7 τρόποι να μάθουμε στα παιδιά να νοιάζονται για τους άλλους και για τον κόσμο μας.
Εκτός από το να βεβαιωθούμε ότι είναι ασφαλή και υγιή, το καθήκον μας ως γονιών είναι να μεγαλώσουμε καλά παιδιά που είναι παραγωγικά μέλη της κοινωνίας και ενδιαφέρονται για τους συνανθρώπους τους. Το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ προτείνει 7 πράγματα που μπορούμε να κάνουμε για να μεγαλώσουμε συμπονετικά παιδιά.
Εκτός από το να βεβαιωθούμε ότι είναι ασφαλή και υγιή, το καθήκον μας ως γονιών είναι να μεγαλώσουμε καλά παιδιά που είναι παραγωγικά μέλη της κοινωνίας και ενδιαφέρονται για τους συνανθρώπους τους. Το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ προτείνει 7 πράγματα που μπορούμε να κάνουμε για να μεγαλώσουμε συμπονετικά παιδιά.
1. Πρέπει να τους δείχνουμε πρώτα απ’ όλα εμείς ότι νοιαζόμαστε γι’ αυτά
Ο πιο εύκολος τρόπος να μάθουν να αγαπούν τα παιδιά είναι να τους δείξουμε εμείς έμπρακτα την αγάπη μας. Πρέπει να ακούμε προσεκτικά αυτά που θέλουν να μας πουν και να τους αφιερώνουμε χρόνο.
Ο πιο εύκολος τρόπος να μάθουν να αγαπούν τα παιδιά είναι να τους δείξουμε εμείς έμπρακτα την αγάπη μας. Πρέπει να ακούμε προσεκτικά αυτά που θέλουν να μας πουν και να τους αφιερώνουμε χρόνο.
2. Είμαστε το παράδειγμα.
Ως γνωστόν, τα παιδιά μαθαίνουν μέσα από τη μίμηση. Μας βλέπουν όταν κακολογούμε τους άλλους, όταν βάζουμε τις φωνές στους άλλους οδηγούς. Είμαστε τα είδωλά τους, οπότε αν εμείς συμπεριφερόμαστε άσχημα, το ίδιο θα κάνουν και αυτά. Φυσικά μας μιμούνται και όταν φερόμαστε καλά και βοηθάμε τους γύρω μας, οπότε πρέπει να σκεφτόμαστε λίγο καλύτερα τη συμπεριφορά μας.
Ως γνωστόν, τα παιδιά μαθαίνουν μέσα από τη μίμηση. Μας βλέπουν όταν κακολογούμε τους άλλους, όταν βάζουμε τις φωνές στους άλλους οδηγούς. Είμαστε τα είδωλά τους, οπότε αν εμείς συμπεριφερόμαστε άσχημα, το ίδιο θα κάνουν και αυτά. Φυσικά μας μιμούνται και όταν φερόμαστε καλά και βοηθάμε τους γύρω μας, οπότε πρέπει να σκεφτόμαστε λίγο καλύτερα τη συμπεριφορά μας.
3. Ο πήχης της αποδεκτής συμπεριφοράς πρέπει να είναι ψηλά.
Παρόλο που η τελειότητα είναι ακατόρθωτη, δεν βλάπτει να έχουμε υψηλές απαιτήσεις για τη συμπεριφορά των παιδιών απέναντι στους άλλους. Έτσι, αν το ενδιαφέρον για τους άλλους είναι στόχος, θα κάνουν ό,τι μπορούν για να τον φτάσουν.
Παρόλο που η τελειότητα είναι ακατόρθωτη, δεν βλάπτει να έχουμε υψηλές απαιτήσεις για τη συμπεριφορά των παιδιών απέναντι στους άλλους. Έτσι, αν το ενδιαφέρον για τους άλλους είναι στόχος, θα κάνουν ό,τι μπορούν για να τον φτάσουν.
4. Χρειάζεται εξάσκηση.
Σε ορισμένες καταστάσεις, η συμπονετική διάθεση δεν έρχεται σε όλους φυσικά. Πρέπει να δίνουμε στα παιδιά το χρόνο να εξασκηθούν, ρωτώντας τα συχνά να μας πουν μια καλή πράξη που έκαναν για κάποιον σήμερα. Έτσι καταλαβαίνουν ότι το να κάνουν πράγματα για τους άλλους είναι κάτι που περιμένουμε από αυτά.
5. Χρειάζονται τη βοήθειά μας για να διευρύνουν τους ορίζοντές τους.
Μιας και οι εμπειρίες τους είναι ακόμα περιορισμένες, τα παιδιά πολλές φορές δεν μπορούν να σκεφτούν πώς να βοηθήσουν τους άλλους. Μπορούμε να τους μιλήσουμε για έννοιες όπως η σωματική αναπηρία, η φτώχεια, η προστασία του περιβάλλοντος και των ζώων, για να αρχίσουν σιγά σιγά να κατανοούν πως ο κόσμος είναι πολύ μεγαλύτερος από τον μικρόκοσμο του δικού μας σπιτιού και ότι πρέπει να προσπαθούμε να τον κάνουμε καλύτερο.
Μιας και οι εμπειρίες τους είναι ακόμα περιορισμένες, τα παιδιά πολλές φορές δεν μπορούν να σκεφτούν πώς να βοηθήσουν τους άλλους. Μπορούμε να τους μιλήσουμε για έννοιες όπως η σωματική αναπηρία, η φτώχεια, η προστασία του περιβάλλοντος και των ζώων, για να αρχίσουν σιγά σιγά να κατανοούν πως ο κόσμος είναι πολύ μεγαλύτερος από τον μικρόκοσμο του δικού μας σπιτιού και ότι πρέπει να προσπαθούμε να τον κάνουμε καλύτερο.
6. Μπορούμε να δημιουργήσουμε εμείς την ευκαιρία να κάνουν τα παιδιά κάτι για τους άλλους.
Για να κάνουν το σωστό, τα παιδιά πρέπει ν’ αρχίσουν από κάπου. Αν λοιπόν έχουμε έναν ηλικιωμένο συγγενή που χρειάζεται βοήθεια σε κάτι που μπορεί να το φέρει εις πέρας ένα παιδί, είναι μια καλή ευκαιρία να βοηθήσουμε το παιδί να ξεκινήσει. Αν εμείς οι ίδιοι παίρνουμε μέρος σε κάποια εθελοντική δράση, μπορούμε να εντάξουμε και το παιδί σε κάποια δραστηριότητα κατάλληλη για την ηλικία του.
7. Πρέπει να τους μάθουμε να αντιμετωπίζουν τα αρνητικά συναισθήματα.
Δεν μπορεί να είναι κανείς χαρούμενος διαρκώς, ούτε να νιώθει μόνο θετικά συναισθήματα απέναντι στους άλλους. Υπάρχουν καταστάσεις στις οποίες τα παιδιά κατακλύζονται από θυμό ή απογοήτευση και μπορεί να ξεσπάσουν στους άλλους. Μπορούμε να τους εξηγήσουμε ότι είναι εντάξει να έχουν αρνητικά συναισθήματα, αλλά ότι υπάρχουν τρόποι να τα διαχειριστούν.