Τα 15 λεπτά πριν από την στιγμή που θα καθίσετε απέναντι από τον υποψήφιο εργοδότη σας, με τον οποίο έχετε ραντεβού για επαγγελματική συνέντευξη, είναι ίσως τα πιο καθοριστικά. Όχι για την εμπειρία σας και τα προσόντα σας – το βιογραφικό σας δεν προλαβαίνετε να το αλλάξετε μέσα σε ένα τέταρτο – αλλά για την διάθεση, την αύρα και την πλευρά του εαυτού σας που θα παρουσιάσετε. Ευτυχώς, αυτά μπορείτε να τα «αλλάξετε» την τελευταία στιγμή, για να δείξετε ένα πρόσωπο ευχάριστο, άνετο, δυναμικό και έτοιμο για να αναλάβει την δουλειά. Πώς; Ακολουθώντας τα 15 tips που ακολουθούν για τα 15 λεπτά πριν αρχίσει η συνέντευξη.
Φτάστε νωρίτερα, αλλά μην μπείτε μέσα.
Έτσι θα αποφύγετε αφενός να φτάσετε αργοπορημένοι, κάτι που δεν δίνει την καλύτερη δυνατή εντύπωση, αλλά θα έχετε και την ευκαιρία να πάρετε μία ανάσα και να μην εμφανιστείτε ιδρωμένοι και αγχωμένοι από τον δρόμο. Μπείτε στον χώρο της εταιρίας περί τα 10 λεπτά πριν την ώρα της συνέντευξης.
Μείνετε ήρεμοι.
Το στρες αναγκάζει τον οργανισμό μας να εκκρίνει ανεπιθύμητες ορμόνες που δεν μας επιτρέπουν να σκεφτόμαστε ψύχραιμα και καθαρά. Και η καθαρή σκέψη κι ο σωστά δομημένος λόγος είναι στοιχεία που σίγουρα θέλετε να σας χαρακτηρίζουν κατά την διάρκεια της συνέντευξης.
Πάρτε ανάσες.
Ο πιο σύντομος δρόμος προς την ηρεμία είναι να πάρετε βαθιές ανάσες, μετρώντας τις από μέσα σας. Πάρτε σετ των 10 αναπνοών μέχρι να αισθανθείτε χαλαροί και ήρεμοι προτού μπείτε στον χώρο της συνέντευξης.
Διαβάστε εν τάχει τις σημειώσεις σας.
Έχετε μαζί σας μία λίστα με πληροφορίες-κλειδιά που πρέπει να θυμάστε για να δώσετε καλή εντύπωση – δεν βλάπτει για παράδειγμα να θυμάστε καλά το όνομα της εταιρίας, του υπεύθυνου με τον οποίο θα μιλήσετε και την δραστηριότητα της εταιρίας. Καλό είναι επίσης να έχετε μία bullet list με προσωπικά σας στοιχεία και επιτεύγματα που θα σας φανούν χρήσιμα στην περίπτωση που σας κάνουν την ερώτηση που όλοι φοβούνται: «Πες μας για τον εαυτό σου».
Μην ψάχνετε πληροφορίες την τελευταία στιγμή.
Ό,τι προλάβατε να ερευνήσετε και να σημειώσετε, προλάβατε. Τα τελευταία λεπτά πριν την συνέντευξη είναι ευκαιρία απλώς να τα θυμηθείτε και να τα κωδικοποιήσετε στο μυαλό σας, όχι να googleάρετε βιαστικά στο κινητό σας και να ψάχνετε πληροφορίες που μπορεί να σας μπερδέψουν.
Μην κοιτάζετε τα μηνύματά σας.
Ναι, μπορεί να είναι ο κολλητός σας που σας εύχεται καλή επιτυχία. Αλλά μπορεί στα SMS ή το inbox σας να διαβάσετε την τελευταία στιγμή κάτι που θα σας αναστατώσει και θα σας αποσπάσει την προσοχή.
Εξαιρούνται τα social media της εταιρίας.
Αυτά καλό είναι να τα τσεκάρετε λίγο πριν την συνέντευξη, για να διαπιστώσετε αν έχει γίνει κάτι σημαντικό τις τελευταίες ημέρες που αλλάζει τα δεδομένα – π.χ. αν έχει βραβευθεί η εταιρία, αν έχει ξεκινήσει μια νέα καμπάνια κ.ο.κ. Σε περίπτωση που έρθει η κουβέντα προς κάποιο τέτοιο θέμα, θα φανείτε ενήμερος και θα κάνετε καλή εντύπωση.
Αποφασίστε ποια θα είναι τα «δυνατά χαρτιά» σας.
Εστιάστε σε ένα ή δύο δυνατά σημεία-κλειδιά της προσωπικότητας ή της εμπειρίας σας για τα οποία θα θέλατε να σας θυμάται μετά το πέρας της συνέντευξης ο υποψήφιος εργοδότης. Θέλετε να σας «καταχωρίσει» στο μυαλό του σαν «εκείνος ο πολύ επικοινωνιακός τύπος»; Σαν «ο υποψήφιος με την φοβερή εμπειρία στο εξωτερικό»; Ή μήπως «εκείνος που κάνει οπωσδήποτε για project manager»; Ως έναν βαθμό, το πού θα εστιάσετε εσείς, θα επηρεάσει τη γνώμη του.
Μην κάνετε πρόβα.
Τις σημειώσεις και το βιογραφικό σας καλό είναι να τους ξαναρίξετε μια γρήγορη ματιά, όπως είπαμε και παραπάνω, αλλά όχι να μάθετε να… απαγγέλετε παπαγαλία ή να προβάρετε προετοιμασμένες απαντήσεις, που πάντα δίνουν κακή εντύπωση και δημιουργούν άβολο κλίμα.
Οργανώστε την τσάντα σας.
…ή ό,τι άλλο έχετε μαζί σας, στο οποίο περιέχονται έγγραφα που είναι πιθανό να σας ζητηθούν. Δεν θα φανεί και τόσο ωραίο να σας ζητήσουν το CV σας και να πρέπει να αδειάσετε την τσάντα σας με τα δέκα στυλό, τα χαρτομάντιλα, τα σκόρπια κέρματα και το μισοτελειωμένο κραγιόν ή τα κλειδιά του αυτοκινήτου για να το βρείτε τσαλακωμένο μέσα σε διαφάνειες.
Κοιταχτείτε στον καθρέφτη.
Στο ασανσέρ, ή αν βρεθείτε κοντά σε μια τουαλέτα, πριν την συνέντευξη, για να σιγουρευτείτε ότι όλα δείχνουν… όπως τα σχεδιάζατε. Μπορεί να φύγατε άψογοι από το σπίτι, αλλά ο αέρας να σας ανακάτεψε τα μαλλιά, να έχετε ιδρώσει ή να λερωθήκατε κάπου στη διαδρομή. Αυτή είναι η τελευταία σας ευκαιρία να «φρεσκαριστείτε» πριν την γνωριμία με τους ανθρώπους της εταιρίας.
Δείξτε φιλική διάθεση προς όλους.
…από τον θυρωρό του κτιρίου μέχρι τους φύλακες, την γραμματεία ή όποιον σας χαιρετίσει. Ποτέ δεν ξέρετε από ποιους θα ζητήσουν οι προϊστάμενοι μια γνώμη για το πώς τους φανήκατε σαν παρουσία.
Σταθείτε σωστά.
Στον χώρο αναμονής για τη συνέντευξη, καθίστε σε ευθυτενή στάση, χωρίς να «βουλιάξετε» στον καναπέ ή να καμπουριάσετε στην άκρη μιας καρέκλας. Όταν σας φωνάξουν, μια καλή, ευθυτενής στάση θα σας κάνει να δείχνετε γεμάτη αυτοπεποίθηση και δυναμισμό.
Παρατηρήστε τι γίνεται γύρω σας.
Δώστε σημασία στις κινήσεις των εργαζόμενων γύρω σας, την διακόσμηση του χώρου, το κλίμα που επικρατεί, για να εναρμονιστείτε κατάλληλα – αν για παράδειγμα είναι πολύ επίσημο, δεν θα ήταν καλή ιδέα να δείξετε υπερβολικά χαλαρός. Αν είναι ένα κατάστημα όπου ακόμη και ο υπεύθυνος πηγαίνει με αθλητικά, δεν χρειάζεται να πάρετε το… Χάρβαρντ ύφος σας.
Κάντε θετικές σκέψεις.
Όσο κλισέ κι αν ακούγεται, κάνει καλό: Σκεφτείτε κάτι ευχάριστο και το χαμόγελο και η καλή διάθεση θα προκύψουν πηγαία στη συζήτηση και την συμπεριφορά σας.
Περισσότερα θέματα για την αγορά εργασίας εδώ.