Παίξε με τα μανταλάκια για να μάθεις το τσ! Άσκηση δυσλεξίας

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0


Πόσες φορές έχετε δει παιδιά με δυσλεξία να μπερδεύουν το /τσ/ με το /στ/;

Όταν τα παιδιά με δυσλεξία μαθαίνουν να διαβάζουν και να γράφουν παρατηρούνται κάποιες συγκεκριμένες δυσκολίες φωνημικής επίγνωσης. Δυσκολεύονται δηλαδή να χειριστούν με επιτυχία τα φωνήματα της ελληνικής Γλώσσας με αποτέλεσμα συνήθως να εμφανίζουν λάθη όπως παραλείψεις, προσθήκες, αναγραμματισμούς, αντικαταστάσεις μεταξύ των γραμμάτων των λέξεων. Το σύμπτωμα αυτό εμφανίζεται με μεγαλύτερη δυναμική στους συνδυασμούς των φωνημάτων όπως είναι το /τσ/, /ντ/, /μπ/ κτλ.

Ένα από τα πιο συνηθισμένα λάθη είναι η διάκριση μεταξύ /τσ/ και /στ/!

Στην παρακάτω άσκηση το παιδί μαθαίνει να ξεχωρίζει το /τσ/ με το /στ/ μέσω του παιχνιδιού το οποίο διατηρεί τη προσοχή ενώ συμβαίνει βιωματικά η συνειδητοποίηση και αυτοματοποίηση της γραφής.

Υλικά: ξύλινα μανταλάκια, μαύρος & χρωματιστός μαρκαδόρος, σελίδες Α4, σακουλάκι (διαφανές)


Κατεβάστε & εκτυπώστε δείγμα της άσκησης με 28 καρτέλες λέξεων εδώ !

1ο βήμα: Κόβουμε τις σελίδες Α4 σχηματίζοντας κάρτες. Γράφουμε λέξεις που να έχουν /τσ/ και κυκλώνουμε το /τσ/ με χρωματιστό μαρκαδόρο. Γράφουμε τα ίδια γράμματα και στα μανταλάκια ενώ προσθέτουμε και ένα μανταλάκι με /στ/.


Γράφουμε τη λέξη & τα γράμματα στα μανταλάκια

2ο βήμα: Βάζουμε τα μανταλάκια μέσα στο σακουλάκι. Τοποθετούμε τη κάρτα μπροστά στο παιδί το οποίο διαβάζει τη κάρτα.


Μανταλάκια στο σακουλάκι & τη κάρτα μπροστά στο παιδί

3ο βήμα: Το παιδί ανοίγει το σακουλάκι και βάζει το κάθε γράμμα στο αντίστοιχο γράμμα της κάρτας. Σε αυτό το βήμα το παιδί πρέπει να επιλέξει το σωστό συνδυασμό /τσ/ ή /στ/. Σε περίπτωση λάθους δεν διορθώνουμε εμείς αλλά το αναφέρουμε στο παιδί για να διορθώσει μόνο του το λάθος.


Αντιστοιχεί τα γράμματα & το συνδυασμό

Το ίδιο ακριβώς γίνεται και με λέξεις που έχουν /στ/.


Λέξεις με /στ/
 4ο βήμα: Το επόμενο στάδιο είναι να συμπληρώσει το παιδί τη λέξη μόνο του επιλέγοντας μεταξύ /τσ/ και /στ/. Σε αυτό το στάδιο υπάρχουν 2 εκδοχές: α) λέτε τη λέξη προφορικά και το παιδί ακούει τη λέξη και συμπληρώνει, β) το παιδί βλέπει την ημιτελή λέξη χωρίς να την ακούσει και προσπαθεί να καταλάβει αν λείπει το /τσ/ ή το /στ/ και συμπληρώνει.


Συμπλήρωση /τσ/ ή /στ/

Tip: 
Μην ξεχνάτε ότι οι λέξεις θα πρέπει να εναλλάσσονται αυτές που έχουν /τσ/ και /στ/ για να λειτουργήσει η διάκριση μεταξύ των συνδυασμών.

Κατεβάστε & εκτυπώστε δείγμα της άσκησης με 28 καρτέλες λέξεων εδώ!


Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος, http://dyslexiaathome.blogspot.gr/2016/09/blog-post.html

Περισσότερες συμβουλές εδώ.

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)