Το σημαντικότερο βήμα για τη δημιουργία ενός κατάλληλου κι αποτελεσματικού προγράμματος παρέμβασης στα Μαθηματικά είναι η σωστή κι έγκυρη αξιολόγηση. Βασικός σκοπός της αξιολόγησης είναι ο εντοπισμός κι ο προσδιορισμός των συγκεκριμένων αδυναμιών ή δυσλειτουργιών που προκαλούν τα προβλήματα στην προσπάθεια του ατόμου να μάθει και να αποκτήσει γνώσεις. Με βάση τα αποτελέσματα της αξιολόγησης θα οριστούν οι βραχυπρόθεσμοι και μακροπορόθεσμοι στόχοι της εκπαιδευτικής παρέμβασης.
Η διαδικασία της εκπαιδευτικής αξιολόγησης μπορεί να πραγματοποιηθεί είτε με τυπικά ή άτυπα μέσα. Η τυπική – επίσημη αξιολόγηση πραγματοποιείται από τα Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.), τα Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα και την Ειδική Διαγνωστική Επιτροπή Αξιολόγησης (Ε.Δ.Ε.Α.) χρησιμοποιώντας σταθμισμένα και τυπικά μέσα αξιολόγησης.
Η ανεπίσημη-άτυπη εκπαιδευτική αξιολόγηση γίνεται με μεθόδους και τεχνικές από τον ίδιο τον εκπαιδευτικό. Αν και τα άτυπα τεστ αξιολόγησης είναι λιγότερα αξιόπιστα σε σχέση με τα τυπικά, είναι πιο κοντά στην εκπαιδευτική πράξη και συγκρίνουν την επίδοση του μαθητή με δική του προηγούμενη ή επόμενη. Παρέχουν επίσης τη δυνατότητα εξατομικευμένης προσαρμογής στις ικανότητες και τις αδυναμίες του κάθε μαθητή.
Στη συνέχεια παρουσιάζονται τα βήματα για τη διεξαγωγή μιας σωστής κι έγκυρης εκπαιδευτικής αξιολόγησης:
Προσδιορισμός της γνωστικής περιοχής και της ιεραρχίας δεξιοτήτων ή του περιεχομένου που θα διδαχθεί
Επιλογή συμπεριφοράς, δεξιότητας ή γνώσης που θα αξιολογηθεί
Επιλογή ενός οργάνου αξιολόγησης
Χορήγηση της δοκιμασίας
Καταγραφή της επίδοσης του μαθητή
Προσδιορισμός βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων διδακτικών στόχων
Στον τομέα των Μαθηματικών χρησιμοποιούνται συνήθως τρεις μέθοδοι άτυπης αξιολόγησης, η μέτρηση με βάση το Αναλυτικό Πρόγραμμα, η γνωστική ή ποιοτική ανάλυση των λαθών με τη βοήθεια της κλινικής συνέντευξης και η τεχνική της ανάλυσης έργου (task analysis).
Επιλογή συμπεριφοράς, δεξιότητας ή γνώσης που θα αξιολογηθεί
Επιλογή ενός οργάνου αξιολόγησης
Χορήγηση της δοκιμασίας
Καταγραφή της επίδοσης του μαθητή
Προσδιορισμός βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων διδακτικών στόχων
Στον τομέα των Μαθηματικών χρησιμοποιούνται συνήθως τρεις μέθοδοι άτυπης αξιολόγησης, η μέτρηση με βάση το Αναλυτικό Πρόγραμμα, η γνωστική ή ποιοτική ανάλυση των λαθών με τη βοήθεια της κλινικής συνέντευξης και η τεχνική της ανάλυσης έργου (task analysis).
Τέλος, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η εκπαιδευτική αξιολόγηση είναι μια διαδικασία συλλογής πληροφοριών που αφορά μαθητές με και χωρίς δυσκολίες μάθησης. Μπορεί να γίνει ένα εργαλείο εντοπισμού και των δυνατών σημείων ενός μαθητή κι όχι μόνο των δυσκολιών μάθησης που αντιμετωπίζει.
Ακολουθούν ορισμένα παραδείγματα άτυπης αξιολόγησης στα Μαθηματικά που μπορείτε να κατεβάσετε:
Από τον Φώτη Παπαναστασίου, Ειδικό Παιδαγωγό, MSc Σχολική Ψυχολογία, eidikospaidagogos.gr
Περισσότερα θέματα για τις μαθησιακές δυσκολίες εδώ.