Ψυχραιμία και σωστή διαχείριση των θεμάτων είναι το προαπαιτούμενο των υποψηφίων κατά τη διάρκεια της τρίωρης εξέτασης των μαθημάτων στις πανελλαδικές εξετάσεις. Εξυπακούεται, φυσικά, ο επαρκής ύπνος και η καλή διατροφή κατά το κρίσιμο δεκαπενθήμερο των εξετάσεων. Στο δικό τους πεδίο, εξετάσεις δίνουν και οι γονείς, οι οποίοι δεν πρέπει να μεταφέρουν το άγχος τους στα παιδιά. Μία απόδειξη της αγωνίας των γονιών είναι ότι πολλές μητέρες ζητούν άδεια από τη δουλειά τους κατά τη διάρκεια των εξετάσεων για να μείνουν σπίτι και να φροντίζουν τον (την) υποψήφιο.
Ειδικότερα, κάθε υποψήφιος πρέπει να θυμάται τα εξής:
– Την ημέρα κάθε εξέτασης πρέπει να μην ξεχάσει να πάρει μαζί του τα απαραίτητα δύο στυλό, μολύβι, γόμα (το διορθωτικό απαγορεύεται), την ταυτότητα υποψηφίου, νερό ή χυμό. Πρέπει οπωσδήποτε να έχει ένα ρολόι χεριού, κάτι που μπορεί να μη συνηθίζει στην καθημερινή του ζωή, αλλά, αφού δεν επιτρέπεται το κινητό, πρέπει να έχει τρόπο για να ελέγχει τον χρόνο.
– Όταν δοθούν τα θέματα, ο υποψήφιος πρέπει να τα διαβάσει όλα προσεκτικά και να ξεκινήσει από εκείνα που θεωρεί ευκολότερα.
– Αν δει ότι δεν ξέρει κάποιο θέμα καλά, μην απογοητευθεί, αλλά να προσπαθήσει να το γράψει όσο καλύτερα μπορεί για να κερδίσει τις περισσότερες δυνατές μονάδες.
– Έχει 45 λεπτά για κάθε θέμα. Αν «κολλήσει» κάπου και ο χρόνος περνάει, ας αφήσει για λίγο το θέμα. Μπορεί να επανέλθει σε αυτό, αφού γράψει τα υπόλοιπα, και να εξαντλήσει τον χρόνο που διαθέτει σ’ αυτό. Πόσες φορές ακούμε για υποψηφίους που λένε ότι έχασαν χρόνο σε ένα θέμα και τελικά δεν πρόλαβαν να γράψουν κι αυτά που ήξεραν!.
– Να είναι αναλυτικός και επεξηγηματικός στις απαντήσεις του και να μη δημιουργήσει αμφιβολίες στον διορθωτή για τις γνώσεις του.
– Πρέπει να εξαντλήσει το τρίωρο ξανακοιτάζοντας το γραπτό, διορθώνοντας μικρολάθη, βελτιώνοντας κάποια διατύπωση.
Προσοχή στη διατροφή
Κατά την περίοδο των εξετάσεων ο υποψήφιος πρέπει να διατρέφεται σωστά –με κύρια προσοχή στο βραδινό φαγητό πριν από τις ημέρες των εξετάσεων– και να ξεκουράζεται.
Επίσης, το διάβασμα τις ημέρες των εξετάσεων πρέπει να είναι προγραμματισμένη επανάληψη και όχι προσπάθεια να μάθει καινούργια πράγματα.
Το αγχωτικό διάβασμα των τελευταίων ημερών φέρνει πανικό και απογοήτευση. Πολύ συχνά οι αγχωμένοι υποψήφιοι πανικοβάλλονται γιατί, όπως λένε, κλείνουν το βιβλίο και νομίζουν πως δεν ξέρουν τίποτα. Φυσικά δεν συμβαίνει αυτό. Απλώς το άγχος τούς έχει κυριεύσει και μπλοκάρει το μυαλό τους.
Σε αυτό βεβαίως βοηθά και η οικογένεια του υποψηφίου, αν και έχει αποδειχθεί ότι πολλές φορές οι γονείς είναι εκείνοι που χρειάζονται συμβουλές για τη διαχείριση του άγχους. Και αυτό διότι, παρά τις δεδομένες καλές προθέσεις, οι γονείς εντείνουν το άγχος των υποψηφίων. Όμως βάζοντας στο κέντρο της οικογενειακής ζωής τις πανελλαδικές, αυξάνουν το άγχος όλων. Το ίδιο συμβαίνει και με τους γονείς που… απρόσκλητοι εμφανίζονται στο εξεταστικό κέντρο του υποψήφιου, περιμένοντάς τον να βγει.
Τέλος, μείζον θέμα είναι η διαχείριση της αποτυχίας του παιδιού σε ένα μάθημα και ενώ υπολείπεται η εξέταση και άλλων μαθημάτων. Η αποτυχία σε ένα μάθημα δεν σημαίνει γενική αποτυχία. Οι γονείς πρέπει να πείσουν τον υποψήφιο να μείνει ψύχραιμος και προσηλωμένος στον στόχο εάν θέλει να πιάσει υψηλή απόδοση στα μαθήματα που ακολουθούν. Θέλουν και οι γονείς την προετοιμασία τους για τις εξετάσεις.
Περισσότερα θέματα για τις εξετάσεις εδώ.