“Μας είπαν ότι το πρόβλημα είναι στην ανάκληση λέξεων”, πατέρας.
“Τον βλέπω ότι δυσκολεύεται να βρει τη σωστή λέξη όταν θέλει να γράψει”, δασκάλα.
“Πολύ φτωχό λεξιλόγιο. Στο σχολείο λένε ότι παραδίδει ανώριμα γραπτά με τηλεγραφικό λόγο”, γονείς.
Όλες οι παραπάνω μαρτυρίες προέρχονται απο το στενό περιβάλλον παιδιών που αντιμετωπίζουν Δυσλεξία και άλλες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες που τους εμποδίζουν να εκφραστούν με σαφήνεια και ολοκληρωμένα νοήματα. Πολλές φορές μαθητές με Δυσλεξία ενώ στο προφορικό τους λόγο εκφράζονται με πλούτο λέξεων, όταν χρειάζεται να γράψουν, το αποτέλεσμα παρουσιάζεται άνισο.
Ένας λόγος που συμβαίνει κάτι τέτοιο είναι η αδυναμία του παιδιού με μαθησιακές δυσκολίες να ανακαλέσει τη κατάλληλη λέξη απο τη μνήμη του. Είναι επίσης γεγονός ότι αρκετές λέξεις τις θυμάται “στο περίπου” καθώς και το τι ακριβώς σημαίνουν. Για αυτό και τελικά καταλήγει να γράφει με λέξεις που χρησιμοποιεί καθημερινά και το κείμενο του να “γεμίζει” με ένα απλουστευμένο λεξιλόγιο.
Ασκήσεις για εμπλουτισμό λέξεων βοηθούν στην εκμάθηση της σημασίας τους, της μορφολογίας τους, ετυμολογίας τους και κατά συνέπεια στη σωστή χρήση τους από το παιδί με Δυσλεξία. Μπορούμε να τις χωρίσουμε σε κατηγορίες και να δουλέψουμε με θέματα.
Ο χαρακτήρας σε 80 λέξεις:
- αρχηγικός ακατάστατος
- περιπετειώδης άκαρδος
- συνεργάσιμος αχόρταγος
- αισιόδοξος βιαστικός
- αγωνιστής εγκάρδιος
- ευγενικός διακριτικός
- προσεκτικός αναποφάσιστος
- εργατικός ανταγωνιστικός
- υπερήφανος δημιουργικός
- φιλόδοξος ειρωνικός
- κακός τσιγκούνης
- θορυβώδης πεισματάρης
- έξυπνος χαρισματικός
- γενναίος υπομονετικός
- πιστός φρόνιμος
- αγαπητός νευρικός
- ήρεμος αλαζονικός
- ήσυχος αυθάδης
- εύστροφος αντιδραστικός
- έμπιστος διασκεδαστικός
- εργατικός δραστήριος
- ζηλιάρης επιμελής
- τεμπέλης ερειστικός
- γενναιόδωρος εσωστρεφής
- αυταρχικός ζωηρός
- ανεξάρτητος ευφυής
- φιλικός δοτικός
- αστείος ηρωικός
- απόλυτος καβγατζής
- ξεροκέφαλος καλοπροαίρετος
- εγωιστής καταπιεστικός
- ντροπαλός κατεργάρης
- κοινωνικός καχύποπτος
- γκρινιάρης ευχάριστος
- στενόμυαλος μελαγχολικός
- μοχθηρός ιδιόρρυθμος
- σεμνός συμπαθής
- συμφεροντολόγος υποστηρικτικός
- τρυφερός προστατευτικός
- φιλομαθής ψύχραιμος
Tip: Μπορείτε να παίξετε με φωτογραφίες ανθρώπων, ήρωες παραμυθιών, βιβλίων, κινουμένων σχεδίων.
Το παραμύθι "Πινόκιο" και λέξεις για τον χαρακτήρα των ηρώων. Παιδί Γ' Δημ. με Γλωσσική Εξελικτική Διαταραχή |
Ασκήσεις που προκύπτουν ως συνέχεια της παραπάνω άσκησης:
- να κλίνει κάποιες λέξεις
- να βρει αντίθετα/συνώνυμα
- να φτιάξει προτάσεις
- να εντάξει κάποιες λέξεις σε οικογένειες λέξεων
- να φτιάξει σύνθετες λέξεις με κάποιες απο τις παραπάνω πχ.ζηλιαρόγατος
Απευθύνεται: Σε παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες για ενίσχυση του λεξιλογίου τους και της δυνατότητας να ανακαλούν τις κατάλληλες λέξεις.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος, dyslexiaathome.blogspot.gr
Περισσότερες συμβουλές εδώ.