Η μνήμη είναι μια πρόκληση για όλους μας, ειδικά για τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ. Για να το καταλάβουμε, θα πρέπει να δώσουμε λίγη προσοχή στα στάδια που ακολουθεί μια πληροφορία για να αποθηκευτεί στα κουτάκια της μνήμης μας.
3 βασικά στάδια της μνήμης
Κωδικοποίηση: Οι πληροφορίες εισέρχονται στο σύστημα της μνήμης μας.
Αποθήκευση: Βραχυπρόθεσμη Μνήμη (ΒΜ): 20-30 δευτερόλεπτα, η πληροφορία που μεταφέρθηκε από τη ΒΜ εισέρχεται στον ιππόκαμπο. Όταν επαναλαμβάνουμε μια πληροφορία ξανά και ξανά, αυτό που ουσιαστικά κάνουμε είναι να τη στέλνουμε στον ιππόκαμπο αρκετές φορές. Μακροπρόθεσμη Μνήμη (ΜΜ): Μια πληροφορία μπορεί να διαρκέσει για μια ζωή.
Ανάκληση: Ο τρόπος που αποθηκεύουμε τις πληροφορίες εξαρτάται από το πώς ανακτάμε αυτές τις πληροφορίες και τις εξωτερικεύουμε. Το κλειδί είναι η οργάνωση. Για παράδειγμα, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την αλφάβητο για να κατηγοριοποιήσουμε πληροφορίες ή για να θυμόμαστε αριθμούς.
Από το περιβάλλον μας παίρνουμε πολλές οπτικές, ακουστικές και απτικές πληροφορίες. Αυτή η αίσθηση παραμένει στη βραχυπρόθεσμη (εργαζόμενη) μνήμη για 20-30 δευτερόλεπτα. Τα παιδιά χρησιμοποιούν την εργαζόμενη μνήμη όλη μέρα στην τάξη για να ακολουθούν οδηγίες, για να θυμούνται πού χρειάζεται να είναι και να παρακολουθούν τα πράγματα και τις εργασίες τους. Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ αγωνίζονται περισσότερο με αυτά τα ζητήματα, τα οποία μπορεί να κάνουν τη μάθηση δύσκολη και ειδικά την κατανόηση ενός κειμένου.
Ας υποθέσουμε ότι ο δάσκαλος λέει: «Πήγαινε στο θρανίο σου, πιάσε το βιβλίο σου και ένα μολύβι, πήγαινε στο κέντρο και ολοκλήρωσε την εργασία». Όλο αυτό μπορεί να είναι αρκετό για ένα παιδί με δυσκολίες στη μνήμη, και η εκδήλωση κάποιας δυσανασχέτησης και δυσκολίας μπορεί να παρερμηνευθεί ως απλή απροσεξία.
4 τρόποι για να βοηθήσετε τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ
• Διδάξτε στα παιδιά μνημονικές στρατηγικές. Για παράδειγμα, όταν πρέπει να θυμούνται μια φράση 4 λέξεων, μπορείτε να προτείνετε να συνδυάσουν τα αρχικά αυτών των λέξεων με οικείες, αγαπημένες, εύκολες στην ανάκληση λέξεις (ακροστοιχίδες).
• Δημιουργήστε οπτικά βοηθήματα (π.χ. σχέδια, εικόνες, διαγράμματα) και χρησιμοποιήστε υλικό όπως τα post-it.
• Χρησιμοποιήστε τραγούδια ή μελωδίες για να μάθουν έννοιες.
• Κάνετε επαναληπτικές/συμπληρωματικές ερωτήσεις για να επιβεβαιωθεί η κατανόηση των οδηγιών/εντολών/εννοιών κλπ.
• Δημιουργήστε οπτικά βοηθήματα (π.χ. σχέδια, εικόνες, διαγράμματα) και χρησιμοποιήστε υλικό όπως τα post-it.
• Χρησιμοποιήστε τραγούδια ή μελωδίες για να μάθουν έννοιες.
• Κάνετε επαναληπτικές/συμπληρωματικές ερωτήσεις για να επιβεβαιωθεί η κατανόηση των οδηγιών/εντολών/εννοιών κλπ.
Όλγα Καμπιώτη
Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια
paidikaiergotherapeia.blogspot.gr
Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια
paidikaiergotherapeia.blogspot.gr
Περισσότερες συμβουλές εδώ.