"Ο Π παρουσιάζει δυσκολίες στην ικανότητα γενίκευσης και κατηγοριοποίησης" αναφέρει η αναπτυξιολογική, αξιολογική έκθεση.
Ο Π είναι ένα παιδί της Γ' Δημοτικού ο οποίος έχει διαγνωστεί με μαθησιακές δυσκολίες και χρειάζεται ενίσχυση σε διάφορους γνωστικούς τομείς καθώς και στον τομέα της Γενίκευσης -Κατηγοριοποίησης. Στα πλαίσια της ενίσχυσης αυτών των ικανοτήτων αλλά και της Επαγωγικής σκέψης και του συνειρμικού λογισμού σχεδιάστηκαν μια σειρά ασκήσεων.
Σειρά ασκήσεων
- Κατηγοριοποίηση. Καταγράφονται πολλά αντικείμενα μιας κατηγορίας και ζητάμε απο το παιδί να ονοματίσει όλη αυτή τη κατηγορία πχ. περιστέρι, αλεπού, σαύρα, αράχνη, κάστορας κτλ. = Ζώα
- Υποκατηγορίες. Έπειτα απο την παραπάνω ομάδα γράφουμε υποκατηγορίες στις οποίες ανήκει κάθε ζώο πχ. πουλιά, θηλαστικά, έντομα, ερπετά, τρωκτικά κτλ. Ζητάμε απο το παιδί να αντιστοιχήσει ανάλογα.
- Επικάλυψη κατηγοριών. Αφού τελειώσουμε με τα παραπάνω μπορούμε να "παίξουμε" λίγο με την επικάλυψη των κατηγοριών πχ. Ο κάστορας ανήκει στην ομάδα των τρωκτικών αλλά και στην ομάδα των θηλαστικών
- Σύγκριση μεταξύ ομάδων. Γράφετε δυο ομάδες αντικειμένων όπου η μια εμπεριέχει την άλλη και ζητάτε να βάλει το σήμα < δείχνοντας ποια είναι πιο "μεγάλη" κατηγορία.
Για παράδειγμα:
- ζώα πουλιά
- σπίτια κτήρια
- λουλούδια φυτά
- τρόφιμα γλυκά
- γιατροί επαγγελματίες
- παιδιά μαθητές
- άντρες άνθρωποι
- αεροπλάνα μεταφορικά μέσα
- Προτάσεις που καταλήγουν σε συμπεράσματα. Αφού έχουμε κάνει πολλά απο τα παραπάνω παιχνίδια συνεχίζουμε να δουλεύουμε με προτάσεις που φέρουν ένα νόημα, ένα συμπέρασμα και εκπαιδεύουμε το παιδί να καταλήγει συνειρμικά σε αυτό το συμπέρασμα καθώς και σε δευτερεύοντα.
Για παράδειγμα:
- Ο Μάκης πηγαίνει στη Γ' Δημοτικού.
- Η Ελένη δεν έκανε τα μαθήματα της εχθές και σήμερα είναι αδιάβαστη.
- Η Μαίρη είναι συμμαθήτρια με τον Γιώργο.
- Ο Χρήστος κάθισε στο δωμάτιο του για να μελετήσει τα μαθήματα του.
- Ο Νίκος παίζει στα διαλείμματα με τους φίλους του ποδόσφαιρο.
Η άσκηση συνεχίζεται με ερωτήσεις:
- Τι καταλαβαίνουμε ότι είναι όλοι αυτοί που αναφέρονται στις προτάσεις;
Tip: Οι απαντήσεις που μέχρι στιγμής έχουν ειπωθεί είναι: παιδιά, συμμαθητές, άνθρωποι, αγόρια. Στη περίπτωση ανορθόδοξης απάντησης πχ. συμμαθητές προσπαθούμε με ερωτήσεις να κατευθύνουμε τη σωστή απάντηση πχ. Μόνο η Μαίρη αναφέρεται ότι είναι συμμαθήτρια με τον Γιώργο. Οι υπόλοιποι;
Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Μαθησιακές δυσκολίες για εκπαίδευση στην επαγωγική λογική. Μπορούν να εφαρμοστούν απο γονείς, εκπαιδευτικούς, θεραπευτές.
Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Μαθησιακές δυσκολίες για εκπαίδευση στην επαγωγική λογική. Μπορούν να εφαρμοστούν απο γονείς, εκπαιδευτικούς, θεραπευτές.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος, dyslexiaathome.blogspot.gr
Περισσότερες συμβουλές εδώ.