Μια απο τις δυσκολίες που κυρίως εμφανίζουν τα Δυσλεξικά άτομα είναι η ελλιπής φωνημική συνειδητότητα. Ως δεξιότητα αναφέρεται στην ικανότητα του ατόμου να αναγνωρίζει οτι οι λέξεις αποτελούνται απο μικρότερες μονάδες ήχου (συλλαβές, φωνήματα) τις οποίες μπορεί και να χειρίζεται. Σε αυτό το κομμάτι τα Δυσλεξικά παιδιά παρουσιάζουν ελλείψεις με αποτέλεσμα δυσκολία στην ανάγνωση και στο γραπτό λόγο.
Μια απο τις πιο απλές δραστηριότητες φωνημικής επίγνωσης είναι η εξάσκηση στην ομοιοκαταληξία. Εκεί το Δυσλεξικό παιδί αναγκάζεται να στρέψει την προσοχή του στο πως ηχεί η λέξη και όχι στο νόημα της, δίνοντας βαρύτητα σε ένα μόνο μέρος της (κατάληξη).
Μια άσκηση ομοιοκαταληξίας για τα Δυσλεξικά παιδιά είναι και η παρακάτω η οποία εμπεριέχει και εξάσκηση στη λεπτή κινητικότητα.
Υλικά: ένα κομμάτι φελιζόλ, πινέζες, λαστιχάκια
Υλικά! |
Το παιδί ενώνει τα ομοιοκατάληκτα ζευγάρια |
Το αποτέλεσμα της άσκησης! |
Κορίτσι Δ' Δημοτικού με δυσκολίες τονισμού & φωνημικής επίγνωσης! |
Tip:
Οι παραλλαγές της άσκησης μπορούν να γίνουν με όλες τις δραστηριότητες φωνημικής επίγνωσης πχ. Στη μια στήλη λέξεις, στην απέναντι οι ίδιες με αναγραμματισμούς πχ. ζάρι-ρίζα!!
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος, dyslexiaathome.blogspot.gr
Περισσότερες συμβουλές εδώ.