Η οργάνωση και δομή του γραπτού λόγου αποδεικνύεται πως είναι απο τους πιο δύσκολους στόχους να καταφέρει ένα παιδί με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες. Είναι αλήθεια ότι στις μεγαλύτερες τάξεις του Δημοτικού η παραγωγή συγκροτημένου γραπτού λόγου που μεταφέρει σκέψεις και μηνύματα αποτελεί κύρια απαίτηση της σχολικής ζωής. Τα παιδιά καλούνται να γράψουν παραγράφους, περιλήψεις, κεντρική ιδέα, ερωτήσεις κρίσεων στο μάθημα της Ιστορίας, μικρές εκθέσεις. Πως θα μπορέσει λοιπόν ένα παιδί που η κύρια δυσκολία του βρίσκεται στην επεξεργασία και παραγωγή του λόγου να ανταποκριθεί στις ανάγκες για σαφή και με πλούσια νοήματα γραπτά;
Η εξάσκηση επιτυγχάνεται μέσα απο ασκήσεις που “αναγκάζουν” το δυσλεξικό παιδί να παράξει γραπτό λόγο. Μια απο τις ασκήσεις που γίνονται στην Ειδική αντιμετώπιση Δυσλεξίας at home είναι η “Ποια είναι η άποψη σου;” που βάζει το παιδί να καταγράψει την άποψη του μέσα απο συγκεκριμένες φράσεις.
Άσκηση γραπτού λόγου |
Οδηγίες: Οι οδηγίες είναι απλές. Αφού καταγράψουμε τις παραπάνω φράσεις θέτουμε στο παιδί, ανάλογα με την ηλικία του και τη τάξη που φοιτά, ένα θέμα. Έτσι ο Χ έβαλε απο μόνος του ως θέμα “ Ο μπαμπάς μου” και στην Λ δόθηκε το θέμα “Καλοκαιρινές διακοπές”. Μέσα απο τις φράσεις το παιδί φτιάχνει προτάσεις που μεταφέρουν την άποψη του για το θέμα.
Παραδείγματα φράσεων:
- Προτιμώ....
- Νομίζω.....
- Νιώθω.....
- Πιστεύω........
- Κατά τη γνώμη μου......
- Το καλύτερο πράγμα σχετικά με.........
- Το χειρότερο πράγμα σχετικά με........
- Όλοι πρέπει να........
- .......είναι καλύτερο απο.......γιατί........
Παράδειγμα άσκησης
Κορίτσι της Δ' Δημοτικού με μαθησιακές δυσκολίες. |
Στόχος: Να μπορέσει το παιδί με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες να μάθει φράσεις για το πως εκφραζόμαστε όταν θέλουμε να τοποθετηθούμε προσωπικά για ένα θέμα. Να εμπλακεί σε μια διαδικασία γραφής με οριοθετημένο πλαίσιο έκφρασης. Να εκφραστεί γραπτά με ολοκληρωμένες και σαφείς προτάσεις.
Tips: Πάντα μέσα απο μια άσκηση που δίνεται σε ένα Δυσλεξικό παιδί προκύπτουν τα κενά του και οι αδυναμίες του καθώς και η εξέλιξη του μέχρι στιγμής. Σύμφωνα με αυτά κινούμαστε για συμπληρωματικές ασκήσεις που ενισχύουν τους τομείς δυσκολίας.
Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες ως άσκηση γραπτού λόγου. Μπορεί να γίνει απο γονείς, εκπαιδευτικούς, θεραπευτές.
Άσπα Μητρακάκη, Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος, dyslexiaathome.blogspot.gr
Περισσότερες συμβουλές εδώ.