Τα εργασιακά, τα δημοσιονομικά, και ζητήματα παιδείας (Τριετές Σχέδιο για τις μεταρρυθμίσεις) μπήκαν στο τραπέζι των συζητήσεων την Κυριακή στις συναντήσεις της ελληνικής πλευράς με τους επικεφαλής των θεσμών.
Το Τριετές Σχέδιο για τις μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία (με την υπογραφή πλέον του υπουργού κ. Κώστα Γαβρόγλου), με ορίζοντα υλοποίησης την ερχόμενη σχολική χρονιά (2017-2018), περιλαμβάνει έξι άξονες που αρχίζουν από το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό και φτάνουν έως το Πανεπιστήμιο και την Έρευνα (πίνακας).
Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στο Τριετές Σχέδιο για το θέμα των Πανελλαδικών Εξετάσεων όπου σημειώνεται: "Η κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων στην τωρινή τους μορφή πρέπει να παρουσιαστεί με μία πλήρη ανάλυση και τον δημιουργικό συνδυασμό όλων των πορισμάτων εθνικών διαλόγων για την Παιδεία και την εκτίμηση της ευρωπαϊκής εμπειρίας, ενώ η αποστολή εξαντλητικών συζητήσεων και συναίνεσης σε εκπαιδευτικό και πολιτικό επίπεδο έχει δοθεί στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής".
Στο κείμενο που στάλθηκε στους θεσμούς αναφέρεται χαρακτηριστικά: "Μία από τις πολλές παρενέργειές του (του συστήματος των Πανελλαδικών Εξετάσεων) είναι ότι έχει υποβαθμίσει τις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου λόγω της προετοιμασίας για τις πανελλαδικές εξετάσεις και τα παράλληλα μαθήματα εκτός σχολείου. Η πρόταση σχετικά με τις πανελλαδικές πρέπει να είναι υπέρ της αναβάθμισης των τελευταίων τάξεων του Λυκείου".
ΤΡΙΕΤΕΣ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ
| |
ΒΑΘΜΙΔΑ
|
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
|
Νηπιαγωγείο
|
Σχεδιασμός
* Διορισμοί νηπιαγωγών, προσλήψεις βοηθητικού προσωπικού.
* Δίχρονο υποχρεωτικό Νηπιαγωγείο.
* Σταδιακή μείωση του αριθμού των μαθητών / τμήμα.
* Αναμόρφωση αναλυτικού προγράμματος σπουδών / έμφαση στην διαφοροποιημένη παιδαγωγική (εκπαίδευση προσφύγων, μεταναστών, ευάλωτων ομάδων).
|
Δημοτικό Σχολείο
|
Σχεδιασμός
* Ενιαίου τύπου Ολιγοθέσιο Ολοήμερο Δημοτικό, για 900 1/θέσιες, 2/θέσιες και 3/θέσιες σχολικές μονάδες (υλοποίηση από την επόμενη σχολική χρονιά).
* Επέκταση της περιγραφικής ποιοτικής αξιολόγησης.
* Ευέλικτη ζώνη σε όλο το Δημοτικό.
* Πιλοτική αναβάθμιση καλλιτεχνικών μαθημάτων.
* Σταδιακή μείωση των μαθητών / τμήμα (στόχος οι 22 / τμήμα).
|
Γυμνάσιο
|
Σχεδιασμός
* Δημιουργία επιτροπής για τον εξορθολογισμό της ύλης.
* Τρεις ώρες ελεύθερης επιλογής (δημιουργική απασχόληση, ενισχυτική διδασκαλία, συνελεύσεις των διδασκόντων).
* Αναβάθμιση των βιωματικών δράσεων/ συνθετικών εργασιών.
|
Νέο Λύκειο και εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
|
Σχεδιασμός
* Κατάργηση των Πανελληνίων όπως είναι σήμερα.
* Εθνικό Απολυτήριο (ή Πιστοποιητικό Σπουδών).
* Νέος τρόπος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια, με τη νομοθέτηση νέας δομής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (στα τέλη του 2017 - αρχές 2018).
* Αναμόρφωση των ΑΕΙ ώστε η υποδοχή των φοιτητών να γίνεται, ενδεχομένως, σε σχολές και όχι τμήματα.
|
Ενιαίος Χώρος Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Έρευνας
|
Σχεδιασμός
* Αναζήτηση χρηματοδότησης ως όργανο εθνικής στρατηγικής στην εκπαίδευση και την έρευνα.
* Εξορθολογισμός των συνδρομών σε διεθνείς οργανισμούς (CERN, European Space Agency κ.α.).
* Οριζόντια κινητικότητα μελών ΔΕΠ Πανεπιστημίων, μελών ΕΠ ΤΕΙ και ερευνητών Ε.Κ.
* Συγκρότηση Εικονικών Ινστιτούτων (virtual institutes) και Κέντρων Δεξιότητας (Competence Centers).
* Εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
* Ανοιχτή πρόσβαση σε ερευνητικές υποδομές.
* Διοικητική σύγκλιση των ερευνητικών κέντρων.
* Εγγύηση των εργασιακών δικαιωμάτων επιστημονικού και διοικητικού προσωπικού.
|
Πανεπιστήμια και ΤΕΙ
|
Σχεδιασμός
* Εξορθολογισμός των διοικητικών προβλημάτων των ΑΕΙ (Συμβούλια Ιδρυμάτων, συγκρότηση Πρυτανικών Συμβουλίων, εκλογικές διαδικασίες για εκλογές πρυτάνεων, συμμετοχή φοιτητών σε όργανα κ.ά.).
* Ρύθμιση των μεταπτυχιακών προγραμμάτων και διδακτορικών σπουδών.
* Αποδέσμευση των ΕΛΚΕ από το δημόσιο λογιστικό.
* Αξιοποίηση της περιουσίας των ΑΕΙ.
* Δικαίωμα σπουδών 3ου κύκλου σε ΤΕΙ ακαδημαϊκώς ισοδύναμα με πανεπιστημιακά τμήματα. Δυνατότητες μελλοντικής ένταξης σε ένα «ομόλογο» πανεπιστημιακό τμήμα ή αυτοτέλεια ως πανεπιστημιακά τμήματα.
* Μεταβατική περίοδος 3-5 ετών για όσα ΤΕΙ δεν πληρούν τις προϋποθέσεις ισοδυναμίας. Στόχος, η αναπροσαρμογή προγραμμάτων σπουδών, διάρκειας σπουδών, είδους πτυχίων.
* ΤΕΙ που θα παρέχουν τεχνολογική εκπαίδευση αμιγώς.
|
Παράλληλα περιλαμβάνει και 13 παρεμβάσεις:
1. Θεσμοθέτηση φορέα παρακολούθησης της υλοποίησης των προβλεπόμενων μεταρρυθμίσεων.
2. Θεσμοθέτηση ενιαίου φορέα αξιολόγησης για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης - αυτοαξιολόγηση.
3. Εθνικό σύστημα διαρκούς επιμόρφωσης εκπαιδευτικών.
4. Νέο σύστημα επιλογής και αξιολόγησης στελεχών εκπαίδευσης. Σύσταση Κεντρικής Δομής Υποστήριξης Εκπαιδευτικής Κοινότητας (ψήφιση το πρώτο εξάμηνο του 2017).
5. Σειρά επιμορφώσεων εκπαιδευτικών [εξ αποστάσεως ή μεικτές (πρότυπο Μείζονος Επιμόρφωσης)] (ολοκλήρωση τέλη του 2019).
6. Ανασχεδιασμός του τρόπου προγραμματισμού και υλοποίησης των υπηρεσιακών μεταβολών.
7. Ενοποίηση συγγενών κλάδων εκπαιδευτικών. Εξορθολογισμός της διαχείρισης εκπαιδευτικού προσωπικού.
8. Αναδιαμόρφωση της ύλης σε σχέση με τα Προγράμματα Σπουδών. Ανανέωση - ριζική αναμόρφωση των σχολικών εγχειριδίων (σταδιακά μέσα στο 2017).
9. Ενταξιακή πολιτική για ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες των προσφύγων και των μεταναστών.
10. Αναβάθμιση της Ειδικής Αγωγής με θεσμοθέτηση κανονισμού λειτουργίας των ΣΜΕΑΕ, Τμημάτων Ένταξης, ΕΔΕΑΥ, ΚΕΔΔΥ - ανάπτυξη συνεργατικών πρακτικών.
11. Εφαρμογή του ενιαίου Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού μέχρι και την τελευταία τάξη του Λυκείου με δημιουργία υψηλής ποιότητας δικτυακής δομής στα σχολεία.
12. Επέκταση του θεσμού των βιβλιοθηκών και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και σύνδεση με την τοπική κοινωνία.
13. Νέο πλαίσιο αρμοδιοτήτων Συλλόγου Εκπαιδευτικών, νέο πλαίσιο λειτουργίας μαθητικών κοινοτήτων.
Η ατζέντα του Κώστα Γαβρόγλου για την αυτονομία των σχολικών μονάδων
Στην ατζέντα του νέου υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου και συντάκτη της έκθεσης «Διαπιστώσεις, προτάσεις και χρονοδιαγράμματα υλοποίησης» της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής είναι η διοικητική, οικονομική και παιδαγωγική αυτονομία των σχολικών μονάδων της χώρας.
Η αυτονομία αυτή διαρθρώνεται στους εξής τομείς: α. παιδαγωγική/διδακτική αυτονομία, β. διοικητική αυτονομία και γ. οικονομική αυτονομία.
Και παρακάτω εξηγεί: «Η παιδαγωγική αυτονομία αφορά τη μεγαλύτερη συμμετοχή των εκπαιδευτικών στα προγράμματα σπουδών, στις διδακτικές μεθόδους, στην επιλογή του εκπαιδευτικού υλικού, την επιλογή του τρόπου αξιολόγησης των μαθητών, κ.λπ. Η διοικητική αυτονομία, σχετίζεται με την έννοια της αποκέντρωσης, όπου οι διαφορετικές εκπαιδευτικές περιφέρειες έχουν την υποχρέωση να προσαρμόσουν, σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό ανάλογα με το επίπεδο αυτονομίας που τους προσφέρεται, τις βασικές εκπαιδευτικές πολιτικές οι οποίες εκπορεύονται από το Υπουργείο Παιδείας. Η οικονομική αυτονομία, αναφέρεται στη δυνατότητα που δίνεται στη σχολική μονάδα να διαχειριστεί τους πόρους της ή να αναζητήσει πρόσθετους».
Να λοιπόν που καταλήγει η αυτονομία: Όταν η «Εκθεση» κάνει αναφορά στην παιδαγωγική αυτονομία καθόλου δεν εννοεί την προσπάθεια του εκπαιδευτικού να σκύψει στις ιδιαίτερες ανάγκες κάθε μαθητή. Αντίθετα αν «ξύσουμε» τα «καλολογικά» στοιχεία που στοχεύουν σε ωραιοποιήσεις και σε εξαγορά της συναίνεσης της κοινής γνώμης, περνάμε στο διαφοροποιημένο σχολείο της περιφέρειας και καταλήγουμε στο πολυδιασπασμένο, φθηνό και ευέλικτο σχολείο της αγοράς που αναγνωρίζει τη δημόσια υποχρηματοδότηση ενώ την ίδια στιγμή που αναλαμβάνει πρωτοβουλίες οι οποίες οφείλουν να δίνουν τη δυνατότητα να αναζητήσουν και να εξασφαλίσουν πόρους τόσο από εξωτερικές όσο και από εσωτερικές πηγές.
ΟΙ ΜΟΝΙΜΟΙ ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ…ΩΣ ΑΝΑΜΝΗΣΗ!
Είναι γνωστό ότι από τις αρχές του 2015 υπήρχε από τη μεριά των ηγεσιών του Υπουργείου Παιδείας εξαγγελία για μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών. Τόσο ο πρώην Υπουργός Παιδείας κ. Α. Μπαλτάς όσο και ο πρώην αναπληρωτής Υπουργός Τάσος Κουράκης εξήγγειλαν 20-25.000 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών σε βάθος τριετίας αρχής γενομένης από το 2015/16.
Κατόπιν, μετά την αλλαγή της ηγεσίας στο Υπουργείο Παιδείας, από την αρχή του 2016 ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης υποσχέθηκε 20.000 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, που μάλιστα, σύμφωνα με τις αρχικές εξαγγελίες, το μεγαλύτερο μέρος τους θα γινόταν μέσα στο 2016 και η τελευταία δόση θα ήταν το 2018.
Τον Ιούνιο του 2016 ο υπουργός Παιδείας δηλώνει ότι οι μόνιμοι διορισμοί δεν προφταίνουν να γίνουν μέσα στο 2016 «γιατί καθυστέρησε η αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας από τους θεσμούς». Στην ίδια αυτή δήλωσή του υπόσχεται ότι «από το 2017 θα υπάρξουν προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών».
Σήμερα, η νέα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας τηρεί σιγή ιχθύος για την προοπτική μόνιμων διορισμών. Μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες, στη συνάντηση της Παρασκευής 21 Οκτωβρίου, οι θεσμοί επικαλέστηκαν τη δυσμενή δημοσιονομική κατάσταση που «απαγορεύει» τους διορισμούς στο Δημόσιο και ξεκαθάρισαν ότι για να πραγματοποιηθούν διορισμοί στα σχολεία, πρέπει να προηγηθεί αυστηρή και εξαντλητική αξιολόγηση του υπάρχοντος διδακτικού δυναμικού, να απομακρυνθούν οι «ακατάλληλοι» από τις τάξεις και όσα κενά προκύψουν να καλυφθούν με αντίστοιχο αριθμό προσλήψεων.
Περισσότερα εκπαιδευτικά νέα εδώ.