ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΦΡΑΣΗ-ΕΚΘΕΣΗ
ΟΝΟΜΑ:.............................ΕΠΩΝΥΜΟ: ......................................................ΤΑΞΗ / ΤΜΗΜΑ:................ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: ................................................
- Να δώσετε τη σημασία των παρακάτω λέξεων: ειδήσεις, γεγονότα, νέα, πληροφορίες, οδηγίες με παράλληλη επισήμανση των ομοιοτήτων και των διαφορών τους.
- Να κατατάξετε κλιμακωτά από τα ασθενέστερα στα ισχυρότερα τα παρακάτω συνώνυμα:
α. ασπάζομαι, εγκρίνω, υιοθετώ, αποδέχομαι, ενστερνίζομαι.
β. νομίζω, πιστεύω, φαντάζομαι, πρεσβεύω, φρονώ. - Να χρησιμοποιήσετε σε προτάσεις τις παρακάτω λέξεις:
υποκειμενικότητα, μεροληψία, προκατάληψη, δεισιδαιμονία, πρόληψη, επιφύλαξη. - Να συμπληρώσετε τα κενά στις προτάσεις επιλέγοντας κάθε φορά το κατάλληλο επίθετο.
β. Η απροσδόκητη πρόκριση της ομάδας στο πανευρωπαϊκό πρωτάθλημα έγινε δεκτή με ενθουσιασμό και................................................... (καυστικά, διθυραμβικά, επικριτικά) σχόλια για τη συμβολή του προπονητή.
γ. Με....................................................... (κολακευτικά, ποικίλα, θετικά) σχόλια αντέδρασαν οι Γάλλοι γονείς στο ενδεχόμενο να καταδικάζονται και οι ίδιοι, όταν τα παιδιά τους διαπράττουν αξιόποινες πράξεις.
δ. Οι πυρηνικές δοκιμές της Ινδίας προκάλεσαν τα............................................. (ενθουσιώδη, δριμύτατα, θερμά) σχόλια της διεθνούς κοινής γνώμης.
ε. "Είμαι η πρώτη φωνή!" δήλωσε ο νεαρός τραγουδιστής και επακολούθησαν τα........................................... (επιδοκιμαστικά, ειρωνικά, θετικά) σχόλια του κοινού.
στ) O εντοπισμός ενός μικροσκοπικού φονικού όπλου από τα μηχανήματα ελέγχου προκάλεσε (ποικίλα, επικριτικά, επιδοκιμαστικά)........................................... σχόλια για τους κανόνες ασφαλείας του αεροδρομίου.
- Α. Τα σημεία στίξης στα παρακάτω παραδείγματα εκφράζουν κάποιο σχόλιο. Να προσδιορίσετε στο καθένα το είδος του σχολίου (θαυμασμός, ενθάρρυνση, ευχαρίστηση, έκπληξη, συμφωνία, αποδοκιμασία, αποστροφή, αγανάκτηση, κατάπληξη, αποθάρρυνση, δισταγμός, απορία, αμφισβήτηση, ειρωνεία, έμφαση).
α. Στην εξουσία με... ποδήλατο.
β. Με πιστό σύμμαχο έναν ειδικά διαμορφωμένο υπολογιστή, που του επιτρέπει να "χειρίζεται" ως δεκαπέντε λέξεις το λεπτό(!!!), άρχισε η μεγάλη περιπέτεια της δημιουργίας για το διάσημο φυσικό Stephen Hawking.
γ. 680.000 Έλληνες δεν ξέρουν ανάγνωση!
δ. 'Aλλος ο ένοχος, άλλος στη φυλακή;
ε. Η Ρωσίδα γιαγιά αναγκάζεται να ζητιανέψει τα προς το ζην. Το ερώτημα όμως είναι ποιος είναι αρκετά γενναιόδωρος για να της προσφέρει ελεημοσύνη...
στ. "΄Επεσαν δραματικά οι βάσεις στις φετινές Γενικές Εξετάσεις!".
ζ. Μην το βάζετε κάτω!
η. Για γέλια ή για κλάματα;
- Β. Να αποδώσετε λεκτικά το σχόλιο που εκφράζουν τα σημεία στίξης σε πέντε από τις παραπάνω φράσεις.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΦΡΑΣΗ-ΕΚΘΕΣΗ
ΟΝΟΜΑ:................................. ΕΠΩΝΥΜΟ:..........................................................ΤΑΞΗ / ΤΜΗΜΑ:.....................ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ:...................................................
Α. Ερωτήσεις
- Ποιο θέμα απασχολεί το συγγραφέα στο παρακάτω κείμενο και ποια θέση παίρνει απέναντί του;
- Να αντικαταστήσετε κάθε υπογραμμισμένη λέξη με άλλη, χωρίς να αλλοιώνεται η σημασία του κειμένου.
Τα μέσα μαζικής επικοινωνίας δεν είναι μόνο υπηρεσία πληροφόρησης. Είναι, τις περισσότερες, αν όχι όλες τις φορές, και επιχείρηση. Γι' αυτό και η έννοια της επιχείρησης πιθανόν να βλάψει την ανεξαρτησία τους, γιατί τότε η ανάγκη του κέρδους -έννοια αλληλένδετη με την επιχείρηση- θα οδηγήσει στην υποδούλωση των μέσων μαζικής επικοινωνίας στις προτιμήσεις των ακροατών, θεατών ή αναγνωστών τους. Αλλά τότε ο δημοσιογράφος ή άλλος πομπός ιδεών δε θα εκφράζει εκείνο που πιστεύει, αλλά εκείνο που θα είναι αρεστό στους δέκτες των απόψεών του. Μόνο έτσι θα επιτύχει μεγαλύτερη κυκλοφορία και συνεπώς μεγαλύτερο κέρδος.
Αλλά πιο μεγάλο κίνδυνο διατρέχει η ελευθερία των μέσων μαζικής επικοινωνίας από την οικονομική εξάρτηση. Μια τέτοια εξάρτηση οδηγεί κατ' ανάγκη στη διάβρωση της συνείδησης και στην καταπάτησηαπό το δημοσιογράφο κάθε εθιμικού κανόνα του επαγγέλματος. Γνώμονας αυτού γίνονται τα συμφέροντα του προσώπου, οργανισμού ή κράτους από το οποίο εξαρτάται αυτός οικονομικά.
Αλλά ο δημοσιογράφος, και σαν τέτοιον αναφέρω κάθε πομπό ιδεών, αντιλήψεων, απόψεων από τα μέσα μαζικής επικοινωνίας, για να εκτελέσει ορθά και εποικοδομητικά το έργο του, πρέπει να έχει ένα γνώμονα μια αρχή πάντοτε: την αλήθεια και τη δικαιοσύνη.
Ερ. Μαρκίδου, στο Μ .Ι. Μπαχαράκη, Θεμέλιο στην Έκθεση Ιδεών, Θεσσαλονίκη 1993, τ.2, σελ. 47
Β. ΈκθεσηΕίναι γενικά παραδεκτό ότι τα Μ.Μ.Ε. ασκούν καταλυτική επίδραση στις σύγχρονες κοινωνίες. Ποια είναι κατά τη γνώμη σας τα κατάλληλα εφόδια με τα οποία είναι ανάγκη να εξοπλιστεί η νέα γενιά για την καλύτερη χρήση των μέσων αυτών; Να εκθέσετε τις θέσεις σας σε ένα κείμενο 500-600 λέξεων που θα ανακοινώσετε στην τάξη σας.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΦΡΑΣΗ-ΕΚΘΕΣΗ
ΟΝΟΜΑ:................................ ΕΠΩΝΥΜΟ:..............................................................ΤΑΞΗ/ ΤΜΗΜΑ:.................... ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ:........................................................
- Να γράψετε ένα αυτοβιογραφικό σημείωμα για τη συμμετοχή σας σ' ένα διαγωνισμό υποτροφίας (να συμπεριλάβετε τυπικά και ουσιαστικά προσόντα και γνωρίσματα).
- Να επιλέξετε τρία επίθετα από τα παρακάτω και να αποδώσετε σε μια παράγραφο (50-70 λέξεις) τα κυριότερα γνωρίσματα του χαρακτήρα που περιγράφουν:
αδιάλλακτος, αξιόπιστος, ειλικρινής, επιπόλαιος, ιδιοτελής, ισχυρογνώμων, σεμνός, συνεργάσιμος.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΦΡΑΣΗ-ΕΚΘΕΣΗ
ΟΝΟΜΑ:................................ ΕΠΩΝΥΜΟ:...............................................................ΤΑΞΗ/ ΤΜΗΜΑ:.................... ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ:.........................................................
Α. Έκθεση
Η κοινωνία αξιολογεί και κατατάσσει τα άτομα σε κάποια θέση ανάλογα με ορισμένα κριτήρια. Πιστεύετε ότι το είδος του επαγγέλματος που ασκεί ένα άτομο θεωρείται καθοριστικός παράγοντας για την κοινωνική του θέση; Να εκθέσετε τεκμηριωμένα τις οποιεσδήποτε απόψεις σας σε ένα άρθρο 400-500 λέξεων, για τη σχολική ή τοπική εφημερίδα.
Β. Ερωτήσεις
- Να χρησιμοποιήσετε σε προτάσεις τα παρακάτω ζεύγη λέξεων, όπου θα φαίνεται η σημασιολογική διαφορά ανάμεσα στις λέξεις κάθε ζεύγους: διαβίωση-επιβίωση, μετριοπάθεια-μετριοφροσύνη(επιτρέπεται αλλαγή μόνο στον αριθμό και την πτώση των λέξεων).
- Να γράψετε ένα σύντομο χαρακτηρισμό (100-120 λέξεις) για ένα πρόσωπο που γνωρίζετε καλά, χρησιμοποιώντας και τις παρακάτω λέξεις: τολμηρός, ευαίσθητος, συνεργάσιμος, ειλικρίνεια, αφελής,ευγένεια, τυπικός, εμπιστοσύνη, υπευθυνότητα, αταξία (επιτρέπεται αλλαγή μόνο στον αριθμό, το γένος και την πτώση των λέξεων).
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΦΡΑΣΗ-ΕΚΘΕΣΗ
ΟΝΟΜΑ:............................... ΕΠΩΝΥΜΟ:.........................................................ΤΑΞΗ/ ΤΜΗΜΑ:....................ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ:..................................................
Α. Να δοθεί μια περίληψη του παρακάτω κειμένου (150-180 λέξεις ).
Η "πάλη των φύλων" δεν είχε νικητή
Κάθε μελέτη που αναφέρεται στην πορεία της κοινωνικής και πολιτικής θέσης των γυναικών αποτελεί παράλληλα και μελέτη της εξέλιξης ενός συστήματος σχέσεων, όπως είναι αυτό των φύλων. Γιατί η ιστορία ενός φύλου είναι ουσιαστικά η ιστορία των σχέσεών του με το άλλο. Συνεπώς δεν αρκεί η σύγκριση της σημερινής θέσης των γυναικών με την αντίστοιχη στις αρχές του αιώνα, αλλά επιβάλλεται και η διερεύνηση του κατά πόσο οι όποιες αλλαγές στη θέση των γυναικών συνέβαλαν στην ουσιαστική μείωση της ανισότητας των φύλων. Και βέβαια η ανισότητα αυτή δεν αναφέρεται μόνο στο τυπικό επίπεδο της κατοχύρωσης δικαιωμάτων, αλλά και στον τρόπο που χρησιμοποιούνται αυτά από τους φορείς τους, δηλαδή στην ουσία των σχέσεων των φύλων. Σύμφωνα με αυτή τη λογική, οι απαντήσεις στο ερώτημα "τι σημαίνει κοινωνικά και πολιτικά να είναι κανείς γυναίκα" στις αρχές του αιώνα, και αντίστοιχα στο τέλος του, θα εντυπωσίαζαν με το μέγεθος των παρατηρούμενων αλλαγών, αλλά και με την πληθώρα των ουσιαστικών κοινών σημείων.Η μελέτη της εξέλιξης της θέσης των γυναικών κατά τον 20ό αιώνα παραπέμπει αναπόφευκτα και στην πορεία της γυναικείας αμφισβήτησης την αντίστοιχη περίοδο, στο πλαίσιο της οποίας θέματα που αναφέρονται στο δικαίωμα στην εργασία και στη διεκδίκηση πολιτικών δικαιωμάτων κατέχουν εξέχουσα θέση κατά το πρώτο μισό του αιώνα. Τα πολιτικά δικαιώματα δεν διεκδικούνται αμέσως με την αυγή του 20ού αιώνα, γιατί για τις φεμινίστριες της εποχής προέχει η διεκδίκηση στοιχειωδών αστικών δικαιωμάτων, ενώ οι διεκδικήσεις που κυριαρχούν σχετίζονται με εργασιακά θέματα αλλά και με το δικαίωμα στη μόρφωση.
Η συμμετοχή στην εργασία
Αναμφίβολα στη διάρκεια του 20ού αιώνα έγιναν τεράστιες αλλαγές στον τομέα της γυναικείας απασχόλησης. Σήμερα βρισκόμαστε προφανώς πολύ μακριά από την Ελλάδα των αρχών του αιώνα με τις απροσδιορίστου αριθμού αγρότισσες, τις λίγες δασκάλες και τις ελάχιστες εργάτριες που αμείβονταν με το μισό περίπου του ημερομισθίου των εργατών, και όπου οι γυναίκες διεκδικούσαν πρόσβαση στο Δημόσιο. Είμαστε πράγματι μακριά από την εποχή των περιορισμών στην απασχόληση των παντρεμένων γυναικών, από την απαγόρευση ορισμένων κλάδων και την άρνηση συνδικαλιστικών φορέων να εγγράψουν γυναίκες ως μέλη τους. Οι γυναίκες αποτελούν πλέον το 39,2% του εργατικού δυναμικού της Ελλάδας και το 36,7% των απασχολουμένων, αλλά μόνο το 18,2% και το 18,9% εργοδοτών και αυτοαπασχολουμένων. Παράλληλα συμμετέχουν κατά 60% περίπου στους ανέργους, αφού η γυναικεία ανεργία είναι υπερδιπλάσια αυτής των ανδρών, ενώ οι γυναίκες 30-44 ετών εμφανίζονται ως η πιο ευάλωτη κατηγορία στη μακροχρόνια ανεργία. [...]
Τα πολιτικά δικαιώματα
Όσον αφορά τη θεσμοθετημένη πολιτική διαδικασία, ενώ για τους άνδρες το δεύτερο μισό του προηγούμενου αιώνα αποτελεί ορόσημο, αφού με το Σύνταγμα του 1864 κατοχυρώθηκε στην Ελλάδα η "καθολική" ψηφοφορία (ανδρική), οι γυναίκες απέκτησαν πλήρη πολιτικά δικαιώματα έναν αιώνα αργότερα, το 1952. Ενώ γυναίκες ψηφοφόροι συμμετείχαν στις εκλογές του Απριλίου του 1944 που έγιναν στην Ελεύθερη Ελλάδα, προηγουμένως, ήδη από το 1930, ορισμένες (οι εγγράμματες άνω των 30 ετών) είχαν δημοτική ψήφο. Οι δε προσπάθειες των φεμινιστριών για απόκτηση του δικαιώματος του εκλέγεσθαι απέτυχαν το 1933, οπότε μόνο ένα Πρωτοδικείο ενέκρινε γυναικείες υποψηφιότητες στις δημοτικές εκλογές. Οι Ελληνίδες τελικά απέκτησαν πλήρη εκλογικά δικαιώματα στο επίπεδο της τοπικής αυτοδιοίκησης το 1949, δηλαδή τρία χρόνια προτού αποκτήσουν πλήρη πολιτικά δικαιώματα. Αυτά τα τελευταία, ενώ είχαν αποτελέσει αντικείμενο δυναμικής διεκδίκησης από τις φεμινίστριες του Μεσοπολέμου, για μερικές από τις οποίες η κατάκτησή τους συμβόλιζε το ξεσκλάβωμα των γυναικών, τελικά αποδόθησαν ως απόρροια διεθνών συμβάσεων τις οποίες είχε συνάψει μεταπολεμικά η Ελλάδα, αφού πλέον είχαν αποσυνδεθεί από τους γυναικείους αγώνες προηγούμενων δεκαετιών. [...]
Γενικότερα, ο αιώνας που εκπνέει παρουσιάζει για τις γυναίκες ιδιαίτερη σημασία αφού καταγράφει ορισμένες αλλαγές που είναι πραγματικά ορόσημα (όπως η κατοχύρωση πολιτικών δικαιωμάτων και η μαζική είσοδος στην αγορά εργασίας), αλλά και στο μέτρο που τεκμηριώνει την υπόθεση ότι η τυπική ισότητα μπορεί να συνυπάρχει με τη βαθύτατη ουσιαστική ανισότητα στις σχέσεις των φύλων. Την αντίφαση αυτή εικονογραφεί και το ότι ενώ η φεμινιστική θεωρία και πράξη κατάφεραν να προσβάλουν αιώνες πολιτικού στοχασμού, στο πλαίσιο του οποίου οι γυναίκες ή δεν υπήρχαν ή αντιμετωπίζονταν ως φύσει υποδεέστερες, παράλληλα η τυπική πολιτική ισότητα των φύλων δεν μετουσιώθηκε σε ισοκατανομή της πολιτικής εξουσίας μεταξύ φορέων διαφορετικού φύλου. Και ενώ η εικόνα της πολιτικής εξουσίας παραμένει κυριαρχικά ανδρική, το ότι η πολιτική περιθωριοποίηση των γυναικών δεν αποτελεί την πηγή αλλά απόρροια της κατώτερης κοινωνικής θέσης που τους επιφυλάσσεται δείχνει τις δυσκολίες (και τις ενδεχόμενες παγίδες) της απόπειρας αναγωγής τους σε ουσιαστικούς συμμετόχους της πολιτικής διαδικασίας μέσω παρεμβάσεων κυρίως στο επίπεδο των αριθμών της "εκπροσώπησής" τους.
Συνεπώς, οι γυναίκες γενικά, αλλά και στην Ελλάδα ειδικότερα, πέτυχαν πάρα πολλά στη διάρκεια του 20ού αιώνα, τα οποία συγχρόνως είναι και πολύ λίγα. Γιατί οι σημαντικές αλλαγές στο επίπεδο των δικαιωμάτων και οι όποιες μεταβολές στα πρότυπα ζωής των γυναικών είναι αμφίβολο αν είναι ουσιώδεις ως προς τον εξουσιαστικό χαρακτήρα του συστήματος σχέσεων και φύλων, ενώ παράλληλα ο εκσυγχρονισμός της υποτέλειας ο οποίος επετεύχθη δεν ευνοεί την αμφισβήτηση. Αποτιμώντας τις εξελίξεις που σημειώθηκαν, αυτό στο οποίο θα μπορούσε να προσβλέπει κανείς για την πορεία των γυναικών στον 21ο αιώνα θα ήταν να πάψει η πορεία αυτή να αποτελεί ιδιαίτερο αντικείμενο διερεύνησης, όχι βέβαια διότι θα τη σκεπάσει και πάλι ένα πέπλο σιωπής, αλλά γιατί θα ακυρωθεί η πραγματικότητα εκείνη που μας επιτρέπει να τη βλέπουμε ως "ειδική", ξεχωριστή από την "οικουμενική" πορεία, αυτή των ανδρών.
Μ. Παντελίδου-Μαλούτα, εφημ. ΤΟ ΒΗΜΑ, 19-12-1999
Β. ΈκθεσηΠολύς λόγος γίνεται και πολλές προσπάθειες καταβάλλονται τα τελευταία χρόνια για την ισότητα των δύο φύλων. Πιστεύετε ότι η νομική ισότητα είναι αρκετή για την εδραίωση γενικότερης εξίσωσης της γυναίκας με τον άνδρα; Ποιες συνέπειες διαπιστώνετε να έχουν μερικές ακρότητες της όλης προσπάθειας για την εξίσωση αυτή; Να εκθέσετε τις απόψεις σας σε μια εισήγηση 500-600 λέξεων που πρόκειται να κάνετε σε μια ημερίδα Νέων με θέμα: "Η ισότητα των δύο φύλων σήμερα: μύθος και πραγματικότητα".
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΚΦΡΑΣΗ-ΕΚΘΕΣΗ
1. Να ξαναγράψετε την πρώτη παράγραφο του κειμένου παρουσιάζοντας συνοπτικά σημείο προς σημείο τις διαφορές των δύο τύπων ανθρώπου (Έκφραση-Έκθεση Β΄ σ.130).2. Να χρησιμοποιήσετε τον καταλληλότερο σύνδεσμο από τους τρεις που δίνονται για κάθε περίπτωση, για να συνδέσετε τις περιόδους, αλλάζοντας, αν χρειάζεται, τη στίξη:
α. Έψαχνα να βρω νέους τρόπους δουλειάς, πιο ξεκούραστους. Οι νεωτερισμοί μου δεν αρέσανε στ' αδέρφια μου (ωστόσο, παρά, μόνο).
β. Δεν κάνει τίποτε άλλο. Γυρίζει εδώ κι εκεί (όμως, παρά, μα).
γ. Ας πάει όπου θέλει. Να μην τον βλέπω (παρά, μόνο, ωστόσο).
δ. Οι στίχοι του έχουν κάποια απλότητα· τους λείπει η δύναμη (όμως, μα, εντούτοις).
ε. Της είπε: " Ήρθα, μάνα. Είμαι κοντά σου...". Εκείνη δεν άκουγε πια (μα, ωστόσο, παρά).
στ. Είναι εύκολο να τα λες. Δύσκολο να τα κάνεις (αλλά, μολαταύτα, μάλιστα).
ζ. Δεν ήθελε να πάει. Σαν βρέθηκε εκεί, άλλαξε γνώμη (εξάλλου, όμως, μόνο).
η. Δίκαιοι κι ίσιοι σ' όλες των τες πράξεις. Με λύπη κιόλας κι ευσπλαχνία (αλλά, ωστόσο, μα).
3. Το παρακάτω κείμενο είναι μια συστατική επιστολή που έγραψε ένας εργοδότης για κάποιο πρώην υπάλληλό του. Να ξαναγράψετε την επιστολή μετατρέποντας τον ευθύ λόγο σε πλάγιο (Έκφραση-Έκθεση Β΄ σ. 112).
4. Να γραφούν δύο σύντομα κείμενα (100-150 λέξεις το καθένα) με θέμα την "ελεύθερη έκφραση", από δύο διαφορετικές οπτικές γωνίες. Το πρώτο κείμενο να υποτεθεί ότι γράφεται από κάποιον δημοσιογράφο, ενώ το δεύτερο από τον υπουργό τύπου και κυβερνητικό εκπρόσωπο κάποιας χώρας με δικτατορικό καθεστώς.
5. Να γράψετε δύο σύντομα κείμενα (100-150 λέξεις το καθένα), με θέμα τη διάνοιξη μιας οδού ταχείας κυκλοφορίας, από δύο διαφορετικές οπτικές γωνίες. Το α΄ κείμενο γράφεται από έναν κάτοικο της περιοχής, ενώ το β΄ από έναν οδηγό αυτοκινήτου που εργάζεται στην περιοχή και έρχεται από μακρινή απόσταση.
6.
Α. Να δώσετε δύο συνώνυμα στις ακόλουθες λέξεις:
1. ευταξία................................................. ..............................................................
2. φανατισμός........................................... .............................................................
3. ενδοιασμός........................................... ..............................................................
4. αδαής................................................... ..............................................................
5. συνεχής................................................ .............................................................
6. αίτημα.................................................. .............................................................
7. ευδαιμονισμός...................................... ..............................................................
8. αναντίλεκτα......................................... .............................................................
9. άρρηκτη............................................... ............................................................
10. αδήριτη................................................ ............................................................
11. παρέχω................................................. ............................................................
12. συνέπεια............................................... ............................................................
13. μέριμνα................................................ ............................................................
14. ενδίδω.................................................. .............................................................
15. αποκομίζω............................................ ............................................................
16. παρακάμπτω......................................... ............................................................
17. αναπότρεπτη......................................... ............................................................
18. δυσχέρεια............................................. ............................................................
19. αθέμιτος............................................... .........................................................
20. αδυσώπητη........................................... ...........................................................
Β. Να βρεθεί ένα ουσιαστικό με αντίθετη σημασία.
1. αποδοκιμασία ....................................................
2. αναλγησία .........................................................
3. αδιαλλαξία ........................................................
4. ειλικρίνεια ........................................................
5. σεμνότητα ........................................................
6. κοινοτοπία .........................................................
7. ευσυνειδησία .....................................................
8. θέληση ...............................................................
9. δυσπιστία ...........................................................
10. εγωισμός ..........................................................
Γ. Να εντοπίσετε και να διορθώσετε τα γλωσσικά λάθη στις παρακάτω προτάσεις:
α) Ο εισαγγελέας διεξαγάγει έρευνα για τη διαλεύκανση του εγκλήματος.
.................................................................................................................................................
β) Η επιτυχία αυτή προοιωνίζει μεγάλη διάκριση και στους υπόλοιπους αγώνες.
..................................................................................................................................................
γ) Η ενέργεια αυτή συνεπάγεται από σοβαρές οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις.
..................................................................................................................................................
δ) Ο ελληνικός λαός είναι υπέρ του δέοντος φιλόξενος.
..................................................................................................................................................
ε) Καθένας άνθρωπος είναι δημιουργός της τύχης του.
.................................................................................................................................................
στ) Χάρη της κακοκαιρίας καταστράφηκε η φετινή σοδειά πορτοκαλιών.
..................................................................................................................................................
ζ) Η εκλογή του σαν καθηγητής του Πανεπιστημίου αποτελεί προϊόν πρωτοποριακών εργασιών.
..................................................................................................................................................
η) Με την απαράδεκτη συμπεριφορά του διακήδευσε το επαγγελματικό του μέλλον.
..................................................................................................................................................
θ) Τα απόβλητα θα επεξεργασθούν πριν απορριφθούν στο περιβάλλον.
..................................................................................................................................................
ι) Του ζήτησε να εξοφλήσει άμεσα το χρέος του.
....................................................................................................................................................
Απ. Κερκινέογλου
Περισσότερο πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό για το Λύκειο εδώ.
Μήπως μπορεί κάποιος να μου στείλει της απαντήσεις για την Περίληψη
ΑπάντησηΔιαγραφή