Είναι πολύ συνηθισμένο φαινόμενο η συλλαβιστή, «κομπιαστή» και η λέξη προς λέξη ανάγνωση από παιδιά με δυσλεξία. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τη φτωχή κατανόηση του κειμένου, αλλά και την παγίωση μίας κακής αυτοεικόνας του παιδιού ως αναγνώστη. Με τις κακές αναγνωστικές εμπειρίες οδηγούμαστε σε άρνηση και σε αύξηση του άγχους της ανάγνωσης.
Μια μέθοδος που έχει σκοπό να απεμπλακεί το παιδί από τη συλλαβιστή και χωρίς ρυθμό και εκφραστικότητα ανάγνωση είναι η ανάγνωση με τεχνητές παύσεις ανά αυτόνομη νοηματική ενότητα. Αυτό γίνεται σε προτάσεις, παραγράφους αλλά και σε ολόκληρα κείμενα.
Τεχνική: Χωρίζουμε τις προτάσεις/ παραγράφους/ κείμενα σε εκφραστικές ενότητες, σημειώνοντας με κάποιο σύμβολο (κάθετες γραμμές, παύλες, αστερίσκους κτλ) ότι εκεί πρέπει να γίνει παύση από τον αναγνώστη. Για παράδειγμα: Το μικρό παιδί/ ξάπλωσε αμέσως/ και αποκοιμήθηκε/ στο κρεβάτι του/.
Η οδηγία που θα δώσουμε είναι να κοιτάξει πολύ καλά τις λέξεις που βρίσκονται ανάμεσα στις γραμμές και όταν είναι έτοιμο να τις διαβάσει από παύση σε παύση χωρίς να σταματήσει ή να συλλαβίσει. Αυτή η διαδικασία βοηθάει εξαιρετικά στη συνειδητοποίηση της αλλαγής που γίνεται στον τρόπο που διαβάζει, ακούει την «καλή» ανάγνωση και με τον περισσότερο χρόνο που δίνεται, το δυσλεξικό παιδί προλαβαίνει να αποκωδικοποιήσει σωστά και να καταλάβει με επιτυχία το νόημα του κειμένου. Είναι λοιπόν μια προσπάθεια που δεν ακυρώνει τον κόπο που κατέβαλε μειώνοντας έτσι το «άγχος της ανάγνωσης».
Tip: Αν θέλουμε μπορούμε σαν επιβράβευση να ηχογραφήσουμε την τελική ανάγνωση για να ακούσει τον εαυτό του να διαβάζει χωρίς να συλλαβίζει!
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός – Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
http://dyslexiaathome.blogspot.gr/
Ειδική Παιδαγωγός – Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
http://dyslexiaathome.blogspot.gr/
Περισσότερες εκπαιδευτικές συμβουλές εδώ.
Περισσότερα θέματα για τις μαθησιακές δυσκολίες εδώ.