«Ο λόγος σου με χόρτασε και το ψωμί σου φά’το» έλεγαν οι παλιοί και προφανώς ήξεραν ότι πρόκειται για μία διαχρονική αλήθεια με εφαρμογή και στην εποχή των social media, των άπειρων mails και της επικοινωνίας που μπορεί να έγινε πιο εύκολη, αλλά ταυτόχρονα και πιο δύσκολη. Πώς πείθεις κάποιον να κάνει το «δικό σου», να εργαστεί προς τη δική σου πρόταση; Πώς αλλάζεις το κλίμα σε μία συζήτηση που δείχνει ότι θα «στραβώσει» πριν καν αρχίσει; Σύμφωνα με την Courtney Seiter, υπεύθυνη περιεχόμενου στη Buffer.com – μία από τις μεγαλύτερες εταιρίες management στα social media – όλο το παιχνίδι της επικοινωνίας περιστρέφεται γύρω από 10 μαγικές λέξεις ή κουβέντες και άλλες 7 που ό,τι δουλειά κι αν κάνεις, καλό θα είναι να αποφεύγεις.
1. «Εάν» “Εάν θα ήθελες”, “εάν θα μπορούσες” και πάει λέγοντας. Το «εάν» μας κάνει πιο συμπαθείς ακόμη και μέσα από ένα mail, λέει η Seiter, υποστηρίζοντας ότι βάζει έναν μικρό δισταγμό, σε οτιδήποτε δεν πρέπει να ξεχειλίζει από υπερβολική αυτοπεποίθηση.
2. Πληθυντικός αριθμός Όχι της ευγένειας, αλλά της ομάδας. «Ας προσπαθήσουμε», «το κοιτάμε και το παλεύουμε», «θα τα καταφέρουμε». Ακόμη κι αν δεν… πιστεύουμε λέξη για το όποιο team spirit, ας το λέμε φωναχτά. Στο τέλος, γίνεται πιστευτό επιμένει η Seiter.
3. «Μαζί» Είναι λέξη – κλειδί, που δουλεύει καλύτερα, όταν τη χρησιμοποιούμε σε πραγματικά δύσκολες καταστάσεις. Μάλιστα, σύμφωνα με παλαιότερη μελέτη του πανεπιστημίου του Stanford τα αποτελέσματα για τα μέλη ομάδων που άκουγαν συχνά τη λέξη «μαζί» ήταν εντυπωσιακά: – εργάζονταν 48% περισσότερο – αισθάνονταν λιγότερη κούραση – είχαν ισχυρότερο συναισθηματικό δεσμό με την ομάδα. Πολιτικάντικο το τρικ; Ίσως, αλλά δουλεύει.
4. «Ευχαριστώ» Αυτό που σας έλεγε η μαμά σας, όταν ήσασταν μικροί. Να λέτε «ευχαριστώ». Δεν είναι απλώς ότι η ευγνωμοσύνη μακραίνει τον βίο, είναι ότι τον κάνει και πιο εύκολο. Όσοι ευχαριστούν τους άλλους – για το παραμικρό, που λέει ο λόγος – εκπέμπουν το μήνυμα ότι είναι άνθρωποι με φιλότιμο, που δεν θα αδικήσουν κανέναν.
5. «Μπράβο» Πείτε το πειστικά, με πάθος, χαμογελαστά. Μη φοβάστε να επιβραβεύσετε κάποιον, κυρίως όταν το αξίζει. Το «μπράβο» ανοίγει πόρτες, ζεσταίνει καρδιές, κάνει τους ανθρώπους να ανοίγονται, να είναι πιο παραγωγικοί και πιο πρόθυμοι.
6. «Επειδή» Αν πρέπει να αρνηθείτε κάτι, να απορρίψετε μία πρόταση, να τροποποιήσετε την κατεύθυνση ενός project, το «επειδή» είναι σωτήριο. Εξηγώντας στους άλλους, το γιατί δεν θα κάνουμε αυτό που προτείνουν και εξηγώντας το ήρεμα και σταθερά, σα να γνωρίζουμε το αποτέλεσμα, μειώνουμε τις αντιδράσεις και καταφέρνουμε το επιθυμητό.
7. Το όνομα του / της Όταν απευθυνόμαστε σε κάποιον – φίλο, σύντροφο, συνεργάτη – το να χρησιμοποιούμε το όνομα του πολλές φορές είναι σωτήριο. Υποσυνείδητα περνάμε το μήνυμα – κατά την Seiter, πάντα – ότι τον λαμβάνουμε υπ’ όψιν, ότι δεν αδιαφορούμε για τη γνώμη του, ότι εμείς και εκείνος συνδεόμαστε σε έναν μοναδικό δεσμό. Τα ονόματα, όπως χαρακτηριστικά λέει, δεν είναι μόνο για να μας φωνάζουν στον δρόμο…
Όσο για τις λέξεις που καλό θα είναι να αποφεύγουμε, γενικώς; «Πρέπει», «είναι ανάγκη», «δεν γίνεται», «γρήγορα», «τώρα». Όλες αυτές είναι κουβέντες που χαρακτηρίζονται από ένταση και αρνητισμό και στις οποίες σχεδόν ποτέ δεν ανταποκρίνεται κανείς. Ακόμη κι αν όλα τα υπόλοιπα φαντάζουν πιο γλυκανάλατα και όχι τόσο ηγετικά, η Seiter, υποστηρίζει ότι στο τέλος της μέρας φέρνουν αποτέλεσμα και γι’ αυτό χρησιμοποιούνται από τα πιο έξυπνα και ικανά στελέχη επιχειρήσεων.
Περισσότερα θέματα ψυχολογίας εδώ.