Τα Φωνημικά λάθη σε παιδιά με δυσλεξία είναι από τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα!
Η δυνατότητα να αντιστοιχούμε κάθε φώνημα με την αντίστοιχη γραπτή μορφή του χαρακτηρίζει όλους τους λαούς με αλφαβητικά συστήματα γλώσσας. Τα παιδιά με δυσλεξία ακριβώς σε αυτή τη δεξιότητα παρουσιάζουν δυσκολίες. Αυτές εμφανίζονται στη γραφή τους μέσα από την ανορθόδοξη αντιστοίχηση φωνημάτων και γραμμάτων παραλείποντας γράμματα, προσθέτοντας επιπλέον, κάνοντας αναγραμματισμούς και αντικαταστάσεις.
Η παρακάτω δημιουργική άσκηση βοηθά στην ενίσχυση αυτής ακριβώς της δεξιότητας, δηλαδή της Φωνημικής διάκρισης.
Υλικά: χρώματα (τέμπερες, δακτυλομπογιές, ακρυλικά), πλαστικά γράμματα, πιατάκια (μιας χρήσεως), χαρτιά
Η πρώτη χρήση της άσκησης προσφέρεται για να βάλετε το παιδί να "γράψει" λέξεις χωρίς μολύβι & χαρτί αλλά με κιναισθητικό τρόπο μέσα από χρώματα. Σε αυτό το στάδιο επιλέγετε τις λέξεις, τις λέτε στο παιδί και το παιδί τις αποτυπώνει.
Πρώτον, βάζουμε χρώματα (εδώ χρησιμοποιήσαμε δακτυλομπογιές) στα πιατάκια.
Μετά το παιδί τοποθετεί τα γράμματα της λέξης στα χρώματα.
Αφού τα έχει βάλει στο χρώμα τα τοποθετεί με τη σωστή σειρά σε άσπρο χαρτί, σαν σφραγίδες!
Τέλος βγάζει τα γράμματα και η λέξη έχει αποτυπωθεί. Διαβάζει πάλι τη λέξη και βλέπει αν έχει γίνει κάποιο λάθος. Μπορεί να προσθέσει και τον τόνο.
Η άσκηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί και είναι για να δουλέψουμε το χειρισμό και την αυτονομία των φωνημάτων. Για παράδειγμα να προσθέσει το γράμμα που λείπει από τη λέξηπχ. στους συνδυασμούς /αυ/ και /ευ/.
Η άσκηση αυτή αποτελεί ενδιαφέρον εργαλείο για τη Λεπτή κινητικότητα όπως επίσης μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στην Αριθμητική κάνοντας πράξεις.
Λεπτή κινητικότητα: χρησιμοποιούμε ως σφραγίδες, lego, σχήματα, κα.
Αριθμητική: κάνουμε πράξεις χρησιμοποιώντας την ίδια τεχνική!
Άσπα Μητρακάκη