Στις διαταραχές της μάθησης περιλαμβάνονται μεταξύ των άλλων και η διαταραχή της ανάγνωσης (δυσλεξία), η διαταραχή των μαθηματικών η διαταραχή της γραπτής έκφρασης. Οι μαθησιακές διαταραχές συνυπάρχουν με διαταραχή της ελαττωματικής προσοχής, της υπερκινητικότητας ή της διαγωγής (conduct). Ας δούμε μερικές χρήσιμες πληροφορίες που πρέπει να γνωρίζουμε για τις διαταραχές αυτές.
Ποια είναι τα αίτιά τους;
Πιθανές διαταραχές στην οπτική αντίληψη, στην προσοχή και τη μνήμη.
Υπάρχουν πολλές, χρόνιες κυρίως, οργανικές διαταραχές που μπορεί να ευνοήσουν την εμφάνιση Διαταραχής μάθησης και οι οποίες στην πλειονότητά τους είναι θεραπεύσιμες
Φτωχή όραση
|
\Μυωπία, υπερμετρωπία
|
Φτωχή ακοή
|
Μείωση ακουστικότητας
|
Κινητική αναπηρία
| |
Σπαστικότητα
|
Σύνδρομο Little
|
Χορεία
|
(Μαιευτική παράλυση)
|
Αθέτωση & δυστονία
| |
Τρόμος
|
Ιδιοπαθής νόσος
|
Μυοτονία
|
Νευρομυϊκή διαταραχή
|
Αδεξιότητα ή πρόβλημα λόγου
|
Οργανική εγκεφαλική βλάβη
|
Δυσαρθρία
|
Οργανική εγκεφαλική
|
Δυσφασία
|
βλάβη εντοπισμένη
|
Σχιστία
|
Ανατομική βλάβη χειλέων
|
Κρίσεις επιληψίας
|
Οργανικότητα
|
Κεφαλαλγίες
|
Οργανικότητα
|
Σύνδρομο Tourette
|
Οργανικότητα
|
Διαταραχές του συναισθήματος
|
Οικογενειακοί παράγοντες
|
Άσθμα
|
Περιβαλλοντικό ερέθισμα
|
Αναιμία
|
Έλλειψη σιδήρου
|
Κακή διατροφή
|
Ψυχοκοινωνική αποστέρηση
|
Φάρμακα
|
Λήθαργος, π.χ. από αντιισταμινικά
|
Ουσίες που προκαλούν εθισμό
|
Αλκοόλ ή ναρκωτικά
|
Τοξίνες
|
Μόλυβδος
|
Χορεία του Sydenham
|
Ρευματικός πυρετός
|
Μεταβολικές διαταραχές
|
Οργανικότητα
|
Υπερθυρεοειδισμός
|
Βρογχοκήλη
|
Υπογλυκαιμία ή υπεργλυκαιμία
|
Σακχαρώδης διαβήτης
|
Αυξημένα επίπεδα χαλκού
|
Νόσος του Wilson
|
Τα διαγνωστικά κριτήρια των διαταραχών της ανάγνωσης, των μαθηματικών και της γραπτής έκφρασης είναι τα παρακάτω:
Α. Η επίδοση στην ανάγνωση κειμένων, όπως αξιολογούνται με ατομικά χορηγούμενες σταθμισμένες δοκιμασίες για την ακρίβεια ή την κατανόηση της ανάγνωσης, είναι σημαντικά κάτω από το αναμενόμενο, δεδομένης της χρονολογικής ηλικίας του ατόμου, της νοημοσύνης που έχει εκτιμηθεί και της κατάλληλης για την ηλικία του εκπαίδευσης.
Β. Η διαταραχή στο κριτήριο Α παρεμποδίζει σημαντικά τη σχολική επίδοση ή δραστηριότητες της καθημερινής ζωής που απαιτούν δεξιότητες ανάγνωσης.
Γ. Εάν κάποιο αισθητηριακό έλλειμμα είναι παρόν, οι δυσκολίες στην ανάγνωση ξεπερνούν αυτές που συνήθως συνδέονται με αυτό.
Διαγνωστικά κριτήρια για τη διαταραχή της ανάγνωσης
Α. Η επίδοση στην ανάγνωση κειμένων, είναι σημαντικά κάτω από το αναμενόμενο, δεδομένης της χρονολογικής ηλικίας του ατόμου, της νοημοσύνης που έχει εκτιμηθεί και της κατάλληλης για την ηλικία του εκπαίδευσης.
Β. Η διαταραχή παρεμποδίζει σημαντικά τη σχολική επίδοση ή δραστηριότητες της καθημερινής ζωής που απαιτούν δεξιότητες ανάγνωσης.
Γ. Οι δυσκολίες στην ανάγνωση ξεπερνούν αυτές που συνήθως συνδέονται με αυτό. Ανάλογα διαγνωστικά κριτήρια έχουμε και στην διαταραχή της γραφής.
Διαγνωστικά κριτήρια για τη διαταραχή των μαθηματικών:
Α. Η μαθηματική ικανότητα, όπως αξιολογείται με ατομικά χορηγούμενες σταθμισμένες δοκιμασίες, είναι σημαντικά κάτω αϊτό την αναμενόμενη, δεδομένης της χρονολογικής λικίας του ατόμου, της μετρημένης του νοημοσύνης και της κατάλληλης για την ηλικία του εκπαίδευσης.
Β. Η διαταραχή παρεμποδίζει σημαντικά τη σχολική επίδοση ή δραστηριότητες της καθημερινής ζωής που απαιτούν μαθηματικές ικανότητες.
Γ. οι δυσκολίες στη μαθηματική ικανότητα ξεπερνούν αυτές που συνήθως συνδέονται με αυτό.
Στοιχεία από την Κλινική Ψυχιατρική του Μιχάλη Γ. Μοδιανού- Εκδόσεις Καστανιώτη
Περισσότερες θέματα για μαθησιακές δυσκολίες εδώ.