Η ορθογραφημένη γραφή λέξεων είναι πιο σύνθετη γνωστική διαδικασία, γι' αυτό αναμένεται να γίνονται περισσότερα λάθη σε σχέση με την ανάγνωση λέξεων. Παρακάτω προτείνονται κάποιοι τρόποι που μπορούν να μας διευκολύνουν στην μελέτη της ορθογραφίας :
-Η ενίσχυση της ορθογραφικής αναπαράστασης επιτυγχάνεται καλύτερα όταν η λέξη δεν δίνεται μεμονωμένα για μάθηση. Έτσι η κατηγοριοποίηση των λέξεων σε ομάδες κοινής ετυμολογικής προέλευσης είναι πιο αποτελεσματική σε σχέση με την στείρα επανάληψη της γραφής μιας λέξης.
-Αποτελεί καλή εξάσκηση η ομαδοποίηση των λέξεων χρησιμοποιώντας τα σχολικό κείμενα πχ να βρεις όλα τα θηλυκά που τελειώνουν σε –η, όλα τα ρήματα σε –ώνω κ.α.
-Η χρήση πολυαισθητηριακών μεθόδων ( π.χ., βλέπω την λέξη, λέω προφορικά την ορθογραφία της, ζωγραφίζω το κομμάτι της λέξης που προκαλεί δυσκολία) είναι ιδιαίτερα βοηθητική. Οι πολυαισθητηριακες ασκήσεις κάνουν την μάθηση πιο διασκεδαστική πχ. Να γράφει την ορθογραφία του σε ένα πίνακα με άμμο. Επίσης
μπορούν να πληκτρολογούν τις λέξεις στον υπολογιστή
μπορούν να πληκτρολογούν τις λέξεις στον υπολογιστή
-Τα παιδιά ,επίσης, θα ωφεληθούν από ασκήσεις πολλαπλής επιλογής, με τις οποίες πρέπει να αναγνωρίσουν την σωστή ορθογραφία μιας λέξης ανάμεσα σε λανθασμένες (π.χ., αυτός λείπει, λύπη, λίπη, λείποι) και να εξηγήσουν τους λόγους της επιλογής τους.
-Οι συχνές επαναλήψεις είναι απόλυτα αναγκαίες. Γι' αυτό το λόγο γράφουμε τις λέξεις που κάνουν λάθος σε χαρτονάκια και κάνουμε συνεχείς επαναλήψεις.
-Κρεμάλα-σταυρόλεξα για παιδιά, παιχνίδια λέξεων με κάρτες κεντρίζουν το ενδιαφέρον των παιδιών
-Στις δύσκολες λέξεις μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε μια εικόνα που θα βοηθήσει το παιδί να θυμάται την ορθογραφία. Π.χ. για το ρήμα μαγειρεύω μπορούμε να σχεδιάσουμε μια κατσαρόλα στην οποία ρίχνουμε μέσα το ει. Για το ρήμα δακρύζω μπορούμε να σχεδιάσουμε ένα προσωπάκι που κλαίει με δάκρυα σε σχήμα υ και άλλα παρόμοια χρησιμοποιώντας την φαντασία μας.
-Χρησιμοποιούμε μαρκαδόρους για να τονίσουμε το κομμάτι της λέξεως που μπερδεύει και αφήστε το να επιλέξει τα μέσα γραφής, π.χ. στυλό, κιμωλία, μαρκαδόρος..
-Τέλος, ενθαρρύνετε το να γράψει μια λέξη που δεν έχει ξαναγράψει. Δώστε του την ευκαιρία να σκεφθεί και να προσπαθήσει. Μην διορθώνετε πάντα εσείς τα λάθη του. Αφήστε το μόνο του να τα εντοπίσει . Τους αρέσει να παίρνουν το ρόλο του δάσκαλου.
- Οι ασκήσεις πρέπει να γίνονται με τρόπο που προκαλεί το ενδιαφέρον στο παιδί, του δίνει την χαρά της επιτυχίας και δεν του προκαλεί κόπωση, κάτι το οποίο ενδέχεται να έχει τα αντίθετα από τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα. Γι' αυτό το λόγο είναι απαραίτητο η σχετική διαδικασία στην ορθογραφημένη γραφή να ξεκινά από πολύ εύκολα θέματα, να προχωρεί σταδιακά σε πιο σύνθετα και να εστιάζεται στα σημεία στα οποία το παιδί αντιμετωπίζει ιδιαίτερα προβλήματα.
- Είναι σημαντικό να τονώσουμε τόσο την αυτοπεποίθηση τους όσο και την ικανότητα τους στην ορθογραφία επιβεβαιώνοντας το με κάθε ευκαιρία. Ανταμείψτε την προσπάθεια, ας τα διορθώνουμε διακριτικά και με θετικό τρόπο, ώστε να μην τους δημιουργούμε άγχος.
Το αποτέλεσμα θα είναι ένα συναίσθημα ικανοποίησης και το παιδί βλέποντας ότι τα καταφέρνει και πως βελτιώνεται θα νιώσει χαρά, αυτοπεποίθηση και κίνητρα για να γίνει καλύτερο.
Νάσια Παπακωνσταντίνου
Ειδική Παιδαγωγός
Ειδική Παιδαγωγός
Περισσότερες συμβουλές εδώ.