H κόρη μου δεν κάθεται με τίποτα να διαβάσει. Είναι στη Δευτέρα δημοτικού, τι να κάνω;
Μαρίνα
Τα παιδιά είναι σαν τους μεγάλους-μετά τη δουλειά θέλουν να γυρίσουν στο σπίτι και να χαλαρώσουν. Σηκώνουν όμως το βάρος αυτού που λέμε «μελέτη», κάτι που κανένα παιδί δεν κατάλαβε ποτέ γιατί πρέπει να γίνεται. Για να την αποφύγουν, τα παιδιά καταφεύγουν σε κάθε λογής δικαιολογίες που σκαρφίζεται το κεφαλάκι τους. «Κουράστηκα». «Δεν μπορώ». «Πονάει η κοιλιά μου». Ή το γλαφυρό : “To ξέχασα».
Aπόσπασμα απο το βιβλίο του Στάνλεϊ Σαπίρο-Κάρεν Σκινουλις "Απαντήσεις σε ερωτήσεις γονέων"
Η αιτία της
Απλώς, τα παιδιά είναι άνθρωποι. Και οι άνθρωποι είναι από τη φύση τους πλάσματα αναβλητικά, που προτιμούν τη διασκέδαση από τη δουλειά. Συχνά, τα παιδιά δεν καταλαβαίνουν γιατί η μελέτη είναι σημαντική, ούτε πως η μάθηση μπορεί να πάρει τη μορφή της διασκέδασης. Αφού έχουν εγκλωβιστεί όλη μέρα στους τέσσερις τοίχους της τάξης, το τελευταίο που θέλουν είναι να ξαναπιάσουν βιβλίο στα χέρια τους. Οι προθέσεις τους είναι καλές, κάθε απόγευμα όμως παρασύρονται ή από την τηλεόραση, ή το ένα από το άλλο.
Η δική σας αντίδραση
Μετά από μια δική σας κουραστική μέρα, πρέπει να παραστήσετε τον χωροφύλακα για να μελετήσουν τα παιδιά. Πρέπει, επίσης ν΄αναλάβετε και ρόλο δασκάλου, να εξαντληθείτε ώσπου να καταλάβει το παιδί την αριθμητική-χοντρό ζόρι ακόμακαι για εσάς. Η μελέτη είναι υπόθεση των παιδιών, γιατί λοιπόν νιώθετε απογοήτευση όταν δεν μελετούν;
Η δική σας στρατηγική
Η καθημερινή ρουτίνα πρέπει να έχει πρώτα δουλειά και μετά παιχνίδι. Σε οποιαδήποτε περίπτωση, αναθέστε στο παιδί την ευθύνη να μελετήσει τα μαθήματά του.
Πρώτη σας κίνηση
Το μυστικό, για να γίνεται κάτι σε καθημερινή βάση, είναι ν’αποτελέσει μέρος της ρουτίνας. Το παιδί δεν πρέπει να προβληματιστεί για το πότε θα μελετήσει τα μαθήματά του. Συζητήστε μαζί του εναλλακτικές λύσεις: αμέσως μετά το σχολείο, για να φύγει από τη μέση ο «μπελάς». Μετά το φαγητό, πριν ή μετά το αγαπημένο του τηλεοπτικό πρόγραμμα. Μην αποδυθείτε σε αντιπαράθεση δυνάμεων. Αν το παιδί εξακολουθεί ν’αποφεύγει τη μελέτη, συζητήστε με το δάσκαλο πιθανές λύσεις που θα περιλαμβάνουν από την τιμωρία να κάνει τη μελέτη του στο σχολείο, μέχρι τη οργή του δασκάλου και την επίπληξη.
Σημείωση : Eίναι σημαντικό οι συνέπειες να συμβαίνουν στο σχολείο-όπου έχει ανατεθεί η εργασία-και όχι στο σπίτι.
Πρακτικές συμβουλές
Περικόψτε την τηλεόραση, τον μεγάλο παιδικό «λαοπλάνο». Κάνετε ένα πρόγραμμα για την τηλεόραση, για παράδειγμα, βλέπουμε μόνο μια ώρα την ημέρα και ποτέ μετά τις επτά. Έτσι, το παιδί θα ξέρει ότι έχει ένα πρόγραμμα να τηρήσει και θα είναι πιο εύκολο να του επιβληθείτε.
Διδάξτε στα παιδιά τον σκοπό της μελέτης, που είναι να εμπεδώνουμε ο,τι μάθαμε στο σχολείο. Τουλάχιστον θα καταλάβουν ότι δεν είναι κάτι που «μαγείρεψαν» οι μεγάλοι για να τους καταστρέφουν τα βράδια τους.
Μάθετέ τους, επίσης, την «πικρή» αλήθεια για κάθε δουλειά: αν δεν την κάνουμε σήμερα, θα την κάνουμε οπωσδήποτε αύριο, ίσως και διπλή. Κανένας ενήλικας δεν θα διανοήθηκε ποτέ να πει στον προιστάμενο του ότι δεν έκανε τη δουλειά του, γιατί έβλεπε κινούμενα σχέδια στη τηλεόραση.
Αν τα παιδιά δυσκολεύονται με τη μελέτη, να τα ενθαρρύνετε. «Δύσκολο φαίνεται. Για να το δούμε μαζί». Ή, «έχεις βελτιωθεί πάρα πολύ. Κοίτα μέχρι που έφτασες»
Τα περισσότερα παιδιά βλέπουν το διάβασμα για το σπίτι σαν απαραίτητο κακό, αλλά μερικά παιδιά είναι όλο καθυστέρηση, αναβολή και δικαιολογίες.
Ο κ. Στέλιος Μαντούδης, www.mandou.gr Αναπτυξιακός Εργοθεραπευτής επισημαίνει οτι τα πρώτα χρόνια οι σχολικές εργασίες παίζουν μικρό ρόλο στη μάθηση αλλά στην εφηβεία η ικανότητα οργάνωσης, η ικανότητα αφοσίωσης μέχρι την ολοκλήρωση μιας εργασίας και η ικανότητα να διαβάζει ανεξάρτητα είναι τα τρία απαραίτητα συστατικά για την επιτυχία.
Η βάση για σωστή μελέτη από τους γονείς
Ο κ. Στέλιος Μαντούδης, συμβουλεύει οτι οι βάσεις για τη σωστή μελέτη πρέπει να μπούν απο νωρίς και οι γονείς πρέπει να πάρουν ενεργά μέρος.
Οι γονείς συγκεκριμένα:
• Mπορούν να παρέχουν δομή, ενθάρρυνση και ένα μέσο ελέγχου της ποιότητας της εργασίας
• Δεν πρέπει να τα προσφέρουν όλα έτοιμα στα παιδιά ή να κάνουν τις εργασίες οι γονείς
Οι τρόποι για να ενθαρρύνετε τα παιδιά να κάνουν τις εργασίες του σχολείου είναι:
• Δώστε από την αρχή στο παιδί να καταλάβει πόσο σημαντικό είναι το διάβασμα στο σπίτι
• Να γνωρίζετε και να ενδιαφέρεστε για το πρόγραμμα των μαθημάτων
• Nα βεβαιώνεστε πως έχει γίνει όλο το διάβασμα και να δείχνετε ενθουσιασμό για τους καλούς βαθμούς
• Να θέτετε μια καθορισμένη ώρα για το διάβασμα του σχολείου και να την τηρείτε αυστηρά κάθε μέρα
• Μετά το σχολείο αφήστε είκοσι λεπτά τα παιδιά να αλλάξουν, να τσιμπήσουν κάτι και να προετοιμαστούν
• Δώστε δεκάλεπτες, πεντάλεπτες, και ενός λεπτού προειδοποιήσεις - μετά αρχίζουμε
• Τα παιδιά καλό είναι να διαβάζουν σε ένα μέρος συγκεκριμένο που συνδυάζουν με το διάβασμα του σχολείου
• Βοηθήστε τα να ξεκινήσουν, δείτε τις οδηγίες, δομήστε το διάβασμά τους και θέστε χρονικά όρια
• Εάν δεν μπορούν να μείνουν συγκεντρωμένα για πολύ ώρα, υπολογίστε είκοσι λεπτά συγκέντρωσης, δέκα λεπτά διάλειμμα, και μετά άλλα είκοσι λεπτά
• Χρησιμοποιήστε ένα χρονόμετρο για να κάνει το διαιτητή ή μια κλεψύδρα σκόνης.
• Όταν ολοκληρωθεί η δουλειά, ελέγξτε την αλλά μην απογοητεύετε το παιδί ή ψάχνετε για λάθη. Εάν χρειάζεται διορθώστε την
• Μην αφήνετε τις εργασίες του σχολείου να καταστρέψουν τη σχέση μεταξύ γονιού και παιδιού. Εάν δημιουργείται ένταση, συζητήστε τι πρέπει να γίνει με το δάσκαλο της τάξης.
Ο κ. Στέλιος Μαντούδης, συμβουλεύει οτι οι βάσεις για τη σωστή μελέτη πρέπει να μπούν απο νωρίς και οι γονείς πρέπει να πάρουν ενεργά μέρος.
Οι γονείς συγκεκριμένα:
• Mπορούν να παρέχουν δομή, ενθάρρυνση και ένα μέσο ελέγχου της ποιότητας της εργασίας
• Δεν πρέπει να τα προσφέρουν όλα έτοιμα στα παιδιά ή να κάνουν τις εργασίες οι γονείς
Οι τρόποι για να ενθαρρύνετε τα παιδιά να κάνουν τις εργασίες του σχολείου είναι:
• Δώστε από την αρχή στο παιδί να καταλάβει πόσο σημαντικό είναι το διάβασμα στο σπίτι
• Να γνωρίζετε και να ενδιαφέρεστε για το πρόγραμμα των μαθημάτων
• Nα βεβαιώνεστε πως έχει γίνει όλο το διάβασμα και να δείχνετε ενθουσιασμό για τους καλούς βαθμούς
• Να θέτετε μια καθορισμένη ώρα για το διάβασμα του σχολείου και να την τηρείτε αυστηρά κάθε μέρα
• Μετά το σχολείο αφήστε είκοσι λεπτά τα παιδιά να αλλάξουν, να τσιμπήσουν κάτι και να προετοιμαστούν
• Δώστε δεκάλεπτες, πεντάλεπτες, και ενός λεπτού προειδοποιήσεις - μετά αρχίζουμε
• Τα παιδιά καλό είναι να διαβάζουν σε ένα μέρος συγκεκριμένο που συνδυάζουν με το διάβασμα του σχολείου
• Βοηθήστε τα να ξεκινήσουν, δείτε τις οδηγίες, δομήστε το διάβασμά τους και θέστε χρονικά όρια
• Εάν δεν μπορούν να μείνουν συγκεντρωμένα για πολύ ώρα, υπολογίστε είκοσι λεπτά συγκέντρωσης, δέκα λεπτά διάλειμμα, και μετά άλλα είκοσι λεπτά
• Χρησιμοποιήστε ένα χρονόμετρο για να κάνει το διαιτητή ή μια κλεψύδρα σκόνης.
• Όταν ολοκληρωθεί η δουλειά, ελέγξτε την αλλά μην απογοητεύετε το παιδί ή ψάχνετε για λάθη. Εάν χρειάζεται διορθώστε την
• Μην αφήνετε τις εργασίες του σχολείου να καταστρέψουν τη σχέση μεταξύ γονιού και παιδιού. Εάν δημιουργείται ένταση, συζητήστε τι πρέπει να γίνει με το δάσκαλο της τάξης.
Περισσότερες εκπαιδευτικές συμβουλές εδώ.