ζητούμενης ανάπτυξης και ανταποκρίνονται στις γνωστικές και βιωματικές δυνατότητες των εξεταζομένων.
Περισσότερα θέματα για τις Πανελλαδικές 2015 εδώ.