Όταν ένα παιδί με Δυσλεξία συλλαβίζει ασυνήθιστα πολύ ακόμα και σε λέξεις που δεν θα χαρακτηρίζονταν δύσκολες τότε τι συμβαίνει; Μια πιθανή απάντηση είναι ότι δυσκολεύεται να διακρίνει τις λεπτές διαφορές ανάμεσα στις μορφές των γραφημάτων οπότε η εικόνα της λέξης γίνεται ένα δύσκολο σύνολο απο σύμβολα που δεν διακρίνονται "πολύ καλά". Για αυτό και πολλές φορές η λέξη /έλαβε/ μπορεί να διαβαστεί /έβγαλε/, /έβαλε/ κτλ.
Για να βοηθήσουμε στη καλύτερη αποκωδικοποίηση της ανάγνωσης θα πρέπει να ενισχύσουμε την οπτική διάκριση του Δυσλεξικού παιδιού. Με αυτό το τρόπο θα μειωθούν τα αναγνωστικά λάθη, θα αυξηθεί η αυτοδιορθωτική ικανότητα και θα οδηγηθεί σε μια πιο επιτυχημένη ανάγνωση.
Μια άσκηση για αυτό το σκοπό βασίζεται και στο γνωστό επιτραπέζιο παιχνίδι, Ντόμινο!
Υλικά: μικρά χαρτιά, μαρκαδόρος
Άσκηση: Γράφετε ζευγάρια λέξεων σε κάθε ένα χαρτάκι. Τοποθετείτε μπροστά στο παιδί όλα τα χαρτιά και αυτό πρέπει να ενώσει όλα τα χαρτάκια μεταξύ τους στο σημείο που οι λέξεις είναι ίδιες. Μπορείτε να παίξετε αυτό το παιχνίδι για πληθώρα ομάδων λέξεων, εκπαιδεύοντας το παιδί να διακρίνει τις λέξεις συνειδητοποιώντας ακόμα περισσότερο τα αναγνωστικά του λάθη.
Παράδειγμα 1ο: Διάκριση μικρών λέξεων
Φτιάχνουμε τις κάρτες με τις άκλιτες λέξεις! |
Παίζουμε ντόμινο και ενώνουμε τις ίδιες! |
Παράδειγμα 2ο: Διάκριση ανάμεσα σε παραλλαγές της ίδιας λέξης
Γράφουμε σε κάθε κάρτα τη λέξη που θέλουμε μαζί με τη παραλλαγή της |
Παίζουμε ντόμινο και ενώνουμε τις κάρτες εκεί που η λέξη είναι σωστά γραμμένη! |
Παράδειγμα 3ο: Διάκριση μεταξύ ουσιαστικών-επιθέτων
Φτιάχνουμε κάρτες με ουσιαστικά και επίθετα μαζί |
Παίζουμε ντόμινο και ενώνουμε τις κάρτες στη μεριά των επιθέτων! |
Το παιχνίδι επιδέχεται πολλές παραλλαγές και μπορεί να προσαρμοστεί σε επίπεδο γράμματος και συλλαβής.
Tip:
Όταν θα γράφετε τα ζευγάρια των λέξεων να προσέξετε να μην κοιτούν και οι δυο απο την ίδια μεριά, θα πρέπει να είναι ανάποδες μεταξύ τους!
Άσπα Μητρακάκη, Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος, dyslexiaathome.blogspot.gr
Περισσότερες συμβουλές εδώ.