Ο όρος «δυσλεξία» έχει αποδοθεί, κατά καιρούς, με διάφορους χαρακτηρισμούς, όπως «ανικανότητα για μάθηση», «ανικανότητα για ανάγνωση» κλπ. Σύμφωνα με την Παγκόσμια Ομοσπονδία Νευρολογίας, πρόκειται για μία διαταραχή που το χαρακτηριστικό της είναι η δυσκολία στην εκμάθηση της ανάγνωσης.
Το κύριο όμως χαρακτηριστικό της, μας εξηγεί ο κ. Στέλιος Μαντούδης,Αναπτυξιακός Εργοθεραπευτής, είναι η δυσκολία να αποκτήσει ένα παιδί την ικανότητα να διαβάζει και να κατανοήσει ένα κείμενο. Οι άνθρωποι με δυσλεξία, συνήθως σε μικρότερες ηλικίες παρουσιάζουν δυσκολίες στον λόγο, ενώ σε μεγαλύτερες έχουν μικρά γλωσσικά ελλείμματα.
Κατά τη διάρκεια της εφηβείας παρατηρούνται τα εξής:
• Ο έφηβος δυσκολεύεται να κατανοήσει ένα πολύπλοκο κείμενο
• Όταν διαβάζει δυνατά ένα βιβλίο, συνήθως κάνει λάθη, ειδικά όταν υπάρχουν λέξεις που του είναι άγνωστες
• Συνήθως δεν διαβάζει εξωσχολικά βιβλία
• Παρουσιάζουν ανασφάλεια όσο αφορά την προσωπική τους ταυτότητα
• Χαμηλή αυτοεκτίμηση
• Ο έφηβος δυσκολεύεται να κατανοήσει ένα πολύπλοκο κείμενο
• Όταν διαβάζει δυνατά ένα βιβλίο, συνήθως κάνει λάθη, ειδικά όταν υπάρχουν λέξεις που του είναι άγνωστες
• Συνήθως δεν διαβάζει εξωσχολικά βιβλία
• Παρουσιάζουν ανασφάλεια όσο αφορά την προσωπική τους ταυτότητα
• Χαμηλή αυτοεκτίμηση
Προβλήματα που συνυπάρχουν με τις μαθησιακές διαταραχές:
• Παρουσιάζουν μεγαλύτερο άγχος και κατάθλιψη σε σχέση με τους υπόλοιπους συμμαθητές
• Χαμηλή αυτοεκτίμηση λόγω των επαναλαμβανόμενων αποτυχιών τόσο σε σχολικό επίπεδο όσο και σε κοινωνικό
• Συμπτώματα απροσεξίας, παρορμητικότητας και υπερκινητικότητας
• Πιθανή αντικοινωνική συμπεριφορά. Εξαιτίας των χαμηλών επιδόσεων αναπτύσσουν μία επιθετική συμπεριφορά και πολλές φορές οδηγούνται στην περιθωριοποίηση
• Παρουσιάζουν μεγαλύτερο άγχος και κατάθλιψη σε σχέση με τους υπόλοιπους συμμαθητές
• Χαμηλή αυτοεκτίμηση λόγω των επαναλαμβανόμενων αποτυχιών τόσο σε σχολικό επίπεδο όσο και σε κοινωνικό
• Συμπτώματα απροσεξίας, παρορμητικότητας και υπερκινητικότητας
• Πιθανή αντικοινωνική συμπεριφορά. Εξαιτίας των χαμηλών επιδόσεων αναπτύσσουν μία επιθετική συμπεριφορά και πολλές φορές οδηγούνται στην περιθωριοποίηση
Συμβουλή Ειδικού:
Ένας έφηβος με μαθησιακές δυσκολίες δεν σημαίνει ότι είναι τεμπέλης ή αργός στην μάθηση. Η οικογένεια αλλά και το σχολείο οφείλει να αποδεχτεί την ιδιαιτερότητα του παιδιού και να την αντιμετωπίσει αναλόγως. Ενημερωθείτε για τα συμπτώματα και αντιμετωπίστε έγκαιρα την δυσλεξία ή τις μαθησιακές δυσκολίες του παιδιού σας. Αυτό που πρέπει να θυμόσαστε οι γονείς είναι ότι οι έφηβοι έχουν ανάγκη από κατανόηση, ενθάρρυνση και υποστήριξη.
Ένας έφηβος με μαθησιακές δυσκολίες δεν σημαίνει ότι είναι τεμπέλης ή αργός στην μάθηση. Η οικογένεια αλλά και το σχολείο οφείλει να αποδεχτεί την ιδιαιτερότητα του παιδιού και να την αντιμετωπίσει αναλόγως. Ενημερωθείτε για τα συμπτώματα και αντιμετωπίστε έγκαιρα την δυσλεξία ή τις μαθησιακές δυσκολίες του παιδιού σας. Αυτό που πρέπει να θυμόσαστε οι γονείς είναι ότι οι έφηβοι έχουν ανάγκη από κατανόηση, ενθάρρυνση και υποστήριξη.
Στέλιος Μαντούδης
Αναπτυξιακός Εργοθεραπευτής
Αναπτυξιακός Εργοθεραπευτής
Περισσότερα θέματα για τη δυσλεξία εδώ.