Πώς θα μάθουμε στο δυσλεξικό παιδί να αποτυπώνει πιο εύστοχα τις σκέψεις του;
Ο ρόλος της χρήσης διαφορετικών λέξεων, ιδιαίτερα στο γραπτό λόγο, είναι πολύ σημαντικός αν θέλουμε να συνθέσουμε το ακριβές νόημα αυτών που γράφουμε. Τα παιδιά με Δυσλεξία δείχνουν μια επίμονη δυσκολία όταν προσπαθούν να εκφράσουν γραπτά αυτό που σκέφτονται. Στο να υπερβούν αυτή τη δυσκολία στέκεται εμπόδιο το περιορισμένο τους λεξιλόγιο καθώς και η δεξιότητα να αντιστοιχούν το νόημα των λέξεων που ήδη γνωρίζουν με αυτό που επιθυμούν να εκφράσουν. Έτσι η φράση: "Αυτό το βουνό είναι τεράστιο!" θα γίνει "Αυτό το βουνό είναι πολύ μεγάλο." Χάνοντας με αυτό το τρόπο τη δυναμική έκφραση των ιδεών τους αδυνατώντας να αποδώσουν τη πλούσια φαντασία που συνήθως διαθέτουν.
Οι ασκήσεις για ενίσχυση της εκφραστικής ικανότητας των παιδιών με Δυσλεξία αποτελούν κύριο άξονα εργασίας ενός ειδικού παιδαγωγού και του μαθητή του. Εδώ στόχος της άσκησης είναι να αντικαταστήσουμε τη λέξη "πολύ" με άλλες καταλληλότερες λέξεις.
Αντι “πολύ” Πες
Φοβισμένος | Τρομοκρατημένος |
Όμορφος | Εξαίσιος |
Ήσυχος | Σιωπηλός |
Παλιός | Αρχαίος |
Έξυπνος | Εύστροφος |
Βρώμικος | Ρυπαρός |
Γρήγορος | Ταχύς |
Καλός | Υπέροχος |
Ζεστός | Ζεματιστός |
Κακός | Φρικτός |
Ικανός | Τέλειος |
Άσχημος | Απαίσιος |
Ζωηρός | Ζωντανός |
Κουρασμένος | Εξαντλημένος |
Τολμηρός | Ριψοκίνδυνος |
Μεγάλος | Τεράστιος |
Λαμπερός | Εκθαμβωτικός |
Καθαρός | Αστραφτερός |
Κρύος | Παγωμένος |
Άγριος | Θηριώδης |
Αστείος | Ξεκαρδιστικός |
Λυπημένος | Συντετριμμένος |
Αγαπημένος | Λατρεμένος |
Υγρός | Μουσκεμένος |
Φτωχός | Εξαθλιωμένος |
Δυνατός | Χεροδύναμος |
Φαρδύς | Ευρύχωρος |
Μικρός | Ελάχιστος |
Παράξενος
|
Ιδιότροπος
|
Ευτυχισμένος
|
Εκστατικός
|
Εξέλιξη της άσκησης:
- Γράψτε προτάσεις χρησιμοποιώντας τη φράση "πολύ" μαζί με λέξεις απο τη πρώτη στήλη για να τις αντικαταστήσει με τις λέξεις απο τη δεύτερη στήλη.
- Βρείτε σε κείμενα φράσεις με τη λέξη "πολύ" και προτρέψτε το να κάνει την αντικατάσταση με λέξεις απο τη δεύτερη στήλη.
- Να γράψει ελεύθερα προτάσεις με τις λέξεις απο τη δεύτερη στήλη.
Άσπα Μητρακάκη, Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος, dyslexiaathome.blogspot.gr
Περισσότερες συμβουλές εδώ.