Έχουν παρουσιαστεί αρκετές φορές δραστηριότητες που συμβάλλουν στην ανάπτυξη των βασικών δεξιοτήτων για να κατακτήσει το παιδί την μηχανική διάσταση της γραφής. Η σωστή λαβή του μολυβιού, ο συντονισμός του χεριού-ματιού (να στοχεύσω με τα μάτια μου και το χέρι μου να ακολουθήσει τη σωστή πορεία), η συγκέντρωση, η αναγνώριση των μορφών, η κινητικότητα του καρπού είναι κάποιοι απο τους παράγοντες για την κατάκτηση της κίνησης της γραφής η οποία αποτελεί την κορυφή της λεπτής κινητικότητας. Ιδιαίτερα για παιδιά που παρουσιάζουν κάποιο έλλειμμα στις παραπάνω δεξιότητες τέτοια παιχνίδια είναι απαραίτητο να γίνονται ως εξάσκηση.
Αυτή η δραστηριότητα αναφέρεται στη χρήση του κουταλιού. Φτιάξτε εύκολα τις συνθήκες του παιχνιδιού και αφήστε το να παίξει το: "Ας γεμίσουμε με το κουτάλι"!
Υλικά: δυο μπολ (βάζα, πιάτα), ένα μεγάλο πλαστικό κουτάλι και το υλικό που θα έχετε μέσα στο μπολ.
Υλικά για τα μπολ είναι:
- όσπρια
- χαλίκια, άμμο
- ξηροί καρποί
- πολύχρωμες μπίλιες, χάντρες
- βόλοι
- καραμελάκια
- συνδετήρες
- ζυμαρικά πχ. χυλοπίτες, κριθαράκι
- ρύζι
- καφές, ζάχαρη, αλάτι
* οποιοδήποτε υλικό που μπορεί να μεταφερθεί με κουτάλι και μπαίνει στα μπολ είναι κατάλληλο.
Δραστηριότητα: Θα αναλύσουμε σε βήματα: 1) τοποθετούμε τα μπολ δίπλα-δίπλα, 2) ζητάμε απο το παιδί με το κουτάλι να μεταφέρει κουταλιά-κουταλιά όλο το υλικό που έχουμε απο το ένα μπολ στο άλλο και 3) μόλις τελειώσει γυρνάει πάλι το υλικό στο αρχικό μπολ και αν θέλει, επαναλαμβάνει. Είναι σημαντικό να υπάρχουν κάποια βήματα ώστε το παιδί να γνωρίζει τη διαδικασία, να συνειδητοποιήσει ότι είναι κάτι που μπορεί να κάνει και μπορεί να το ελέγξει αλλά και για να εξασκηθεί στην αλληλουχία των βημάτων και στην ακολουθία οδηγιών.
Βασικά tips: Είναι αποδεδειγμένο ότι το παιδί προσχολικής ηλικίας δείχνει μεγάλο ενδιαφέρον σε δραστηριότητες που θυμίζουν "μαγειρική" και γενικά δημιουργική εργασία με ποικιλία υλικών. Εκμεταλλευτείτε αυτό το ενδιαφέρον και όποτε "βαριέται" τα παιχνίδια του δώστε του την ευκαιρία να παίξει αυτό το απλό παιχνίδι. Είναι σημαντικό όμως να μην παραβιάζονται τα όρια αντοχής του παιδιού, οι ρυθμοί του και η διάθεση του.
Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά απο 2 ετών και είναι χρήσιμη για παιδιά που δυσκολεύονται με την επιδεξιότητα των κινήσεων στα άνω άκρα. Γίνεται εύκολα στο σπίτι απο γονείς αλλά και εκπαιδευτικούς και θεραπευτές.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος, dyslexiaathome.blogspot.gr
Περισσότερες συμβουλές εδώ.