Ο ρόλος της οικογένειας είναι σημαντικός γιατί συνεχίζει το έργο του σχολείου στο σπίτι με την εφαρμογή αξιών σε καθημερινή πράξη.
Στις πρώτες τάξεις του δημοτικού θα πρέπει να συνδιδάξουν στο παιδί τους την υπευθυνότητα, την σωστή οργάνωση, την τήρηση του χρονοδιαγράμματος, τα κίνητρα και την επιβράβευση που προκύπτουν από την διαρκή αξιολόγηση. Μετά την τρίτη Δημοτικού που αρχίζουν τα θεωρητικά μαθήματα αλλά και η συνδυαστική γνώση, μία πληροφορία που μαθαίνεις σε ένα μάθημα να μπορείς να την χρησιμοποιήσεις και σε ένα άλλο.Η ηλικία αυτή είναι κατάλληλη για τους γονείς να μάθουν το παιδί τους να διαβάζει με συστηματικό τρόπο και να χρησιμοποιεί τεχνικές αποδοτικής μάθησης, όπως: η γνώση, η κατανόηση, η εφαρμογή και η αξιολόγηση.
Πώς μπορούν οι γονείς να χρησιμοποιήσουν πρακτικά τις τεχνικές στο καθημερινό διάβασμα του παιδιού τους:
Ας πάρουμε το παράδειγμα της ιστορίας:
Η γνώση
Ρωτάμε το παιδί: πες μου τι ξέρεις, τι θυμάσαι από το μάθημα, περιέγραψε, επανέλαβε, κάνε ένα σχεδιάγραμμα του μαθήματος με τις λέξεις: «ποιος, πότε, ποιο, που, τι»
Η κατανόηση
Ζητάμε από το παιδί να περιγράψει το μάθημα με δικά του λόγια. Να βγάλει μια κεντρική ιδέα του μαθήματος. Αυτό το βοηθά να κατανοήσει, δηλαδή σημαίνει ότι θα το θυμάται. Ενώ αν το αποστηθίσει παπαγαλία θα το ξεχάσει σύντομα.
Η εφαρμογή
Ζητάμε να συγκρίνει το μάθημα με ανάλογες ιστορίες, να μπορέσει να το κατηγοριοποιήσει χρονικά αλλά και να το ομαδοποιήσει. Ποιο άλλο παρόμοιο ιστορικό γεγονός έγινε την ιδία περίοδο, να το εντάσσει μέσα σε ένα σύνολο. Μια γνώση μεμονωμένη δεν την θυμόμαστε και δεν μπορούμε να την χρησιμοποιήσουμε όταν την χρειαστούμε. Είναι όπως όταν βάλουμε ένα κατσαβίδι μέσα στο συρτάρι με τα ρούχα, όταν θα το θέλουμε θα ψάξουμε στα εργαλεία και δεν θα το βρούμε. Αυτό ονομάζεται νοητική οργάνωση.
Η αξιολόγηση
Κάνουμε ερωτήσεις στο παιδί για να αξιολογήσουμε τι έχει μάθει. Η συνεχή αξιολόγηση βοηθά το μαθητή να νιώσει ότι η προσπάθεια του ελέγχεται. Με τον τρόπο αυτό ο ίδιος αισθάνεται ότι ανταμείβεται, ότι αναγνωρίζεται η προσπάθεια του. Έτσι του δημιουργούμε και το κίνητρο να μαθαίνει και να ολοκληρώνει τις υποχρεώσεις του κάθε μέρα.
Η γνώση
Ρωτάμε το παιδί: πες μου τι ξέρεις, τι θυμάσαι από το μάθημα, περιέγραψε, επανέλαβε, κάνε ένα σχεδιάγραμμα του μαθήματος με τις λέξεις: «ποιος, πότε, ποιο, που, τι»
Η κατανόηση
Ζητάμε από το παιδί να περιγράψει το μάθημα με δικά του λόγια. Να βγάλει μια κεντρική ιδέα του μαθήματος. Αυτό το βοηθά να κατανοήσει, δηλαδή σημαίνει ότι θα το θυμάται. Ενώ αν το αποστηθίσει παπαγαλία θα το ξεχάσει σύντομα.
Η εφαρμογή
Ζητάμε να συγκρίνει το μάθημα με ανάλογες ιστορίες, να μπορέσει να το κατηγοριοποιήσει χρονικά αλλά και να το ομαδοποιήσει. Ποιο άλλο παρόμοιο ιστορικό γεγονός έγινε την ιδία περίοδο, να το εντάσσει μέσα σε ένα σύνολο. Μια γνώση μεμονωμένη δεν την θυμόμαστε και δεν μπορούμε να την χρησιμοποιήσουμε όταν την χρειαστούμε. Είναι όπως όταν βάλουμε ένα κατσαβίδι μέσα στο συρτάρι με τα ρούχα, όταν θα το θέλουμε θα ψάξουμε στα εργαλεία και δεν θα το βρούμε. Αυτό ονομάζεται νοητική οργάνωση.
Η αξιολόγηση
Κάνουμε ερωτήσεις στο παιδί για να αξιολογήσουμε τι έχει μάθει. Η συνεχή αξιολόγηση βοηθά το μαθητή να νιώσει ότι η προσπάθεια του ελέγχεται. Με τον τρόπο αυτό ο ίδιος αισθάνεται ότι ανταμείβεται, ότι αναγνωρίζεται η προσπάθεια του. Έτσι του δημιουργούμε και το κίνητρο να μαθαίνει και να ολοκληρώνει τις υποχρεώσεις του κάθε μέρα.
Η συμβουλή του Ειδικού:
Η σχολική ζωή είναι δύσκολη και απαιτητική. Μαθητές που δεν είναι συνεπείς στις σχολικές τους υποχρεώσεις ίσως δεν πήραν τις σωστές βάσεις στο νήπιο, και στις πρώτες τάξεις του δημοτικού πιθανά να μην έχουν μάθει τη σωστή οργάνωση στο διάβασμα. Μπορεί με τα χρόνια να έχουν αποκτήσει μαθησιακά κενά. Μια επίσκεψη σε ένα αναπτυξιακό κέντρο θα καθοδηγήσει τους γονείς πως μπορούν να βοηθήσουν το παιδί τους καλυτέρα.
Η σχολική ζωή είναι δύσκολη και απαιτητική. Μαθητές που δεν είναι συνεπείς στις σχολικές τους υποχρεώσεις ίσως δεν πήραν τις σωστές βάσεις στο νήπιο, και στις πρώτες τάξεις του δημοτικού πιθανά να μην έχουν μάθει τη σωστή οργάνωση στο διάβασμα. Μπορεί με τα χρόνια να έχουν αποκτήσει μαθησιακά κενά. Μια επίσκεψη σε ένα αναπτυξιακό κέντρο θα καθοδηγήσει τους γονείς πως μπορούν να βοηθήσουν το παιδί τους καλυτέρα.
Στέλιος Μαντούδης
Αναπτυξιακός Εργοθεραπευτής
Αναπτυξιακός Εργοθεραπευτής
Περισσότερες συμβουλές εδώ.