Τι και πόσα πρέπει να κάνεις; 5 τρόποι για τις εκφωνήσεις

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0


Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζουν πολλές φορές αδυναμία στη κατανόηση των λεκτικών οδηγιών. Οι γλωσσικές πληροφορίες οι οποίες δίνονται ως οδηγίες στις εκφωνήσεις των ασκήσεων μπερδεύουν και συγχύζουν τα παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες. Το αποτέλεσμα αυτής της αδυναμίας εκφράζεται κυρίως στο σχολείο κατά τη παράδοση ή στη διάρκεια των γραπτών τεστ που το παιδί πρέπει σε σύντομο χρονικό διάστημα να διαβάσει την εκφώνηση, να τη κατανοήσει και να εκτελέσει όλα τα βήματα που αναγράφονται.

Σε παιδιά που δυσκολεύονται να κατανοήσουν την εκφώνηση και να συγκρατήσουν όλα τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν γίνονται πολλές δραστηριότητες. Μια απο αυτές είναι και η παρακάτω όπου το παιδί εκπαιδεύεται σε ένα αρχικό στάδιο να κατανοήσει και να συγκρατήσει στη μνήμη του: Τι πρέπει να κάνει!!

Οδηγίες: Γράφουμε διάφορες εκφωνήσεις ασκήσεων με πολλαπλούς τρόπους και ζητάμε απο το παιδί να μας πει Τι κατάλαβε ότι πρέπει να κάνει κάθε φορά. Προσπαθούμε να εστιάσουμε τη προσοχή του στις λέξεις που μας λένε τι πρέπει να κάνουμε δηλ. στα Ρήματα μιας εκφώνησης.

5 τρόποι μορφοποίησης μιας εκφώνησης:

  • Μπορούμε να γράψουμε με μεγαλύτερα γράμματα τα ρήματα της εκφώνησης πχ. Διαβάζω τις λέξεις, κυκλώνω τις καταλήξεις και τονίζω.

  • Να τα γράψουμε με μεγαλύτερα γράμματα και χρωματισμένα πχ. Συμπληρώνω τις καταλήξεις στο κείμενο και διαβάζω την ιστορία.
  • Απλά να χρωματίσουμε τα ρήματα πχ. Σχηματίζω σύνθετες λέξεις και βρίσκω τη σημασία τους.
  • Μπορούμε να υπογραμμίσουμε τα ρήματα της εκφώνησης πχ. Κλίνω τη παθητική μετοχή και στα τρία γένη και κυκλώνω τις καταλήξεις.
  • Να τονίσουμε τα ρήματα πχ. Βρίσκω τις λέξεις που σχηματίζουν μια πρόταση, τις τονίζω σωστά και γράφω τη πρόταση.

Κάθε φορά που διαβάζει μια μορφοποιημένη εκφώνηση τονίζουμε ότι πρέπει να δώσει σημασία στις τονισμένες λέξεις και αυτό που μας ενδιαφέρει σε πρώτο επίπεδο είναι να το ρωτάμε και να απαντάει: Τι (ρήματα) και Πόσα πράγματα πρέπει να κάνει.

Tip
Σε αυτή τη φάση δεν το μπερδεύουμε με περισσότερες ερωτήσεις. Μας αρκεί να απαντάει σύμφωνα με τις τονισμένες λέξεις. 

Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες που δυσκολεύονται να κατανοήσουν τις εκφωνήσεις των ασκήσεων. Μπορεί να εφαρμοστεί απο θεραπευτές, εκπαιδευτικούς και γονείς.

.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος, http://dyslexiaathome.blogspot.gr

Περισσότερες συμβουλές εδώ.

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)