Περισσότεροι από 103.366 υποψήφιοι μπαίνουν τη Δευτέρα στην αρένα των Πανελλήνιων εξετάσεων, ενώ την ίδια στιγμή, περιορίζονται οι φήμες για απεργίες των εκπαιδευτικών εν μέσω εξεταστικής περιόδου.
Σημειώνεται ότι το υπουργείο Παιδείας θα διαθέσει κονδύλι περίπου τριών εκατομμυρίων ευρώ, για την ασφαλέστερη και πιο αξιόπιστη διεξαγωγή των εξετάσεων, ενώ για πρώτη φορά φέτος, επαναληπτικές εξετάσεις θα έχουν τη δυνατότητα να δώσουν και οι υποψήφιοι από επαγγελματικά λύκεια.
Υπάρχουν όμως ή όχι αδικημένοι από το διπλό εξεταστικό σύστημα των αλλαγών; Ποια τα ψιλά γράμματα του φετινού συστήματος εισαγωγής στην Γ' Βαθμια Εκπαίδευση; Το NEWS 247 επικοινώνησε με τον εκπαιδευτικό αναλυτή Στράτο Στρατηγάκη, προκειμένου να αποσαφηνιστούν τα "σκοτεινά" σημεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας, οι προσδοκίες των υποψηφίων "δύο ταχυτήτων", αλλά και το πού αναμένεται να κινηθούν οι φετινές βάσεις.
Η ανάλυση του Στράτου Στρατηγάκη:
Ξεκινούν οι Πανελλαδικές εξετάσεις για την εισαγωγή στις ανώτατες σχολές για 103.366 υποψηφίους που θα διαγωνιστούν σε διπλές εξετάσεις, αφού φέτος έχουμε μια μεταβατική χρονιά με υποψηφίους με το νέο και το παλαιό σύστημα. Ανησυχούν οι απόφοιτοι των προηγούμενων ετών αν η επιλογή του νέου ή του παλαιού συστήματος θα ευνοήσει ή θα αδικήσει κάποιους. Η απάντηση δίνεται στον πίνακα:69,66% το ποσοστό επιτυχίας με το νέο σύστημα 67,08% με το παλαιό σύστημα. Φαίνεται ότι κανείς δεν θα αδικηθεί, ούτε θα ευνοηθεί. Δεν γνωρίζουμε, βέβαια, την κατανομή των υποψηφίων στις κατευθύνσεις, πράγμα που θα μας επέτρεπε να εξάγουμε πιο ασφαλή συμπεράσματα.
Είναι άγνωστος ο αριθμός των υποψηφίων που θα δώσουν μηχανογραφικό, χωρίς νέα εξέταση, γιατί οι υποψήφιοι αυτής της κατηγορίας δεν έχουν κάνει αίτηση συμμετοχής στις εξετάσεις και, συνεπώς, δεν έχουν μετρηθεί. Αφού δεν γνωρίζουμε τον αριθμό τους, δεν μπορούμε να γνωρίζουμε και το ποσοστό επιτυχίας.
Εντύπωση προκαλεί η αναλογία υποψηφίων των Εσπερινών Γενικών Λυκείων με το παλαιό και το νέο σύστημα. Όπως βλέπουμε στον πίνακα οι υποψήφιοι της κατηγορίας με το παλαιό σύστημα θα περάσουν όλοι, ενώ με το νέο σύστημα το ποσοστό επιτυχίας είναι 50%. Ελπίζω να έχει γίνει κάποιο λάθος στα δελτία τύπου του Υπουργείου Παιδείας, που αποτέλεσαν και την πηγή της πληροφορίας για τον πίνακα, γιατί αν είναι σωστοί οι αριθμοί, τότε αδικούνται οι υποψήφιοι του νέου συστήματος, που έχουν ποσοστό επιτυχίας 50,90%, ενώ οι υποψήφιοι του παλαιού συστήματος έχουν ποσοστό επιτυχίας 101,85%, δηλαδή θα περάσουν όλοι και θα μείνουν και κενές θέσεις.
Το χαμηλότερο ποσοστό επιτυχίας έχουν οι υποψήφιοι από τα ΕΠΑΛ, που θα πετύχουν σε ποσοστό 23,91%. Θα πρέπει, πιστεύω, να αναλυθούν οι βαθμολογίες που θα γράψουν τα παιδιά, να γίνει μια μελέτη του ποσοστού αποφοίτησης των φοιτητών που προέρχονται από ΕΠΑΛ και αν τα αποτελέσματα της έρευνας δείξουν υψηλό ποσοστό αποφοίτησης να αυξηθεί ο αριθμός των θέσεων που δίνεται στην κατηγορία.
Αριθμός θέσεων σε ΑΕΙ/ΤΕΙ ανά κατηγορία υποψηφίων:
Θέσεις | Υποψήφιοι |
Ποσοστό Επιτυχίας
| |
Χωρίς εξετάσεις κατ 10% απόφοιτοι 2015 ΓΕΛ και ΕΠΑΛ
| Άγνωστος ο αριθμός | - | |
Χωρίς εξετάσεις κατ 10% απόφοιτοι 2014 ΓΕΛ και ΕΠΑΛ
| 2.787 | Άγνωστος ο αριθμός | - |
Ημερήσιο Γενικό Λύκειο (ΓΕΛ) νέο σύστημα | 55.676 | 79.923 | 69,66% |
Ημερήσιο Γενικό Λύκειο (ΓΕΛ+ΕΠΑΛΒ) παλαιό σύστημα | 2.315 | 3.451 | 67,08% |
Εσπερινό Γενικό Λύκειο (ΓΕΛ) νέο σύστημα | 511 | 1.004 | 50,90% |
Εσπερινό Γενικό Λύκειο (ΓΕΛ+ΕΠΑΛΒ) παλαιό σύστημα | 441 | 433 | 101,85% |
Ημερήσιο ΕΠΑΛ νέο σύστημα | 3.671 | 15.354 | 23,91% |
Ημερήσιο ΕΠΑΛ παλαιό σύστημα | 724 | 2.457 | 29,47% |
Εσπερινό ΕΠΑΛ παλαιό σύστημα | 263 | 744 | 35,35% |
70.602 103.366 68,30%
Πηγή: ΥΠΠΕΘ Επεξεργασία: Στράτος Στρατηγάκης
Άνοδος ή πτώση των βάσεων;
Πολλές και διαφορετικές βάσεις αναμένουμε φέτος, αφού κάθε κατηγορία υποψηφίων θα έχει διαφορετικές. Άλλες βάσεις θα έχουν οι υποψήφιοι της κατηγορίας του 10%, διαφορετικές βάσεις θα έχουν οι υποψήφιοι που θα εξεταστούν με το νέο σύστημα και άλλες βάσεις θα έχουν οι υποψήφιοι που θα εξεταστούν με το παλαιό σύστημα. Αφού οι θέσεις που διεκδικούν οι υποψήφιοι των διαφόρων κατηγοριών είναι άλλες (αυτές που αναφέρονται στον πίνακα) δεν ανταγωνίζονται μεταξύ τους υποψήφιοι διαφορετικών κατηγοριών, αλλά ανταγωνίζονται οι υποψήφιοι της κάθε κατηγορίας μεταξύ τους. Οι υποψήφιοι του παλαιού συστήματος δεν πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους τις περσινές βάσεις γιατί τώρα διαγωνίζονται μόνο απόφοιτοι για λίγες θέσεις και, συνεπώς, δεν γνωρίζουμε τι θα συμβεί.
Οι υποψήφιοι με το νέο σύστημα δεν πρέπει να αγχώνονται κοιτώντας τις περσινές βάσεις γιατί ο διαγωνισμός σε 4 μαθήματα μπορεί να φέρει μεγάλες διαφοροποιήσεις στις βάσεις, αφού σε μερικές περιπτώσεις τα 4 μαθήματα είναι δυσκολότερα από τα έξι, που διαγωνίζονταν πέρυσι.
Ακόμη και αν τεθούν ίδιας δυσκολίας θέματα με πέρυσι οι επιδόσεις των υποψηφίων για τις σχολές του 2ου πεδίου για παράδειγμα αναμένεται να είναι χαμηλότερες από πέρυσι, αφού τα Μαθηματικά και η Φυσική αποτελούν παραδοσιακά "καρμανιόλες" για τους υποψηφίους και αποτελούν το 50% των μαθημάτων στα οποία εξετάζονται οι υποψήφιοι.
Πέρυσι με τα έξι μαθήματα υπήρχαν και εύκολα μαθήματα που ανέβαζαν το μέσο όρο, με αποτέλεσμα οι υποψήφιοι να συγκεντρώνουν περισσότερα μόρια. Επιπλέον, πέρυσι, μετρούσαν και οι βαθμοί των προφορικών, που βελτίωναν, στη συντριπτική πλειοψηφία των υποψηφίων, τους γραπτούς βαθμούς, αυξάνοντας τα μόρια που συγκέντρωναν.
Οι φετινές βάσεις δεν θα έχουν καμία σχέση με τις περσινές. Ούτε θα μπορέσουμε να έχουμε ακρίβεια στις εκτιμήσεις μας, αφού τα στατιστικά στοιχεία που ανακοινώνει κάθε χρόνο το Υπουργείο Παιδείας δεν είναι πλήρη, ώστε να βοηθήσουν να εκτιμήσουμε με ακρίβεια.
Αυτό που πρέπει να κάνουν οι υποψήφιοι είναι να προσπαθήσουν να κρατήσουν την ψυχραιμία τους, ό,τι και αν συμβεί στις εξετάσεις, γιατί δεν μπορούν να γνωρίζουν την ώρα που θα γράφουν αν οι βαθμοί τους θα φανούν αρκετοί για να πετύχουν στη σχολή των ονείρων τους.
Ακόμη και όταν θα ανακοινωθούν οι βαθμολογίες, ούτε τότε θα μπορούν να ξέρουν αν θα πετύχουν το στόχο τους. Θα το μάθουν μόνο όταν ανακοινωθούν οι βάσεις, περί τα τέλη Αυγούστου. Γι' αυτό, συνιστάται ψυχραιμία σε όλη τη διάρκεια των εξετάσεων!
Περισσότερα εκπαιδευτικά νέα εδώ.