Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) είναι μία κατάσταση που αφορά σημαντικό μέρος του παιδικού πληθυσμού, σύμφωνα με τους ειδικούς. Επηρεάζει την ικανότητα των παιδιών να συγκεντρώνονται και να ολοκληρώνουν κάποιες εργασίες και αυτό, όπως είναι φυσικό, επηρεάζει ιδιαίτερα τη μαθησιακή πορεία του παιδιού στο σχολείο και το εκπαιδευτικό σύστημα. Υπάρχουν, όμως, ορισμένοι τρόπου που οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν το παιδί τους να ανταποκριθεί καλύτερα στις υποχρεώσεις του στο σχολείο και να διευκολύνεται στην επιτυχή ολοκλήρωσή τους.
Τα παιδιά με ΔΕΠΥ δυσκολεύονται να έχουν καλή αίσθηση του χρόνου και να παραμένουν συγκεντρωμένα ή να οργανώνουν την εργασία τους στο σπίτι. Χρειάζονται κατά μέσο όρο περισσότερο χρόνο για να ολοκληρώσουν τα μαθήματά τους και συχνά θέλουν βοήθεια από τους γονείς για να παραμείνουν εντός προγράμματος, ώστε να μη χάνουν όλο τους το απόγευμα.
Τα παιδιά αυτά θα βοηθηθούν πολύ εάν έχουν μια σταθερή ρουτίνα στο πρόγραμμά τους, καθώς και ένα σταθερό ήσυχο χώρο για να μελετούν, χωρίς συσκευές ή αντικείμενα που διασπούν την προσοχή τους. Όλα όσα χρειάζονται, όπως μολύβια, γόμες κτλ. θα πρέπει να είναι στη διάθεσή τους, ώστε να αποφεύγονται οι διακοπές.
Ενθαρρύνετε το παιδί και κάποιες φορές επιβραβεύστε το, ώστε να έχει κίνητρα, με απλά πραγματάκια, όπως ένα αυτοκολλητάκι, μια δραστηριότητα μαζί σας κτλ. Εστιάστε σε συμβολικές κινήσεις παρά σε δώρα-αντικείμενα, για να μη χαθεί ο πραγματικός στόχος.
Μπορείτε να έχετε στη διάθεση των παιδιών ένα μεγάλο ρολόι ή και ημερολόγιο και να γράφετε τις υποχρεώσεις και το πρόγραμμα της ημέρας, για να τα βοηθήσετε όσο μεγαλώνουν να οργανώνονται περισσότερο μόνα τους, βλέποντας τι έχουν να κάνουν, αλλά και σημειώνοντας τι έχουν ολοκληρώσει. Μπορείτε να φτιάξετε ή να τυπώσετε ένα μεγάλο εβδομαδιαίο ημερολόγιο και να το κολλήσετε στον τοίχο, χρησιμοποιώντας χρώματα ή σχέδια για να γίνει πιο ζωντανό, αλλά χωρίς υπερβολές για να μπορεί το παιδί να κατανοεί χωρίς να μπερδεύεται τι πρέπει να κάνει. Γενικότερα, η οπτικοποίηση βοηθά τα παιδιά αυτά και μπορείτε να χρησιμοποιείτε π.χ. άλλο χρώμα για να σημειώνετε διαφορετικές εργασίες ή δραστηριότητες.
Εάν χρειαστεί, γράψτε στο παιδί οδηγίες ή βήμα προς βήμα τι πρέπει να ολοκληρώσει πρώτα για να προχωρήσει στο επόμενο. Προφορικά, επίσης, μπορεί να χρειαστεί για αρκετό καιρό να του δίνετε οδηγίες που θα φάνταζαν αυτονόητες, όπως π.χ. «κλείσε το βιβλίο και βάλτο μέσα στην τσάντα σου». Χρειάζεται υπομονή μέχρι να του γίνει συνήθεια και να το κάνει από μόνο του.
Ικανοποιήστε του την ανάγκη για διαλείμματα όταν είναι απαραίτητο. Μικρά διαλείμματα από τη μελέτη στα οποία θα περπατήσει, θα συζητήσει ή θα χαλαρώσει βοηθούν, ώστε να μπορεί σύντομα να συνεχίσει αυτό που έκανε.
Όταν το παιδί έχει να ολοκληρώσει μια μεγάλη εργασία ή μεγάλο όγκο μελέτης, θα βοηθήσει να το μοιράσετε σε μικρότερα κομμάτια ή βήματα, ώστε να προχωράει σταδιακά και να μη φαίνεται αδύνατο ή χαοτικό αυτό που πρέπει να κάνει. Όσο μεγαλώνει, διδάξτε του να κάνει αυτό τον διαχωρισμό από μόνο του και να σημειώνει κάθε βήμα που ολοκληρώνει σε μία λίστα.
Η σταθερή ρουτίνα αφορά όχι μόνο τις εργασίες και τα μαθήματα, αλλά όλο το ημερήσιο πρόγραμμα του παιδιού, όπως γεύματα, ώρα ύπνου κτλ. Προσπαθήστε να είστε συνεπείς κι εσείς για να το βοηθήσετε.
Αυτονόητο είναι ότι σε περιόδους αλλαγών, π.χ. αρχή μιας νέας σχολικής χρονιάς, νέο σχολείο κτλ., το παιδί χρειάζεται χρόνο προσαρμογής και πολλή υπομονή.
Τέλος, μην ξεχνάτε ότι ο δάσκαλος ή η δασκάλα του είναι ένας σημαντικός σύμμαχός σας στην εκπαίδευση του παιδιού σας και θα μπορεί να σας δώσει μια εικόνα για την πορεία του παιδιού, τη συμπεριφορά του στην τάξη και την εξέλιξή του στο μαθησιακό κομμάτι, που θα σας βοηθήσει να προσανατολίσετε ακόμα καλύτερα την ενίσχυση και την ενθάρρυνση του παιδιού σας. Άλλωστε, οι περισσότεροι δάσκαλοι γνωρίζουν αρκετά πλέον για τα παιδιά με ΔΕΠΥ ώστε να σας συμβουλέψουν.
Περισσότερες συμβουλές εδώ.