Στις παρακάτω κατασκευές χρησιμοποιούμε τις παλάμες του παιδιού για να το βοηθήσουμε να καταλάβει και να κάνει συνείδηση την διαφορά μεταξύ δεξιού και αριστερού. Ο διαχωρισμός αυτός είναι πολύ σημαντικός για τον προσανατολισμό στον χώρο αφού πολλές φορές θα χρειαστεί να δώσουμε οδηγίες πχ. Βάλε πρώτα το δεξί και μετά το αριστερό πόδι, Φέρε μου αυτό που είναι αριστερά σου κτλ. Η σωστή αίσθηση του χώρου βοηθάει στην κατανόηση πχ. το 5 είναι πριν απο το 6 και το γράφουμε αποτα αριστερά του, η "μαγκουρίτσα" στο /α/ μπαίνει δεξιά απο το στρογγυλό, ο αριθμός /3/ βλέπει απο τα αριστερά και το γράμμα /ε/ απο τα δεξιά.
Για τα παιδιά που αντιμετωπίζουν ειδικές μαθησιακές δυσκολίες/Δυσλεξία οι επόμενες κατασκευές αποτελούν έναν διασκεδαστικό τρόπο ενίσχυσης του χωρικού προσανατολισμού και της οπτικής διάκρισης.
Παρουσιάζονται τρεις απλές κατασκευές με υλικά: δαχτυλομπογιές, ξυλομπογιές, χαρτί Α4 ή χαρτόνι ή καμβάς.
"Χριστουγεννιάτικο δέντρο"
Αφήνουμε το παιδί να βουτήξει τις παλάμες του στην πράσινη δαχτυλομπογιά και με οδηγίες το κατευθύνουμε να κάνει τα αποτυπώματα του φτιάχνοντας ένα πρωτότυπο χριστουγεννιάτικο δέντρο.
"Το δέντρο μας"
Εδώ μπορούν τα μέλη όλης της οικογένειας να πειραματιστούν βάζοντας διάφορες "χρωματιστές" παλάμες σε ένα χαρτί ή καμβά φτιάχνοντας ένα οικογενειακό δέντρο και έναν ασυνήθιστο πίνακα.
"Λουλούδια"
Πολύ εύκολα μπορούν να σχηματιστούν πολύχρωμα λουλούδια φτιάχνοντας ένα κήπο.
Οδηγίες: Και στις τρεις κατασκευές κατευθύνουμε το παιδί να χρησιμοποιεί άλλοτε το δεξί και άλλοτε το αριστερό του χέρι. Έχουμε δίπλα μας πολλά χαρτιά λευκά και κάνουμε δοκιμαστικά αποτυπώματα. Αυτό αποτελεί ευκαιρία για να το ρωτήσουμε τι διαφορετικό βλέπει στο δεξί και στο αριστερό αποτύπωμα πχ. που είναι τα δάχτυλα σε κάθε αποτύπωμα. Επίσης μπορούμε να φτιάχνουμε δικά μας αποτυπώματα στο χαρτί τοποθετώντας τα να "κοιτάνε" σε διάφορες κατευθύνσεις πχ. το δεξί αποτύπωμα να κοιτάει αριστερά κτλ και να το βάλουμε να ακουμπάει το σωστό χέρι στην σωστή χρωματιστή παλάμη. Έτσι θα χρειαστεί να αποφασίσει αν θα βάλει πάνω το δεξί ή το αριστερό του χέρι παρατηρώντας την θέση της παλάμης στο χαρτί.
Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας ως μια δημιουργική δραστηριότητα αλλά και σαν παιχνίδι ενίσχυσης σε παιδιά που αντιμετωπίζουν αδυναμία στον προσανατολισμό στον χώρο.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος, dyslexiaathome.blogspot.gr
Οδηγίες: Και στις τρεις κατασκευές κατευθύνουμε το παιδί να χρησιμοποιεί άλλοτε το δεξί και άλλοτε το αριστερό του χέρι. Έχουμε δίπλα μας πολλά χαρτιά λευκά και κάνουμε δοκιμαστικά αποτυπώματα. Αυτό αποτελεί ευκαιρία για να το ρωτήσουμε τι διαφορετικό βλέπει στο δεξί και στο αριστερό αποτύπωμα πχ. που είναι τα δάχτυλα σε κάθε αποτύπωμα. Επίσης μπορούμε να φτιάχνουμε δικά μας αποτυπώματα στο χαρτί τοποθετώντας τα να "κοιτάνε" σε διάφορες κατευθύνσεις πχ. το δεξί αποτύπωμα να κοιτάει αριστερά κτλ και να το βάλουμε να ακουμπάει το σωστό χέρι στην σωστή χρωματιστή παλάμη. Έτσι θα χρειαστεί να αποφασίσει αν θα βάλει πάνω το δεξί ή το αριστερό του χέρι παρατηρώντας την θέση της παλάμης στο χαρτί.
Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας ως μια δημιουργική δραστηριότητα αλλά και σαν παιχνίδι ενίσχυσης σε παιδιά που αντιμετωπίζουν αδυναμία στον προσανατολισμό στον χώρο.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος, dyslexiaathome.blogspot.gr
Περισσότερες συμβουλές εδώ.