Το μολύβι μου, ο
χάρακάς μου…
Γράφει η Μάρκου Παρασκευή, Φιλόλογος Ειδικής Αγωγής,
Η γραφή είναι μια αναπτυξιακή
διαδικασία που προϋποθέτει τη σύνθεση διαφορετικών
δεξιοτήτων (κινητικών, νοητικών), γεγονός που την καθιστά πολύπλοκο μηχανισμό
για τα παιδιά και ιδιαίτερα αυτά που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες όπως η
Δυσγραφία.
Η Δυσγραφία είναι επίκτητη βλάβη που σχετίζεται άμεσα
με το Κεντρικό Νευρικό Σύστημα και πρωτοεμφανίζεται όταν το παιδί ξεκινά να
γράφει και συνυπάρχει συνήθως με άλλους τύπους μαθησιακών δυσκολιών. Η
Δυσγραφία χαρακτηρίζεται από ελλειμματική επεξεργασία στη
μετατροπή των ακουστικών και οπτικών ερεθισμάτων σε κινητική συμπεριφορά, από
δυσκολία του ατόμου να παράγει αναγνώσιμη γραφή με το χέρι και μία γενική
ασυνέπεια αναγνωστικού επιπέδου και γραφής (Caramazza et al., 1996, Ellis, 1993).
Ένα παιδί με Δυσγραφία λοιπόν παρουσιάζει
δυσκολία στην γραπτή απόδοση της σκέψης του ή των πληροφοριών που του ζητούνται
να καταγράψει. Η στάση του σώματός του καθώς και η τοποθέτηση του μολυβιού στο
χέρι του μαθητή δεν είναι η ενδεικνυόμενη, τα γράμματά του είναι δυσανάγνωστα,
το σχήμα και το μέγεθός τους διαφέρει αισθητά, παραβιάζονται τα περιθώρια του
τετραδίου και οι οριζόντιες γραμμές, απουσιάζουν τα κενά μεταξύ των λέξεων, σημειώνονται
πολλά ορθογραφικά λάθη και επέρχεται γρήγορα η κούραση από την εν λόγω
δραστηριότητα.
Όσον αφορά λοιπόν στην
καλλιέργεια της κινητική δεξιότητας αναφορικά με τη γραφή μπορούμε να
βοηθήσουμε τον μαθητή να βελτιωθεί ακολουθώντας
τακτικές όπως:
- · Σωστή στάση σώματος και χρήσης του μολυβιού
- · Χρήση μολυβιού που βολεύει τον μαθητή
- · Χρήση σελίδων γραφής, σε πρώτη φάση, ειδικά διαμορφωμένων με επιπλέον γραμμές οι οποίες θα λειτουργούν περιοριστικά με στόχο ο μαθητής να μην καταπατά τα περιθώρια και να ακολουθεί μια ευθεία πορεία γραφής.
- · Χρήση υπολογιστή (με μέτρο) και άλλων πολύ-αισθητηριακών τεχνικών (πλαστελίνη, πρόγραμμα σχεδίασης σε Η/Υ) για την εξοικείωσή του με το σχηματισμό των γραμμάτων.
- · Το μολύβι, ο χάρακάς μου: η τεχνική αυτή προέκυψε κατά τη διάρκεια διδασκαλίας προκειμένου να καλύψει την ανάγκη της μαθήτριας αφενός να αποφύγει τη δημιουργία κυμάτων όπως η ίδια αποκαλούσε το ακανόνιστο μέγεθος των γραμμάτων της και αφετέρου να θυμάται με κάποιο τρόπο και να είναι σε θέση να αφήνει τα απαραίτητα κενά μεταξύ των λέξεων. Προσδώσαμε λοιπόν στο μολύβι μας και μια άλλη ιδιότητα αυτής του χάρακα. Με το μολύβι σε οριζόντια θέση δημιουργήσαμε μια νοητή γραμμή ως το επιθυμητό ύψος των γραμμάτων και με το μολύβι σε κάθετη θέση το μέγεθος του κενού μεταξύ των λέξεων. Για τη μαθήτρια αυτός ήταν ένας εύκολος τρόπος να επιτύχει την αποφυγή κυμάτων και την υπενθύμιση και ομοιομορφία των κενών, αφού το μολύβι το είχε ήδη στα χέρια της και απλά του προσέδωσε μια επιπλέον ιδιότητα. Δεν έχετε παρά να το δοκιμάσετε κι εσείς!
Μάρκου Παρασκευή, Φιλόλογος Ειδικής Αγωγής, parevage@gmail.com
Περισσότερα θέματα για μαθησιακές δυσκολίες εδώ.