Διαρκής Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής
Εθνικός και κοινωνικός διάλογος για την παιδεία
Διαπιστώσεις και χρονοδιαγράμματα υλοποίησης
Εθνικός και κοινωνικός διάλογος για την παιδεία
Διαπιστώσεις και χρονοδιαγράμματα υλοποίησης
Δημοσιεύθηκε η έκθεση των 100 σελίδων από την επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής. Το κείμενο ειναι ένα τμήμα των πορισμάτων της επιτροπής μορφωτικών υποθέσεων.
Οι παρακάτω βασικές αρχές που συγκροτούν την παρούσα Έκθεση, διατυπώθηκαν από
σχεδόν όλους όσοι πήραν μέρος στον Διάλογο:
1. Να συζητηθούν συστηματικά τα σοβαρά προβλήματα της Εκπαίδευσης με τους φορείς αλλά και με τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων.
2. Να αναγνωρισθούν ως καλές πρακτικές οι αξιόλογες πρωτοβουλίες δασκάλων και καθηγητών, οι οποίοι παρά τις αντιξοότητες που δημιουργεί η οικονομική και ανθρωπιστική κρίση τα τελευταία χρόνια, υπερβαίνουν τις δυσκολίες και φροντίζουν να παρέχουν στους μαθητές την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση.
3. Να αξιοποιηθεί δημιουργικά η εμπειρία των διαλόγων που είχαν διεξαχθεί τα προηγούμενα χρόνια.
4. Να αξιοποιηθεί δημιουργικά η εμπειρία των Ευρωπαϊκών χωρών.
5. Να σχεδιαστεί ένα πλαίσιο ρεαλιστικών βραχυπρόθεσμων, μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στοχεύσεων που θα αφορά όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης η υλοποίηση των οποίων θα υπερβαίνει τη θητεία μίας κυβέρνησης.
6. Οι προτάσεις να βασιστούν σε επιστημονικά τεκμηριωμένες θέσεις και να συνυπολογίζουν την μακρά εμπειρία πολλών εκπαιδευτικών.
7. Να επιτευχθούν ευρείες συναινέσεις ανάμεσα στα πολιτικά κόμματα για το περιεχόμενο των ρυθμίσεων και τη διαδικασία εφαρμογής τους.
Οι προτάσεις που περιλαμβάνονται στην έκθεση προέκυψαν από τις παραπάνω συζητήσεις και αρχές, και έτυχαν επεξεργασίας με βασικό κριτήριο το τι είδους πολίτες θέλουμε να έχουμε και κατά συνέπεια έχουν διαμορφώσει ένα πλαίσιο μεταρρυθμιστικής πολιτικής με στόχο η εκπαίδευση να συμβάλλει στη διαμόρφωση μορφωμένων νέων με δημοκρατικό ήθος και κριτική σκέψη.
Η Έκθεση αναλύσει τα προβλήματα που υπάρχουν, προτείνει συγκεκριμένες λύσεις και παρουσιάζει ένα χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους σε βραχυπρόθεσμες (Ιούνιος 2016- Νοέμβριος 2016), μεσοπρόθεσμες (Δεκέμβριος 2016 - Μάιος 2018) και μακροπρόθεσμες (Ιούνιος 2018 – Μάιος 2022).
Ακολουθεί πρώτα μία συνοπτική παρουσίαση των βραχυπρόθεσμων, μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων ρυθμίσεων πριν την αναλυτική τους παρουσίαση.
Στην παρούσα Έκθεση δεν περιλαμβάνονται προτάσεις για τον Ενιαίο Χώρο Εκπαίδευσης και Έρευνας, και θα κατατεθούν σε επόμενη συνεδρίαση.
Ευχαριστώ την Δρ. Γεωργία Φέρμελη για την καθοριστική βοήθεια στη σύνταξη του κειμένου. Ευχαριστώ, επίσης, όλους όσοι συνέβαλαν στην ολοκλήρωση του κειμένου και ειδικότερα τον Νικόλαο Γραμμένο, τη Μαρία Γελαστοπούλου, την Αναστασία Κότσιρα, την Ειρήνη Κυριακίδη, την Κλεοπάτρα Μουρσελά, την Αθηνά Νέλλα, τη Μαρία Νίκα, τον Γιάννη Ρουσάκη, τον Νεκτάριο Στελλάκη, την Παρασκευά Τρούκη, τον Νικόλα Τσαφταρίδη και την Αναστασία Χαρτοματσίδη.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Καθηγητής Κώστας Γαβρόγλου
σχεδόν όλους όσοι πήραν μέρος στον Διάλογο:
1. Να συζητηθούν συστηματικά τα σοβαρά προβλήματα της Εκπαίδευσης με τους φορείς αλλά και με τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων.
2. Να αναγνωρισθούν ως καλές πρακτικές οι αξιόλογες πρωτοβουλίες δασκάλων και καθηγητών, οι οποίοι παρά τις αντιξοότητες που δημιουργεί η οικονομική και ανθρωπιστική κρίση τα τελευταία χρόνια, υπερβαίνουν τις δυσκολίες και φροντίζουν να παρέχουν στους μαθητές την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση.
3. Να αξιοποιηθεί δημιουργικά η εμπειρία των διαλόγων που είχαν διεξαχθεί τα προηγούμενα χρόνια.
4. Να αξιοποιηθεί δημιουργικά η εμπειρία των Ευρωπαϊκών χωρών.
5. Να σχεδιαστεί ένα πλαίσιο ρεαλιστικών βραχυπρόθεσμων, μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στοχεύσεων που θα αφορά όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης η υλοποίηση των οποίων θα υπερβαίνει τη θητεία μίας κυβέρνησης.
6. Οι προτάσεις να βασιστούν σε επιστημονικά τεκμηριωμένες θέσεις και να συνυπολογίζουν την μακρά εμπειρία πολλών εκπαιδευτικών.
7. Να επιτευχθούν ευρείες συναινέσεις ανάμεσα στα πολιτικά κόμματα για το περιεχόμενο των ρυθμίσεων και τη διαδικασία εφαρμογής τους.
Οι προτάσεις που περιλαμβάνονται στην έκθεση προέκυψαν από τις παραπάνω συζητήσεις και αρχές, και έτυχαν επεξεργασίας με βασικό κριτήριο το τι είδους πολίτες θέλουμε να έχουμε και κατά συνέπεια έχουν διαμορφώσει ένα πλαίσιο μεταρρυθμιστικής πολιτικής με στόχο η εκπαίδευση να συμβάλλει στη διαμόρφωση μορφωμένων νέων με δημοκρατικό ήθος και κριτική σκέψη.
Η Έκθεση αναλύσει τα προβλήματα που υπάρχουν, προτείνει συγκεκριμένες λύσεις και παρουσιάζει ένα χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους σε βραχυπρόθεσμες (Ιούνιος 2016- Νοέμβριος 2016), μεσοπρόθεσμες (Δεκέμβριος 2016 - Μάιος 2018) και μακροπρόθεσμες (Ιούνιος 2018 – Μάιος 2022).
Ακολουθεί πρώτα μία συνοπτική παρουσίαση των βραχυπρόθεσμων, μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων ρυθμίσεων πριν την αναλυτική τους παρουσίαση.
Στην παρούσα Έκθεση δεν περιλαμβάνονται προτάσεις για τον Ενιαίο Χώρο Εκπαίδευσης και Έρευνας, και θα κατατεθούν σε επόμενη συνεδρίαση.
Ευχαριστώ την Δρ. Γεωργία Φέρμελη για την καθοριστική βοήθεια στη σύνταξη του κειμένου. Ευχαριστώ, επίσης, όλους όσοι συνέβαλαν στην ολοκλήρωση του κειμένου και ειδικότερα τον Νικόλαο Γραμμένο, τη Μαρία Γελαστοπούλου, την Αναστασία Κότσιρα, την Ειρήνη Κυριακίδη, την Κλεοπάτρα Μουρσελά, την Αθηνά Νέλλα, τη Μαρία Νίκα, τον Γιάννη Ρουσάκη, τον Νεκτάριο Στελλάκη, την Παρασκευά Τρούκη, τον Νικόλα Τσαφταρίδη και την Αναστασία Χαρτοματσίδη.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Καθηγητής Κώστας Γαβρόγλου