Την ώρα που βάζετε το παιδί σας για ύπνο ή περνάτε να του πείτε μία γλυκιά καληνύχτα, μιλήστε του.
Όσο εξαντλημένη και αν νοιώθετε βρείτε το κουράγιο να το ρωτήσετε τέσσερα πράγματα για την ημέρα του. Όχι για το πώς πέρασε, γενικά και αόριστα. Επικεντρώστε τις ερωτήσεις σας σε τέσσερα πράγματα που μπορεί να σας αποκαλύψουν πολύ περισσότερα για την ψυχολογία και τη συμπεριφορά του παιδιού σας. Ερωτήσεις όπως:
1.Ποια ήταν η αγαπημένη σου στιγμή σήμερα;
Αυτή η ερώτηση μας βοηθά το παιδί να επικεντρωθεί στις καλύτερες στιγμές της ημέρας του, να μας τις περιγράψει, ενδεχομένως να γελάσει και να κοιμηθεί με ένα συναίσθημα χαράς.
2.Ποια ήταν η λιγότερο αγαπημένη σου στιγμή στη διάρκεια της ημέρας;
Από την απάντησή του θα μπορέσουμε να μάθουμε τι τον απασχολεί ή τι τον προβλημάτισε. Επίσης, αν ένοιωσε άσχημα, αμήχανα, άβολα. Είναι πολύ σημαντικό να ξέρουν τα παιδιά ότι κανείς δεν είναι τέλειος, και κανείς δεν μπορεί να έχει πάντα μία φανταστική ημέρα. Επίσης, το μήνυμα ότι αύριο είναι μία άλλη μέρα και μπορούμε να δοκιμάσουμε ξανά τις δυνάμεις μας, πρέπει να είναι το καθημερινό μας μότο.
3.Τι σε απασχόλησε πιο πολύ σήμερα;
Αυτή η ερώτηση δείχνει ότι εμείς ως γονείς είμαστε εκεί έως ένα οικείο και "ασφαλές" πρόσωπο που δεν πρόκειται να κρίνουμε , να θυμώσουμε ή να φωνάξουμε σε ότι κι αν ακούσουμε. Προσπαθούμε να κάνουμε το παιδί να νοιώσει ασφάλεια και σιγουριά, ώστε να μας εμπιστευτεί και να μας μιλήσει.
4. Βοήθησες κάποιον συμμαθητή σου ή τη δασκάλα σου;
Η αλληλεγγύη, η καλοσύνη και η αγάπη είναι αξίες που πρέπει τα παιδιά να διδαχθούν από μικρή ηλικία. Η προσφορά δεν είναι αγγαρεία γι’ αυτό και τα παιδιά πρέπει από νωρίς να παροτρύνονται να βοηθούν. Η αρχή γίνεται στο σχολείο που περνούν αρκετές ώρες αλλά και στο σπίτι, στην οικογένειά τους.
Αυτή η ερώτηση μας βοηθά το παιδί να επικεντρωθεί στις καλύτερες στιγμές της ημέρας του, να μας τις περιγράψει, ενδεχομένως να γελάσει και να κοιμηθεί με ένα συναίσθημα χαράς.
2.Ποια ήταν η λιγότερο αγαπημένη σου στιγμή στη διάρκεια της ημέρας;
Από την απάντησή του θα μπορέσουμε να μάθουμε τι τον απασχολεί ή τι τον προβλημάτισε. Επίσης, αν ένοιωσε άσχημα, αμήχανα, άβολα. Είναι πολύ σημαντικό να ξέρουν τα παιδιά ότι κανείς δεν είναι τέλειος, και κανείς δεν μπορεί να έχει πάντα μία φανταστική ημέρα. Επίσης, το μήνυμα ότι αύριο είναι μία άλλη μέρα και μπορούμε να δοκιμάσουμε ξανά τις δυνάμεις μας, πρέπει να είναι το καθημερινό μας μότο.
3.Τι σε απασχόλησε πιο πολύ σήμερα;
Αυτή η ερώτηση δείχνει ότι εμείς ως γονείς είμαστε εκεί έως ένα οικείο και "ασφαλές" πρόσωπο που δεν πρόκειται να κρίνουμε , να θυμώσουμε ή να φωνάξουμε σε ότι κι αν ακούσουμε. Προσπαθούμε να κάνουμε το παιδί να νοιώσει ασφάλεια και σιγουριά, ώστε να μας εμπιστευτεί και να μας μιλήσει.
4. Βοήθησες κάποιον συμμαθητή σου ή τη δασκάλα σου;
Η αλληλεγγύη, η καλοσύνη και η αγάπη είναι αξίες που πρέπει τα παιδιά να διδαχθούν από μικρή ηλικία. Η προσφορά δεν είναι αγγαρεία γι’ αυτό και τα παιδιά πρέπει από νωρίς να παροτρύνονται να βοηθούν. Η αρχή γίνεται στο σχολείο που περνούν αρκετές ώρες αλλά και στο σπίτι, στην οικογένειά τους.
Από τις απαντήσεις των παιδιών σας θα συνειδητοποιήσετε ότι μπορείτε να μάθετε πολλά πράγματα που απασχολούν ή αρέσουν στα παιδιά σας. Επίσης, οι απαντήσεις γεννούν και άλλες ερωτήσεις μέσω των οποίων αβίαστα θα ενημερώσετε τα παιδιά σας για ένα σωρό θέματα όπως η βία, ο εκφοβισμός, η διαφορετικότητα, η αξία της φιλίας, ο μιμητισμός, κ.α.
Περισσότερα θέματα για γονείς εδώ.