Αγχωμένες μητέρες περιμένουν έξω από σχολεία την περίοδο των εξετάσεων και αυστηροί μπαμπάδες καταδικάζουν τα παιδιά τους για τους χαμηλούς τους βαθμούς – άλλοι επιμένουν να λύνουν τις ασκήσεις των αγγλικών και να πληρώνουν για ιδιαίτερα μαθήματα. Οι γονείς ανησυχούν για το μέλλον των παιδιών τους και κατά μαγικό τρόπο βρίσκουν πάντα ακατάλληλες λύσεις για να το δείξουν αυτό, όπως το υπερβολικό άγχος, τα πολλά έξοδα και η υπερφόρτωση με δραστηριότητες και μαθήματα. Πώς μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να μελετά και παράλληλα να είστε και εσείς ένας χαρούμενος γονιός;
- Βοηθήστε το παιδί να ανακαλύψει το μαθησιακό του προφίλ
Άλλοι προτιμούν να μαθαίνουν μέσω της θεωρητικής σκέψης, άλλοι μέσω της πρακτικής άσκησης. Μερικοί από εμάς αντιμετωπίζουν ένα νέο πράγμα το οποίο μαθαίνουν ως πρόβλημα που πρέπει να λυθεί, άλλοι ως φιλοσοφικό ερώτημα. Υπάρχουν πολλά διαφορετικά μαθησιακά προφίλ· για να βοηθήσετε αποτελεσματικά το παιδί σας όχι να κάνει τις ασκήσεις του, αλλά να μελετά, χρειάζεται να γνωρίζετε ποιο είναι το μαθησιακό του προφίλ. Έτσι, θα μπορείτε να παρεμβαίνετε όταν το παιδί σας χρειάζεται: θα γνωρίζετε πότε να ζητάτε τη γνώμη του πάνω σε κάποιο θέμα που μελετά στο σχολείο (εάν πρόκειται για ένα παιδί που μαθαίνει μέσω της θεωρίας) ή για τη βοήθειά του σε ένα πρόβλημα (εάν το παιδί προτιμά να μαθαίνει μέσω τηςεξάσκησης).
- Βοηθήστε το παιδί να ανακαλύψει τον τρόπο με τον οποίο προτιμά να μελετά
Το γεγονός ότι έχουμε στο μυαλό μας μια συγκεκριμένη εικόνα για ένα παιδί που μελετά, καθισμένο στο γραφείο του, ήσυχο, απορροφημένο σε αυτό που κάνει, είναι ήδη πρόβλημα, μιας και μας εμποδίζει να δούμε πως ο καθένας είναι διαφορετικός. Εάν αναρωτιέστε πώς το παιδί σας μπορεί και διαβάζει με δυνατή μουσική ή ενώ σκιτσάρει, μάθετε τούτο: υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τρόποι για να μάθει κανείς κάτι. Αφήστε το παιδί σας να μελετήσει όπως αυτό προτιμά: με το να μιλά στα παιχνίδια του, με τη συνοδεία μουσικής, ενώ χορεύει, μέσω της ζωγραφικής. Μην παρασύρεστε από τον τρόπο με τον οποίο εσείς μελετάτε κάτι: ο κάθε άνθρωπος έχει το δικό του τρόπο.
- Καταστρώστε ένα σχέδιο
Το παιδί γνωρίζει ποιες είναι οι ανάγκες του και οι στόχοι του, αλλά χρειάζεται βοήθεια στη σαφή διατύπωσή τους και στην τήρησή τους. Στην αρχή της χρονιάς ή ενός νέου τριμήνου, σταθείτε δίπλα στο παιδί και βοηθήστε το να καταλάβει τις ανάγκες του: μπορεί να έχει πολλές απορίες στη Φυσική και να πρέπει να γίνει πιο τολμηρό στην τάξη, για παράδειγμα. Μη συγχέετε τους χαμηλούς βαθμούς με τις ανάγκες του παιδιού και ρωτήστε το ίδιο τι χρειάζεται. Στην διαδικασία αυτή, δε θα πρέπει να κρίνετε το παιδί ή να παραπονεθείτε για την επίδοσή του: η διαδικασία έχει να κάνει με μαθησιακές ανάγκες και όχι με βαθμούς!
- Δώστε ευθύνες στο παιδί
Δώστε στο παιδί να καταλάβει πως οι ευθύνες του σε σχέση με το σχολείο είναι προσωπικές. Το παιδί πρέπει να γνωρίζει πως μελετά για το ίδιο και όχι για εσάς. Αναθέστε στο παιδί καθήκοντα στο σπίτι, ώστε να μάθει την έννοια της ευθύνης και της αρμοδιότητας και παραλληλίστε κατόπιν τη διαδικασία αυτή με το σχολείο. Θυμηθείτε πως το σχολείο είναι δουλειά του παιδιού και όχι δική σας. Μείνετε στις δικές σας ευθύνες και μην το παρακάνετε.
- Επιμείνετε στην καθημερινή ρουτίνα
Ένα παιδί πρέπει να έχει μια καθημερινή ρουτίνα για τη μελέτη του. Εάν δείτε πως ο χρόνος μελέτης μετακινείται από νωρίς το απόγευμα προς το βράδυ ή πως το παιδί δεν έχει σταθερές συνήθειες, προσπαθήστε να αλλάξετε αυτή τη συνήθεια. Η ρουτίνα βοηθά το παιδί να έχει ισορροπία και να γνωρίζει τι πρέπει να κάνει καθημερινά. Σε συνδυασμό με την ανάληψη ευθύνης, το παιδί θα νιώθει ικανοποιημένο όταν ολοκληρώνει το διάβασμά του.
- Μη βοηθάτε πιο πολύ από όσο πρέπει
Οι ασκήσεις, οι εργασίες και οι κατασκευές δεν είναι δική σας υπόθεση, αλλά του παιδιού. Μη συγχέετε τη βοήθεια με τη λύση μιας άσκησης. Είναι απόλυτα φυσιολογικό να βοηθάτε το παιδί σας στη μελέτη έως τη δεύτερη τάξη του δημοτικού, αλλά μετά η βοήθειά σας πρέπει να περιορίζεται στο γρήγορο έλεγχο των ασκήσεων. Μη λύνετε ασκήσεις, μην αναλαμβάνετε κατασκευές και μην αγοράζετε βοηθήματα που περιέχουν λύσεις ασκήσεων εάν θέλετε να βοηθήσετε το παιδί σας: το παιδί δεν πρέπει να βρίσκει τα πάντα έτοιμα και πρέπει μόνο του να κάνει τις εργασίες του για να δείχνει στους δασκάλους του τις ικανότητές του και να αξιολογείται ανάλογα. Επιπλέον, όταν το παιδί στηρίζεται στον εαυτό του θα μπορέσει να ανακαλύψει τι του αρέσει να κάνει και σε τι είναι καλό.
- Διασκεδάστε!
Κάνετε τη μελέτη παιχνίδι: μην γκρινιάζετε και μη συμπεριφέρεστε σαν να υπάρχει κάποιος άρρωστος στο σπίτι όταν το παιδί σας διαβάζει. Κάνετε ένα διάλειμμα για να παίξετε ή για ένα σνακ, ζητήστε από το παιδί να σας κάνει μάθημα με ό,τι έμαθε, ζητήστε από το παιδί να σας πει 3 αστεία πράγματα που έμαθε και 3 νέα πράγματα που του δίδαξε το σχολείο καθημερινά. Αντιμετωπίστε το σχολείο ως ένα μέρος που δίνει γνώση και χαρά και όχι ως καταδίκη!
- Αποφύγετε τη σύγκριση, την κριτική, τον υπερβολικό έπαινο
Μη γίνεστε ο γονιός που προτιμά όλα τα άλλα παιδιά εκτός από το δικό του, π.χ. «Η Άννα είναι καλή μαθήτρια, εσύ με κάνεις ρεζίλι» και μην κριτικάρετε το παιδί σας για τις επιδόσεις του. Το παιδί θα αντιδράσει στην κριτική και τη σύγκριση είτε έχοντας τύψεις ή με την αντίδραση. Και οι δύο περιπτώσεις είναι αρνητικές, μιας και γεμίζουν το παιδί με αρνητικά συναισθήματα και αντιπάθεια για το σχολείο, για τους άλλους και τελικά για εσάς. Από την άλλη πλευρά, μην αντιμετωπίζετε το παιδί σας ως το καλύτερο · γίνετε αντικειμενικοί. Αναγνωρίστε τις δυνατότητες του παιδιού σας και αποδεχθείτε το ως έχει.
Να θυμάστε πως το παιδί σας πηγαίνει στο σχολείο και όχι εσείς!
Περισσότερες συμβουλές εδώ.