Πολλά παιδιά παρουσιάζουν δυσκολία στην ανάγνωση, ακόμα και μετά την Α' και τη Β' Δημοτικού, κάτι που αποκαλείται δυσαναγνωσία. Το πιο σύνηθες φαινόμενο είναι η αργή και διστακτική ανάγνωση, χωρίς σωστή έκφραση και ακρίβεια. Επίσης, συνήθως τα παιδιά που διαβάζουν αργά δεν καταλαβαίνουν αυτό που διαβάζουν.
Αν το παιδί είναι στα αρχικά στάδια εκμάθησης της ανάγνωσης, του δίνουμε λίγο χρόνο μήπως και ξεπεράσει τη δυσκολία. Η ειδική παιδαγωγός Σοφία Τσιντσικλόγλου προτείνει μερικές συμβουλές:
• Βεβαιωθείτε ότι γνωρίζει όλα τα φωνήματα καλά.
• Βεβαιωθείτε ότι μπορεί να διαβάζει γρήγορα όλες τις συλλαβές.
• Διαβάστε πρώτα εσείς το κείμενο, βάζοντας όμως το παιδί να δείχνει με το δάχτυλο ή ένα μολύβι κάθε λέξη μέσα στο κείμενο.
• Διαβάστε μαζί! Έτσι, δεν θα νιώθει άβολα αν κάπου κομπιάζει. Μετρήστε μέχρι το τρία και ξεκινήστε την ανάγνωση κειμένου ή λέξεων μαζί.
• Κάντε μικρές λίστες με λέξεις από το κείμενο για να διαβάζει το παιδί δυνατά.
• Υπενθυμίζετε στο παιδί τι πρέπει να κάνει στα σημεία στίξης.
• Αν δυσκολεύεται σε μια λέξη, χωρίστε τη σε συλλαβές με χρώματα για να μάθει να τη διαβάζει σωστά.
• Σημειώστε ποιες λέξεις δυσκολεύουν το παιδί σε κάθε μάθημα και φτιάξτε λίστες για ανάγνωση με λέξεις ή απλές προτάσεις.
• Φτιάξτε πίνακες ανάγνωσης π.χ. ομοιοκαταληξίας με λέξεις που μοιάζουν με τη λέξη μπαλόνι - πεπόνι, μπαλκόνι - τρομπόνι, σεντόνι, λεμόνι κτλ.
• Δώστε έμφαση στη σωστή έκφραση όταν διαβάζετε στο παιδί. Μπορείτε επίσης να διαβάζετε μια ιστορία ή ένα διάλογο με διαφορετικούς τρόπους π.χ. με ενθουσιασμό, με απογοήτευση, με αστείο τρόπο ή με σοβαρό. Με λίγα λόγια, αυτοσχεδιάστε ώστε να καταλάβει το παιδί τους διαφορετικούς τρόπους ανάγνωσης.
• Όταν διαβάζετε διαλόγους αλλάξτε τις φωνές σας! Αρέσει πολύ στα παιδιά! Γενικά να προτιμάτε κείμενα με διαλόγους αν θέλετε να διδάξετε τον σωστό τρόπο έκφρασης της ανάγνωσης.
• Αφού ολοκληρωθεί η ανάγνωση ενός κειμένου, κάντε ερωτήσεις για να δείτε αν το παιδί έχει καταλάβει αυτό που διάβασε.
• Όταν το παιδί διαβάζει κάτι δυνατά και κομπιάζει σε κάποια λέξη, δώστε του λίγο χρόνο να επεξεργαστεί και να μπορέσει να διαβάσει τελικά τη λέξη. Μη σπεύσετε να πείτε εσείς τη λέξη!
• Διορθώστε πολύ ευγενικά και διακριτικά τα όποια λάθη του παιδιού.
• Μιλήστε με τη δασκάλα ώστε να μην βάζει το παιδί να διαβάζει δυνατά στην τάξη, μέχρι να βελτιωθεί η ικανότητα του στην ανάγνωση.
• Τονίστε την αυτοπεποίθηση του παιδιού επιβραβεύοντας ακόμα και μια μικρή βελτίωση!
• Βεβαιωθείτε ότι μπορεί να διαβάζει γρήγορα όλες τις συλλαβές.
• Διαβάστε πρώτα εσείς το κείμενο, βάζοντας όμως το παιδί να δείχνει με το δάχτυλο ή ένα μολύβι κάθε λέξη μέσα στο κείμενο.
• Διαβάστε μαζί! Έτσι, δεν θα νιώθει άβολα αν κάπου κομπιάζει. Μετρήστε μέχρι το τρία και ξεκινήστε την ανάγνωση κειμένου ή λέξεων μαζί.
• Κάντε μικρές λίστες με λέξεις από το κείμενο για να διαβάζει το παιδί δυνατά.
• Υπενθυμίζετε στο παιδί τι πρέπει να κάνει στα σημεία στίξης.
• Αν δυσκολεύεται σε μια λέξη, χωρίστε τη σε συλλαβές με χρώματα για να μάθει να τη διαβάζει σωστά.
• Σημειώστε ποιες λέξεις δυσκολεύουν το παιδί σε κάθε μάθημα και φτιάξτε λίστες για ανάγνωση με λέξεις ή απλές προτάσεις.
• Φτιάξτε πίνακες ανάγνωσης π.χ. ομοιοκαταληξίας με λέξεις που μοιάζουν με τη λέξη μπαλόνι - πεπόνι, μπαλκόνι - τρομπόνι, σεντόνι, λεμόνι κτλ.
• Δώστε έμφαση στη σωστή έκφραση όταν διαβάζετε στο παιδί. Μπορείτε επίσης να διαβάζετε μια ιστορία ή ένα διάλογο με διαφορετικούς τρόπους π.χ. με ενθουσιασμό, με απογοήτευση, με αστείο τρόπο ή με σοβαρό. Με λίγα λόγια, αυτοσχεδιάστε ώστε να καταλάβει το παιδί τους διαφορετικούς τρόπους ανάγνωσης.
• Όταν διαβάζετε διαλόγους αλλάξτε τις φωνές σας! Αρέσει πολύ στα παιδιά! Γενικά να προτιμάτε κείμενα με διαλόγους αν θέλετε να διδάξετε τον σωστό τρόπο έκφρασης της ανάγνωσης.
• Αφού ολοκληρωθεί η ανάγνωση ενός κειμένου, κάντε ερωτήσεις για να δείτε αν το παιδί έχει καταλάβει αυτό που διάβασε.
• Όταν το παιδί διαβάζει κάτι δυνατά και κομπιάζει σε κάποια λέξη, δώστε του λίγο χρόνο να επεξεργαστεί και να μπορέσει να διαβάσει τελικά τη λέξη. Μη σπεύσετε να πείτε εσείς τη λέξη!
• Διορθώστε πολύ ευγενικά και διακριτικά τα όποια λάθη του παιδιού.
• Μιλήστε με τη δασκάλα ώστε να μην βάζει το παιδί να διαβάζει δυνατά στην τάξη, μέχρι να βελτιωθεί η ικανότητα του στην ανάγνωση.
• Τονίστε την αυτοπεποίθηση του παιδιού επιβραβεύοντας ακόμα και μια μικρή βελτίωση!
Αν οι δυσκολίες επιμένουν τότε πρέπει να κάνετε παρέμβαση ειδικής αγωγής με στόχο τη βελτίωση της ανάγνωσης, με εξατομικευμένο πρόγραμμα βασισμένο στις ιδιαίτερες ανάγκες και δυσκολίες του κάθε παιδιού. Η δυσκολία στην ανάγνωση πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα γιατί η ανάγνωση είναι πολύ ουσιαστική για όλα τα μαθήματα. Το παιδί με δυσαναγνωσία θα νιώθει άβολα να διαβάζει δυνατά μέσα στην τάξη και σταδιακά δεν θα θέλει να διαβάζει τίποτα, ούτε καν ένα ευχάριστο εξωσχολικό βιβλίο, θα αντιπαθήσει δηλαδή το διάβασμα συνολικά.
Περισσότερες συμβουλές εδώ.