Από τα πιο δύσκολα πράγματα που μπορείς να αναθέσεις σε ένα δυσλεκτικό άτομο ανεξαρτήτου ηλικίας είναι να γράψει! Να γράψει ένα κείμενο που να έχει ορθή γραφή και καλή σύνταξη. Να εμπεριέχει ολοκληρωμένα νοήματα και όχι λογικά χάσματα ενώ παράλληλα θα φροντίζει να εμφανιστεί και ένα επαρκές λεξιλόγιο. Όλα αυτά αποτελούν επίπονες διαδικασίες ειδικά για τα Δυσλεκτικά παιδιά που έχουν προσπαθήσει πολλές φορές να πετύχουν κάτι από όλα αυτά και ποτέ δεν τα καταφέρνουν.
Για να δούμε λοιπόν με ποιο τρόπο μπορούμε να βελτιώσουμε τον Αφηγηματικό λόγο του παιδιού με ΜΔ. Για άλλη μια φορά χρειαζόμαστε κάτι που θα βάζει τις γλωσσικές πληροφορίες σε μια σειρά έτσι που να έχουν: Αρχή, Μέση και Τέλος. Αυτό το επιτυγχάνουμε με τη δημιουργία ενός πολύ απλού σχεδιαγράμματος το οποίο απευθύνεται σε παιδιά με ΜΔ που κάνουν τις πρώτες τους απόπειρες στην αφήγηση ιστοριών.
Το σχεδιάγραμμα
Μέθοδος: Γίνεται και προφορικά και γραπτά. Άλλωστε ο ορθότερος τρόπος είναι να ξεκινήσουμε με τη προφορική αφήγηση για να αφαιρέσουμε αρχικά το άγχος της γραφής.Αφού διαβάσουμε πρώτα την ιστορία ξεκινάμε να αφηγούμαστε τα γεγονότα σύμφωνα με το σκελετό του σχεδιαγράμματος. Πρώτα αναφέρουμε τον Ήρωα της ιστορίας και αυτό πουΘέλει να κάνει ή που κάνει ήδη ενώ το επόμενο βήμα είναι να μιλήσουμε για το γεγονός πουΑνέτρεψε τα αρχικά του σχέδια, οπότε και θα αναφέρουμε ποιες Ενέργειες έκανε για να επιλύσει τα προβλήματα. Τελειώνουμε με το να πούμε τι Τελικά έγινε. Όλα αυτά μπορούν να γραφτούν σε χαρτάκια post it και να τα κολλήσετε στην αντίστοιχη θέση!
Παραδείγματα:
"Μίδας"
Αφήγηση απο παιδί Δ' Δημοτικού με ΜΔ |
"Πινόκιο"
Αφήγηση απο παιδί Β' Δημοτικού με Δυσγραφία και Διάσπαση προσοχής |
Προσέχουμε να δίνουμε βάση μόνο στο αν μπόρεσε να αφηγηθεί την ιστορία σύμφωνα με το σχεδιάγραμμα. Σε αυτή τη δοκιμασία δε μας ενδιαφέρουν τα ορθογραφικά λάθη του παιδιού αλλά κατά πόσο ο Λόγος του εμφανίζεται με περισσότερη συνοχή.
Tip:
Στην αρχή όσο πιο γνωστές είναι οι ιστορίες για το παιδί τόσο μεγαλύτερη ανταπόκριση θα υπάρξει. Δυσκολεύουμε σιγά, σιγά μέχρι το παιδί να κατακτήσει τη μέθοδο!
Άσπα Μητρακάκη, Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος, http://dyslexiaathome.blogspot.gr
Περισσότερες συμβουλές εδώ.