Καθώς το παιδί αναπτύσσεται εξελίσσεται μαζί και η ικανότητα του για τον εντοπισμό ομοιοτήτων και διαφορών ανάμεσα σε αντικείμενα και σύμβολα. Ένα παιδί σχολικής ηλικίας πρέπει να έχει αναπτυγμένη πολύ καλά την Οπτική διάκριση για να μπορεί να ξεχωρίσει αφηρημένα σύμβολα όπως είναι τα γράμματα και οι αριθμοί.
Παιδιά με Δυσλεξία και άλλες Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες δεν εντοπίζουν με επιτυχία τις διαφορές ανάμεσα σε γράμματα και λέξεις με αποτέλεσμα να εμφανίζουν προβλήματα στην ανάγνωση και στη γραφή. Χρειάζεται λοιπόν να γίνουν αρκετές ασκήσεις ενδυνάμωσης της Οπτικής διάκρισης για να μειωθούν οι δυσκολίες. Μια απο αυτές είναι και η παρακάτω που χρησιμοποιεί την εικόνα για εργαλείο και απαιτεί απο το παιδί να αντιστοιχίσει τη σωστή λέξη στο αντίστοιχο μέρος της εικόνας!
Υλικά: χαρτάκια post it, εικόνες
Άσκηση: Η άσκηση ολοκληρώνεται σε 3 βήματα.
1ο βήμα:
Επιλέγουμε μια εικόνα
Η επιλογή της εικόνας πρέπει να γίνει έτσι που να εξυπηρετεί κάθε φορά αυτό που θέλουμε να δουλέψουμε μαζί με το παιδί. Επίσης είναι καλό να προσέξουμε να έχει έντονα χρώματα και αισιόδοξες, χαρούμενες παραστάσεις. Άλλος ένας παράγοντας θα πρέπει να είναι και τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα του κάθε παιδιού που αν καταφέρουμε να τα εντάξουμε στην εικόνα θα έχουμε μεγαλύτερο ποσοστό συμμετοχής και κινητοποίησης.
2ο βήμα:
Γράφουμε σε χαρτάκια τις λέξεις
Σε αυτό το βήμα γράφουμε λέξεις της εικόνας με σωστό και λάθος τρόπο. Οι αναπαραστάσεις των λέξεων πρέπει να περιέχουν διάφορα λάθη πχ. αντικαταστάσεις, αντιμεταθέσεις, παραλείψεις κτλ. Τις λέξεις τις κολλάμε σε μια σελίδα Α4 και προσέχουμε να περισσεύουν στην άκρη για να μπορεί το παιδί να τις πιάνει άνετα.
3ο βήμα:
Το παιδί αντιστοιχεί τις σωστές λέξεις στα μέρη της εικόνας
Το παιδί αντιστοιχεί τις σωστές λέξεις στα μέρη της εικόνας
Το παιδί προτρέπεται να διαλέξει τη σωστή αναπαράσταση της κάθε λέξης. Θα πρέπει να ενημερωθεί ότι η κάθε λέξη είναι γραμμένη δυο φορές. Η μιά απο αυτές είναι η σωστή και αυτή θα πρέπει να διαλέξει.
Tip:
Αν το παιδί δυσκολεύεται κατά τη διαδικασία μπορούμε να κάνουμε ένα αστεράκι στα σημεία της εικόνας που πρέπει να τοποθετήσει τις λέξεις ώστε να καταλάβει ποιες λέξεις ψάχνει!
Άσπα Μητρακάκη